چطور از گره چینی در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چطور از گره چینی در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟
گره چینی از انواع هنرهای اصیل اسلامی محسوب می شود که از زمان های گذشته تا به امروز در معماری داخلی کاربرد فراوانی داشته است و از این هنر زیبا در زمان های گذشته برای تزیین درب و پنجره ها استفاده میشد ولی امروزه استفاده از گره چینی در دیزاین داخلی منزل گسترش پیدا کرده است. در ادامه به بررسی کاربرد گره چینی در دکوراسیون خواهیم پرداخت

چطور از گره چینی در دکوراسیون منزل استفاده کنیم؟

گره چینی از انواع هنرهای اصیل اسلامی محسوب می شود که از زمان های گذشته تا به امروز در معماری داخلی کاربرد فراوانی داشته است و از این هنر زیبا در زمان های گذشته برای تزیین درب و پنجره ها استفاده میشد ولی امروزه استفاده از گره چینی در دیزاین داخلی منزل گسترش پیدا کرده است. در ادامه به بررسی کاربرد گره چینی در دکوراسیون خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

کاربرد گره چینی در دکوراسیون داخلی

ایرانیان نقوش گره چینی را در طراحی بناهای خود بسیار به کار برده اند. نقوش زیبایی که در هر گوشه از بناهای تاریخی به شکلی تازه و چشمگیر خودنمایی می کند. چیدانه در این مطلب قصد دارد به شما پیشنهاداتی دهد تا بتوانید از هنر زیبای گره چینی در طراحی داخلی خانه های امروزی نیز استفاده کنید.

کاربرد گره چینی در دکوراسیون قسمت های مختلف منزل

برای ایجاد گره چینی تعدادی گره با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و باعث بوجود آمدن نقش مورد نظر می شوند. امروزه از گره چینی علاوه بر طراحی داخلی منزل در طراحی وسایل مختلف نظیر مبلمان و تخت خواب و پارتیشن و … استفاده می شود.

گره چینی در معماری : هنر اصیل تزیین نما و مبلمان

گره چینی در معماری : گره چینی یکی از هنرهای اصیل اسلامی است که از دیرباز تا کنون در معماری کاربرد داشته است. این هنر ظریف و زیبا که شاید این روزها کم تر شاهد آن باشیم در گذشته به سبک مشبک در اجرای در و پنجره ها کاربرد داشته است. در گره چینی، تعدادی گره با نظم مشخص در کنار هم قرار گرفته و نقش مورد نظر را تشکیل می دهند. گِرِه چینی یکی از شاخه های هنر معماری و کاشی کاری سنتی است. اساتید این هنر از کنار هم چیدن قطعات مختلف بر اساس طرح مدنظر خود با استفاده از کاشی، آجر یا سایر مواد، نقش های هندسی تزئینی درست می کنند. البته هنر گره چینی فقط در معماری رواج ندارد و یکی از زیرشاخه های صنایع چوب نیز می باشد. هنر گره چینی هنری زیبا و اصیل است که به دلیل زحمت زیاد، هزینه زیادی هم در بر دارد.

اجزای گره چینی

آلت: در گره چینی به واحد کار، آلت گفته می شود. آلت به معنی ابزار است و واسطه ای برای رسیدن به اثر می باشد. در واقع، آلت را می توان همان مرز اطراف لقاط نامید که در گره های گوناگون، متفاوت است.لقط: لقط ها همان شکل های گره چینی هستند. این شکل ها از خط های مستقیم تشکیل می شوند و طبق یک قاعده مشخص به صورت هندسی اجرا می شوند. لقاط را می توان از چوب، شیشه یا مواد دیگر ساخت.

فرآيند گره چینی

روش گره چيني این گونه است که ابتدا بر اساس ابعاد کار، طراحي و ترسيم گره مورد نظر صورت می گیرد. سپس از روي طرح رسم شده گره، الگو يا قالب برداشته شده و سپس در کارگاه به ساخت گره پرداخته می شود. گره ها اتصالات کوچک چوبی هستند که به شکل زبانه داخل يکديگر قفل مي شوند. گره ها با قرار گرفتن در کنار هم، نقش هاي زيبايي را بوجود مي آورند که هر چه در اجرای آن ها ظرافت بیش تری به کار برده شود، ارزش هنری بیش تری خواهند داشت. جهت ایجاد نقش های گره باید چوب ها را به ضخامت قطعات رسم شده بريد. چوب هاي واگيره (قطعاتي که به صورت تکراری در نقش به کار می روند) از قالب هاي آماده تهيه مي شوند. سپس با استفاده از اره، زاويه هاي اتصالات روي چوب برش داده می شوند و با رنده ابزار، روي آلت ها ابزار زده می شود. روی دو سر هر يک از آلت ها فاق و زبانه یا اتصال مورد نظر اجرا می شود و در نهایت با چيدن گره ها در کنار هم و قفل شدن اتصالات ساخته شده در هم و اضافه شدن شيشه هاي رنگي برش خورده، گره چینی به پایان می رسد.

ابزار گره چینی

ابزاری که برای گره چینی مورد استفاده قرار می گیرد، همان ابزاری است که در کارگاه های نجاری وجود دارند. اره های مختلف، انواع رنده ها، مدل های گیره، خط کش های مرتبط، ماشین های سمباده زنی و ابزار آلات دیگری مثل دریل، سوهان، چکش، مته برای این کار مورد نیاز خواهند بود.

مواد گره چینی

بهترین ماده برای گره چینی که تقریبا همه استادکاران چوب روی آن توافق دارند، چوب درخت چنار می باشد که از جمله درختان بومی ایران به شمار می آید. بافت چوب این درخت منسجم بوده و از مقاومت زیادی برخوردار است. به غیر از چوب چنار از چوب نارنج، گلابی، گردو و برخی از درخت های جنگلی نیز می توان استفاده کرد.

کاربرد گره چینی در طراحی داخلی منزل

گره چینی دکوراتیو

در کارگاه های نجاری از گره چینی در ساخت پارتیشن های متحرک و ساده و دیوار های جدا کننده مشبک استفاده می شود و شما می توانید از این دیوارهای کاذب در مکان هایی که تمایل ندارید با ساخت دیوار ارتباط فضاها را با یکدیگر قطع نمایید استفاده کنید همچنین می توانید به کمک پارتیشن و دیوارهای جدا کننده به تقسیم بندی و مرز بندی فضای مورد نظر خود بپردازید.گره چینی هایی از جنس چوب، پس از سال ها هنوز ساخته می شود. اما در قطعات و ابعادی متنوع و برای کاربردی متفاوت از آنچه در گذشته داشت. این صفحات چوبی گره چینی را می توانید به عنوان پارتیشن و دیوارهای مشبک جدا کننده در هر کجای به کار گرفتدر مکان هایی که نمی خواهید با یک دیوار صلب ارتباط فضا ها را با هم قطع کنید و یا تنها به تعیین مرز و تقسیم فضایی احتیاج دارید از این پارتیشن ها و دیواره های مشبک استفاده کنید. انتخاب مصالح مصرفی برای ساخت چنین دیواری با شماست، برای چنین کاری محدودیت نخواهید داشت. به یاد داشته باشید که با انتخاب درست و رنگ آمیزی مناسب می توانید رنگ این صفحات گره چینی شده را با محیط اطرافش هماهنگ کنید.

تصویر

استفاده از گره چینی در کاشی کاری

در طراحی برخی از کاشی های امروزی از نقش های گره چینی با کمی تغییر رنگ و خلاقیت استفاده می شود که از کاشی ها می توان برای پوشاندن دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه استفاده کرد و زیبایی را برای این قسمت های منزل به ارمغان آورد. وقتی برای خرید کاشی و انتخاب طرح و رنگ آن به فروشگاه ها مراجعه می کنید دقت داشته باشید که در طراحی کاشی های امروزی نیز نقوش گره چینی را با کمی خلاقیت و شاید تغیر رنگ می توان دید. این کاشی ها را برای پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی انتخاب کنید و زیبایی آنها را به خانه تان بیاورید.

استفاده از گره چینی در طراحی سقف

از گره چینی می توانید برای طراحی و تزیین سقف استفاده نمایید. برای پیاده کردن گره چینی در سقف منزل بهتر است از یک گچکار ماهر کمک بگیرید و زیبایی سقف قسمت های مختلف منزل خود را تکمیل نمایید همچنین نیازی به استفاده از رنگ های مختلف روی سقف منزل نیست و رنگ سفید گچ نیز می تواند زیبایی و جذابیت گره چینی را به نمایش بگذارد.

استفاده از گره چینی در کاغذ دیواری

کاغذهای دیواری با طرح گره چینی می توانند پوشش خوبی برای دیوارها یا سقف منزل به شمار روند همچنین می توانید برای ساخت نرده راه پله ها از گره چینی استفاده کنید.

کاربرد گره چینی در طراحی داخلی منزل

کاربرد گره چینی در طراحی داخلی منزل وسعت زیادی پیدا کرده است و شما می توانید با توجه سلیقه شخصی تان از این نوع گره در هر جایی از دیزاین منزل تان نظیر طراحی درب و پنجره و طراحی کتابخانه و لوستر و و مبلمان و سایر اکسسوری ها استفاده نمایید.هنرهای مرتبط با معماری که امروزه به همه آن ها تزئینات گفته می شود، نقش بسیار مهم و سهم به سزایی در هویت بخشی معماری دارند. تزئینات، دارای اصول و ضوابط خاصی هستند. که مهم ترین آن ها عبارتند از: هماهنگی بین طرح، نقش و رنگ، نحوه ارتباط تزئینات با سطوح مختلف و فضا های داخلی و خارجی، کیفیت مواد و مصالح کاربردی به همراه اجرای دقیق، اهمیت و ارزش عناصر تزئینی در کوچکترین و بزرگترین جزء چه نقش یه گنبد باشد و چه یک کوبه در، هر دو به یک اندازه مهم اند.تزئینات در هنرهای اسلامی به طور کلی به سه قسم گیاهی، هندسی و کتیبه ای قابل تقسیم است. تزئینات هندسی را در ایران گره چینی یا گره سازی می نامند و معمولا ترکیبی است از شمسه ها و قطعات چند ضلعی که در ترکیبی موزون با یکدیگر قرار گرفته اند. گره چینی به طور کلی عبارت از؛ قرار دادن قطعات گره در یک ترکیب هماهنگ و زیبا می باشد. به همین جهت هنر گره سازی علاوه بر معماری در اغلب هنرهای دستی و سنتی ایران بمانند سنگ تراشی، درودگری، منبت کاری، خاتم کاری، فلزکاری، قلم کاری روی فلز، سفالکاری، قالی بافی، قلمکاری روی انواع پارچه، صحافی و غیره کاربرد دارد اگر چه هنر گره چینی ایرانی معمولاً در درب و پنجره ها به کار می رود ولی آنچه مسلم است هدف اصلی تزئین نبوده است. در هنر گره چینی ایرانی، قطعاتی عمدتاً از چوب و گاهی شیشه و عاج را بر اساس یک طرح هندسی تعریف شده به هم وصل می نمایند.

کاربرد گره چینی در دیزاین داخلی اتاق خواب

تخت خواب مهم ترین عنصر در فضای اتاق خواب به شمار می رود و در طراحی تخته پشت برخی از تخت خواب ها از گره چینی استفاده می شود که این مدل تخت خواب ها می توانند فضای بی نظیری را در اتاق خواب ایجاد نمایند.برای جذابیت بیشتر طراحی داخلی اتاق خواب می توانید از روتختی ها با پارچه طرح گره چینی استفاده نمایید همچنین می توانید طرح و رنگ روکش بالش و کوسن ها را با روتختی ست نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز