تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی چیست؟

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی چیست؟
دکوراسیون داخلی اغلب با طراحی داخلی اشتباه گرفته می شود و این دو عبارت به جای هم بکار گرفته می شوند. شباهات بسیاری بین این دو شغل وجود دارد. در واقع تفاوت اینها بسیار کم است و تنها چند مورد از این اختلافات وجود دارند که برخی از اینها بسیار ظریف، برخی دیگر اختلافات قابل توجهی هستند

دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه».براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه».با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزلمان فکر می كنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می گیریم. با این همه، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه کاری های متفاوتی است که براساس سلیقه ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می شوند.

دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه ها و نیازهای هر دوره، دستخوش تغییر می شوند.دکوراسیون داخلی مربوط است به هنر و علم ایجاد یک فضای داخلی که برای کاربرانش به لحاظ زیبایی شناختی خوشایند و به لحاظ کاربری مفید است. دکوراسیون داخلی از سبک ها و گرایش های متنوعی پیروی می کند و آن ها را با هم به ارمغان می آورد تا سبک شخصی کاربر را بیان کند. به تعبیری دکوراسیون داخلی به این می پردازد که چگونه می توان یک پلان آزاد را با مبلمانی که مکمل فضا است و یا با دکوری که جلوه کننده است جفت و جور کرد و یا اینکه جو و حالت یک فضا را با نورپردازی و پوششش ذیوار تغییر داد.

دکوراسیون داخلی اغلب با طراحی داخلی اشتباه گرفته می شود و این دو عبارت به جای هم بکار گرفته می شوند. شباهات بسیاری بین این دو شغل وجود دارد. در واقع تفاوت اینها بسیار کم است و تنها چند مورد از این اختلافات وجود دارند که برخی از اینها بسیار ظریف، برخی دیگر اختلافات قابل توجهی هستند. از این رو در ادامه به مقایسه این دو عبارت پرداخته ایم تا اختلافات این دو توجیه شوند.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی شغلی است که نیاز چندانی به دانش و فعالیت های عملی ندارد و در درجه اول به زیبا شناسی توجه دارد. دکوراتورها معمولا خود را درگیر بازسازی و یا برنامه ریزی ساختاری نمی کنند. زمانی که فعالیت های ساختمانی به اتمام برسند، کار آنها شروع می شود و بیشتر بر سطوحی که در دید هستند تمرکز می کنند.

با این حال دوره هایی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد که بیشتر مربوط به بررسی سبک ساختمان ها، سبک مبلمان و مبلمان اداری ، طرح اتاق و غیره هستند. دکوراتورها متخصصین تغییر شکل اتاق هستند. آنها به مشتری کمک می کنند تا سبک و تم مورد نظر خود را انتخاب کنند. آنها در انتخاب مبلمان و تزئینات جزئی نیز به مشتری کمک می کنند. کار آنها به روز رسانی و یا اصلاح اتاق هایی است که نیاز به تازه شدن دارند.دکوراتورها اغلب به تنهایی کار می کنند و رابطه نزدیکی با معماران و پیمانکاران ساختمانی ندارند، زیرا کار آنها زمانی شروع می شود که فعالیت معماران و پیمانکاران به اتمام رسیده است. از این رو تعاملی بین آنها وجود ندارد. آنها بیشتر با سازندگان مبلمان، خیاطان، پرده دوز ها، مجسمه سازان و متخصصان صنعت دیگر در ارتباط هستند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی شغلی است که به دانش و فعالیت های عملی نیاز دارد. دانشگاه های بسیاری وجود دارند که دوره های طراحی داخلی برگزار می کنند. طراحان داخلی معمولا در مورد رنگ و پارچه، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، نقاشی، برنامه ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و غیره دروسی را می گذرانند. بیشتر فارغ التحصیلان این رشته قبل از اینکه شرکت خود را تاسیس کنند باید چند سالی به کارآموزی در سایر شرکت ها بپردازند.

آنچه آنها انجام می دهند بیشتر به فضا اتاق ربط دارد، فعالیت های آنها بیشتر به طراحی و نوسازی فضای داخلی کمک می کند. آنها نه تنها ظاهر اتاق را عوض می کنند، بلکه تغییراتی در کارایی اتاق نیز ایجاد می نمایند. فعالیت های آنان شامل نقاشی کف ساختمان تا چیدمان لوازم تزئینی در داخل اتاق می باشد.

طراحان داخلی اغلب رابطه نزدیکی با معماران و پیمانکاران ساختمانی دارند و در تلاش هستند تا رضایت مشتری را به نحو احسن بدست آوردند و برای انها فرقی ندارد که مشتری آن مکان را اجازه کرده یا صاحب آن است یا آن مکان دفتر است یا خانه و یا حتی هتل. او سعی می کند کار خود را انجام دهد.

با توجه به توضیحات فوق، زمانی که به تغییرات ساختاری در خانه یا محل کار خود نیاز دارید (مانند برداشتن و جابجایی یک دیوار، نصب پارتیشن اداری یا افزودن درب یا پنجره) بهتر است به سراغ طراحان داخلی بروید زیرا آنها قادرند این کار ها را با کیفیت بهتری انجام دهند. آنها می توانند در طراحی و اجرا تغییرات ساختمانی کمک شایانی به شما بکنند. اگر نیازی به تغییرات کلی و ساختاری ندارید و تنها قصد تغییر در سبک چیدمان خانه را دارید، یا میخواهید رنگ یا کاغذ دیواری اتاق ها را تعویض کنید، بهتر است از یک دکوراتور داخلی کمک بگیرید. آنها می تواند در انتخاب لوازم خانه و سازگاری آنها با هم به شما کمک کنند، همچنین قادر هستند اتاق را به شکل مطلوبی در بیاورند بدون اینکه هیچ خرابی ظاهری در اتاق ایجاد کنند.

قوانین طراحی داخلی چیست ؟

طراحی داخلی یکی از شاخه های معماری می باشد ،باید این نکته را در نظر داشت که هر شاخه تخصصی در هر رشته صرفا در محدوده همان مجموعه معنادار خواهد بود.بهترین ساختمان ها و فضای داخلی، فضاهایی هستند که میان عناصری که کلیت را تشکیل می دهند ناهمخوانی وجود نداشته باشد.در میان عناصر، جنبه های سازه ای یک ساختمان، برنامه ریزی سایت، محوطه سازی، مبلمان و گرافیک معماری (علائم)، و همچنین جزئیات داخلی است که در نمونه های بسیاری از ساختمان های برجسته و داخلی ایجاد شده است و به صورت یکپارچه(هماهنگ) عمل میکنند.به دلیل پیچیدگی تکنولوژیکی، برنامه ریزی و ساخت در دوران معاصر ؛ ممکن نیست. معمار یا طراح در تمام جنبه های ساختمانی که در دوران مدرن ساخته می شود متخصص باشد.
لذا ضروری است که متخصص ها به صورت گروهی و در ارتباط با یکدیگر با دانش کافی در جهت رسیدن به هدف مشترک همکاری کنند، در حالی که معمار بر روی طراحی کلی بنا تمرکز می کند، طراح داخلی به جنبه های دقیق مقیاس طراحی، زیباشناسی خاص و کاربردی و پرسش های روانشناختی و شخصیت و ویژگی فضا درگیر است .
اگر چه طراحی داخلی هنوز یک حرفه در حال توسعه است بدون تعریف دقیق از محدودیت های آن اما این گرایش می تواند در دو گروه مسکونی و غیر مسکونی طبقه بندی شود.

اگرچه حجم فعالیت های تجاری در زمینه مسکونی در حال افزایش بوده ولیبه نظر می رسد که نیاز کمتری به طراحان حرفه ای در این زمینه وجود داشته و اکثرا به سمت طراحی های غیرمسکونی گرایش داشته اند.رشته طراحی داخلی شامل تعدادی حوزه تخصصی می باشد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (185 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (43 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)