طرز درست کردن گراتن قارچ به 3 روش

  دوشنبه، 13 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
طرز درست کردن گراتن قارچ به 3 روش
لایه لایه چیدن گوشت، قارچ و سیب زمینی کمک می‌کند تا شما غذای خوشمزه‌ای مثل گراتن گوشت و قارچ داشته باشید. البته گراتن گوشت را می‌توان با پاستا هم درست کرد و شما هیچ محدودیتی از نظر نوع مواد مصرفی ندارید.

گراتن قارچ یکی دیگر از انواع خانواده گراتن ها می باشد که شما با مواد مختلف می توانید این گراتن ها را تهیه کنید. گراتن ها غذاهای فرانسوی ها هستند که در همان ظرف که پخته می شوند سرو می شوند و بسیار دلچسب هستند و طرز تهیه آسانی دارند، برای تهیه گراتن نباید ظرفی عمیق انتخاب کرد ارتفاع آن باید کم باشد. ریشه کلمه گراتن فرانسوی می باشد به معنی تراشیده شدن یا رنده شدن است. گراتن ها را می توانید با انواع مواد گوشتی و یا سبزیجات تهیه کرد. گراتن قارچ را می توانید با سیب زمینی یا مرغ یا ژامبون ها تهیه کنید. گراتن ها طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارند حتما این نوع گراتن را امتحان کنید.

مواد لازم

  • سير له شده 1 حبه
  • قارچ ورقه شده 300 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • خامه 2/1 فنجان
  • كره 1قاشق سوپخوري
  • سيب زميني نازك ورقه شده 1 كيلو
  • پنير گودا 150 گرم
  • نمك و فلفل به مقدار لازم
  • شير 3/2 فنجان

طرز تهیه

فر را با 400 درجه فارنهايت گرم كنيد . با كره و سير له شده كف ظرف پيركس را چرب كنيد . نيمي از سيب زميني هاي ورقه شده را كف ظرف پهن كنيد . قارچ را روي آن بريزيد و با بقيه سيب زميني روي قارچ را بپوشانيد . تخم مرغها را بهم بزنيد تا خوب مخلوط شوند بعد شير و خامه و نمك و فلفل را اضافه كرده روي غذا بريزيد و مدت يكساعت در طبقه وسط فر بگذاريد . پنير رنده شده را روي غذا بريزيد و دوباره بمدت 25 دقيقه ديگر داخل فر بگذاريد تا روي آن طلايي شود . وقتي از فر خارج كرديد ميتوانيد كمي جعفري خرد شده روي آن بريزي و سرو كنيد .

توجه :

1- نوع پنير از انواع كشدار نباشد و فقط ذوب شود .2- سيب زميني ها كاملاٌ نازك ورقه شود . 3- ميتوان در صورت دلخواه خامه و تخم مرغها را حذف نمود در اين صورت غذا كم چربي خواهد شد.

گراتن قارچ

روش دیگر

مواد لازم:

  • پاستا لوله ایی300 گرم
  • قارچ 300 گرم
  • پیازچه 2 عدد
  • کره 50 گرم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
  • ماست خامه ای 1 لیوان
  • روغن زیتون مقداری
  • آویشن خشک مقداری
  • پنیر پارمزان 150 گرم
  • پنیر موزارلا 300 گرم

طرز تهیه و دستور پخت:

گراتن ها دسته ایی از غذاهای فرانسوی هستند که ماده ضروری همه آن ها پنیر بوده و در قالب هایی مخصوص طبخ می شوند گراتنی که قصد آموزش آن را داریم با قارچ و پاستا و دو نوع پنیر درست می شود.

مرحله اول تهیه گراتن قارچ و پاستا:

300 گرم قارچ قهوه ایی را دانه دانه با دستمالی خیس کاملا تمیز کنید (بهتر است قارچ ها را با آب نشویید چرا که آب جذب می کنند و حین پختن آب زیادی تولید کرده و نهایت له می شوند) 2 عدد ساقه پیازچه را بشویید و کاملا تمیز کنید سپس آن ها را با کاردی تیز، حلقه حلقه نمایید. (می توانید از تره فرنگی که طعم و مزه ایی شبیه به پیازچه دارد هم استفاده نمایید)

یک تابه چدنی یا تفلون را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و 50 گرم کره داخل آن بی اندازید و اجازه دهید کره ذوب شود سپس پیازچه های خرد شده را داخل آن بریزید و شروع کنید به تفت دادن پیازچه های خرد شده با کره تا کاملا نرم شوند. (حرارت را کم نگه دارید تا کره نسوزد)پس از نرم شدن پیازچه های خرد شده، 300 گرم قارچ خرد شده را داخل تابه بریزید و شروع کنید به تفت دادن قارچ ها با پیازچه؛ بعد از این که قارچ ها آب انداختند حرارت گاز را ملایم کرده و مهلت بدهید تا پیازچه و قارچ به مدت 15 دقیقه با هم بپزند؛ بهتر است درب تابه را نیمه بسته قرار دهید.

مرحله دوم تهیه گراتن قارچ و پاستا:

در این مرحله باید پاستا را کاملا پخته و آبکش نمایید؛ برای این منظور 300 گرم پاستای فرمی که باید به شکل لوله ایی باشد را تهیه کنید؛ برای پخت پاستا یک قابلمه بزرگ را تا نیمه آب کنید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید و به قل خوردن بی افتد در این حالت به آن مقداری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه کنید و پس از کمی جوشیدن 300 گرم پاستا را اضافه کنید و اجازه دهید تا پاستاها کاملا بپزند.گهگاه با یک کفگیر پاستاها را هم بزنید و یا آن ها را امتحان کنید و ببینید که آیا کاملا پخته شده اند یا نه! اگر پخته شده بودند گاز را خاموش کرده و قابلمه را با دو دستگیره بلند کنید و همه محتویات درون آن را داخل یک آبکش خالی کنید تا آب اضافی آن برود و پاستاها درون آبکش باقی بمانند؛ پاستاها را با کمی آب ولرم شستشو دهید و کنار بگذارید.

مرحله سوم تهیه گراتن قارچ و پاستا:

برای تهیه این خوراک لذیذ نیاز به یک لیوان ماست خامه ایی دارید، اگر ماست خامه ایی نداشتید می توانید یک فنجان ماست معمولی را با 4 قاشق غذا خوری خامه مخلوط کرده و خووب هم بزنید سپس آن را به این خوراک اضافه نمایید.بعد از 15 دقیقه درب تابه را باز کنید، حرارت را کم کنید و 1 لیوان ماست خامه ایی و 300 گرم پاستای کاملا پخته شده را داخل تابه بریزید.و به آهستگی همه مواد را باهم مخلوط کنید در آخر مقداری آویشن خشک و نمک و فلفل به آن بپاشید.

مرحله چهارم تهیه گراتن قارچ و پاستا:

از یک ظرف نسوز مخصوص فر استفاده کنید، معمولا برای تهیه سوفله و گراتن از ظرف های مخصوص استفاده می شود.ظرف را با مقداری روغن زیتون چرب کنید به طوری که همه قسمت های آن به ویژه کف و دیواره ها کاملا با روغن زیتون چرب شود؛ سپس نصفی از مواد آماده شده را داخل ان بریزید سپس مقداری پنیر پارمزان رنده شده روی آن پاشیده و چند تکه پنیر موزارلا روی آن قرار دهید.حالا مابقی مواد را روی لایه قبل بریزید و مجددا پنیر پارمزان رنده شده پاشیده و باز هم چند تکه پنیر موزارلا را روی سطح مواد قرار دهید.

مرحله پنجم تهیه گراتن قارچ و پاستا:

حالا باید این ظرف را داخل فر قرار دهید؛ دمای فر را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا حسابی گرم شود سپس ظرف گراتن را داخل طبقه وسط فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید؛ بعد از 15 دقیقه درب فر را باز کنید و ظرف گراتن را در طبقه بالا قرار دهید و بگذارید تا به مدت 5 دقیقه رویه گراتن کاملا برشته شود.گراتن را بعد از این مدت از فر خارج نموده و با مقداری آویشن تزیین نمایید. نوش جان

گراتن گوشت و قارچ

گراتن گوشت و قارچ

مواد لازم

این مواد برای یک گراتن گوشت و قارچ ۴ نفره کفایت می کند:

مواد لازم مقدار
سیب زمینی ۴ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
قارچ ۲۵۰ گرم
فلفل دلمه ای نصف ۱ عدد
شیر ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق چای خوری
پنیر موزارلا به مقدار دلخواه

طرز تهیه گراتن گوشت و قارچ

  • برای تهیه گراتن گوشت و قارچ ابتدا باید سیب زمینی ها را آب پز کنید. سپس آن ها را پوست بگیرید و با گوشت کوب له شان کنید. البته می توانید برای این کار از غذاساز هم کمک بگیرید. چیزی که شما می خواهید یک خمیر یکنواخت سیب زمینی است. (البته در برخی دستورها دیده شده که سیب زمینی را حلقه حلقه کرده و در ته ظرف می چینند که این روش را هم می توانید امتحان کنید.)
  • حالا شیر را به این پوره سیب زمینی اضافه کنید و هم بزنید تا یکنواخت شود. سپس به مقدار لازم نمک بزنید و این پوره را کف ظرفی که می خواهید گراتن را در آن درست کنیدT به طور کاملا یکنواخت پهن کنید. ظرف گراتن بایستی یک ظرف کم عمق (مثل دیس پیرکس لبه دار) باشد.
  • قارچ ها را اسلایسی خرد و در روغن سرخ شان کنید. برای سرخ کردن قارچ ها باید حرارت ماهیتابه بالا باشد. شما باید اجازه بدهید که آب قارچ ها کشیده بشود و بعد آن ها را برای مراحل بعدی کنار بگذارید. البته این برای زمانی است که روی پخته شدن قارچ ها تاکید دارید.
    اگر علاقه دارید که قارچ ها بیشتر شکل شان را حفظ کنند، آن ها را ابتدا در ماهیتابه بدون روغن بریزید و با حرارت متوسط دو سه دقیقه تفت بدهید. بعد حرارت را زیاد کرده و یک قاشق غذاخوری روغن یا کره به ماهیتابه اضافه کنید. قارچ ها را کمی تفت بدهید و سپس زیر ماهیتابه را خاموش کنید.
  • حالا نوبت درست کردن گوشت چرخکرده می رسد. پیاز را به هر سایزی که دوست دارید خرد کرده و در روغن تاجایی که طلایی بشود، سرخ کنید. بعد زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت دهید. در نهایت گوشت چرخکرده را بریزید و تفت بدهید تا رنگش عوض شود.
  • به گوشت چرخکرده تان نمک، فلفل و زردچوبه (درصورت نیاز) بزنید. بعد هم نوبت به زدن رب گوجه می رسد. پس از آن چون احتمال سوختن ادویه و رب گوجه وجود دارد به تفت دادن برای ۳-۴ دقیقه بسنده کنید. حال شعله اجاق گاز را خاموش کرده و قارچ ها را به این گوشت سرخ شده اضافه کنید.
  • اکنون اجزای گراتن را بچینید. شما باید مخلوط گوشت و قارچ را روی آن پوره سیب زمینی که در ظرفی پهنش کردید، بریزید طوری که تمام سطح پوره را به طور یکنواخت بپوشاند.
  • برای این لایه می توانید به جای گوشت چرخ کرده از یک لایه گوشت معمولی هم استفاده کنید. گوشت شما باید یک یا چند لایه گوشت باشد که با بیفتک کوب پهن شده است.
  • بعد روی لایه گوشت و قارچ یک لایه پنیر موزارلا و کمی آویشن (بر حسب سلیقه) بریزید.
  • البته برای این لایه شما می توانید، سس سفید یا سس بشامل هم استفاده کنید.
  • این ظرف باید برای ۲۰ دقیقه در فری که با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده قرار بگیرد و برای طلایی شدن پنیر هم شعله بالایی فر را ۲-۳ دقیقه روشن کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (261 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (230 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (197 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (148 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (73 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (64 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (63 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (59 نظر) (فیلم) دفاع جانانه پزشکیان از داماد حسن روحانی / به هر کشوری برود با کله قبولش می‌کنند! (54 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (46 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (46 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (44 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (35 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (30 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 2 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 سه شنبه 2 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
(تصاویر) 10 پدیده‌ی شگفت‌انگیز جهان که مشابهش در ایران وجود دارد/ منحصربفردترین جاذبه‌های کشورهای مختلف دنیا در یکجا
(عکس)نوه ی بامزه و باحجاب مقام معظم رهبری در آغوش پدرش در یک مکان عمومی!/ ماشالله به وقار و زیبایی که از اجدادش به ارث برده
گلایه از دختر شهید رئیسی؛ دختر سردار سلیمانی را الگو قرار دهید/با کدام دلیل مردم را شماتت می کنید؟/چرا یک جمله تبریک به پزشکیان نگفتید؟
سمیعی لاپورتا به دنبال کهکشانی کردن استقلال / شاگرد مورینیو در چلسی به جمع اسکواد نکونام اضافه می شود؟
در ایران طلاق با چالش‌های اضافی همراه است
فروش فیلم مبتذل کودکان در تلگرام با شماره کارت بانکی!
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ...