طرز پخت بهترین دونات خانگی

  یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز پخت بهترین دونات خانگی
 شیرینی دونات یکی از شیرینی های خوشمزه و گردی است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و جزء شیرینی های محبوب به شمار می آید و در میان وعده ها آن را میل می کنند. این شیرینی خوشمزه از سرخ کردن خمیری خاص در روغن به وجود می آید و انواع مختلفی از آن در سراسر دنیا وجود دارد.

دونات نوعی شیرینی نرم و پفکی است که از خمیر تازه تهیه و در روغن فراوان سرخ می شود. این شیرینی طرفداران بسیار زیادی دارد به طوری هم اکنون شهرت جهانی یافته است. دونات انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آن دونات حلقه ای است. معمولا دونات حلقه ای را بعد از سرخ کردن در مواد شیرین مثل شکر می غلتانند، یا روی آن کرم یا سس شکلات می ریزند تا به دونات شکلاتی تبدیل شود.
همان طور که گفتیم دونات شهرت جهانی دارد، اما در خصوص این که اولین فرد خوش سلیقه که بوده که دونات را برای اولین بار پخته، مستندات روشنی در دست نیست، اما به هر حال و با وجود این که تاریخ پخت این شیرینی خوشمزه به صورت شفاف معلوم نیست، اما در سراسر دنیا شیرینی پزان و قناد های بسیاری هستند که بر سر حق مالکیت و امتیاز پخت این شیرینی با هم دعوا دارند. اما وقتی تاریخچه پخت این شیرینی را می کاویم به آمریکا و قرن ۱۹ میلادی خواهیم رسید مردم آمریکا هم هر سال اولین جمعه ماه ژوئن را جشن می گیرند و آن را به نام روز ملی دونات نام گذاری نموده اند.

پیراشکی از شیرینی های مشابه دونات می باشد که از گذشته در ایران پخته می شده و محبوبیت زیادی داشته است. دستورهای متفاوتی برای پخت پیراشکی و دونات وجود دارد در ادامه یک روش را برای شما آورده ایم.

دستور تهیه دونات خانگی

مواد لازم

  • آرد:نیم کیلو
  • شکر :100 گرم
  • خاکه قند :200 گرم
  • ماست غلیظ :1 پیمانه سرخالی
  • تخم مرغ :2 عدد
  • روغن آبکرده :100 گرم
  • دارچین :2 ق س
  • بیکینگ پودر :2 ق م
  • جوش شیرین :1/2 ق م
  • نمک :1/2 ق چ

مرحله اول :

ابتدا در ظرف مناسبی تخم مرغ ها را دانه دانه می شکنیم و روغن و شکر را با آن مخلوط میکنیم و با دور تند هم زن هم میزنیم تا کاملا رنگشان سفید شود.

مرحله دوم :

در ظرف دیگری بیکینگ پودر ، نمک و جوش شیرین را در ماست میریزم و حل میکنیم و این مایه را به مایه تخم مرغ ها اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم

مرحله سوم :

سپس آرد را کم کم اضافه میکنیم و با قاشق یا لیسک هم میزنیم تا زمانی که مایه حالت خمیری پیدا کند ، خمیر بدست آمده نه زیاد باید شل و چسبان باشد و نه زیاد سفت و خشک.

مرحله چهارم :

در این مرحله روی خمیر را با سلفون بپوشانید و 2 تا 3 ساعت اجازه بدهید تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

مرحله پنجم :

بعد از استراحت کردن خمیر ، روی یک میز یا سطح صاف مقداری آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار میدهیم . خمیر را با وردنه به قطر 1 سانتی متر باز کنید و با یک قالب گرد و یا دهانه استکان به صورت حلقه حلقه برش میدهیم .اگر هم بخواهید وسط دونات شما سوراخ داشته باشد با یک قالب دایره ای کوچکتر وسط آن را بردارید.

مرحله ششم :

دریک ظرف گود مقداری زیادی روغن بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم داغ شود. سپس دونات ها را طبق حجم ظرف و روغن داخل آن بریزید تا دو طرف آن سرخ شود.

مرحله آخر طرز تهیه شیرینی دونات :

وقتی دونات ها پف کردند و طلایی رنگ شدند از داخل روغن بر میداریم و داخل صافی قرار میدهیم تا روغن اضافه آن گرفته شود. خاک قند و دارچین را هم مخلوط میکنیم و روی دو طرف دونات ها می پاشیم . برای تزیین هم میتوانید از پسته خرد شده و یا شکلات ذوب شده استفاده کنید.

دونات

ترفندها و نکات پخت بهترین دونات خانگی

درست کردن دونات نرم و اسفنجی در خانه بسیار آسانتر از چیزی است که فکرش را می کنید. برای پخت دونات نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. در ادامه نکات مفید را برای تهیه یک دونات خانگی خوشمزه بخوانید.

۱. در پخت دونات باهوش و خلاق باشید. نیازی به هزینه اضافی برای سرخ کن های گود نیست، شما می توانید از یک قابلمه با لبه های بلند برای این کار استفاده کنید. لازم نیست به دنبال تهیه یک وردنه چوبی باشید، شما می توانید از یک بطری به جای آن استفاده کنید. می توانید با دست دایره های مرتبی روی خمیر برش بزنید. از یک لیوان بزرگ برای ایجاد یک سوراخ روی دونات خود کمک بگیرید.

۲. دمای مناسب برای سرخ کردن دونات را رعایت کنید. دونات ها به سرعت سرخ و تبدیل به بالشتک های پفی و بزرگ می شوند. توجه داشته باشید که مقدار مناسبی از روغن را گرم کنید، به قدری که دونات ها به ته قابلمه نرسد. دمای ایده آل برای خمیر دونات ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد است، اگر دمای پایین تر از این مقدار باشد روغن به درون دونات جذب می شود و باعث سنگین شدن آنها می شود. بدون تجهیزات اندازه گیری دمای روغن، شما می توانید مقدار کوچکی از خمیر را درون روغن در حال داغ شدن بیندازید تا از حرارت آن مطمئن شوید. اگر جلز و ولز کرد، پس آماده است. به خاطر داشته باشید که باید دونات ها را روی حوله های کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

۳. با انواع مختلف دونات را بشناسید. دو دستورالعمل برای پخت دونات وجود دارد که به احتمال زیاد با آنها برخورد داشته اید: دونات های کیکی و دونات های مخمری. دونات های کیکی معمولاً از بکینگ پودر و جوش شیرین به عنوان چاشنی برای پف کردن استفاده می کنند، در حالیکه دونات های مخمری از مخمرهای خشک (خمیر مایه) برای ور آمدن خمیر استفاده می کنند. دونات های کیکی سفت تر هستند، بنابراین از ترکیب آجیل و میوه برای پر کردن آن استفاده کنید، به جای اینکه از مربا و کاستورها استفاده کنید.

۴. جلا دادن، شکر پاشیدن و پر کردن دونات. خمیر دونات به خودی خود کمی شیرین شده است، بنابراین برای استفاده از طعم دهنده ها و شکرپاشی کردن آن خلاق باشید. برای جلا دادن دونات ها، آن را در شربت خیس کنید و اجازه دهید مقدار اضافی آن چکیده شود. دونات ها را روی یک قفسه سیمی بگذارید. برای شکر پاشیدن از یک کفگیر استفاده کنید تا شکرها را در قسمت های مختلف آن پخش کند. شما می توانید چیزهای مختلف مثل آجیل های خرد شده را روی آن بپاشید. برای پر کردن دونات از یک چاقوی کوچک استفاده کنید تا سوراخی در کناره های دونات ایجاد کنید. با استفاده از کیسه شیرینی با نوک مناسب، دونات های خود را با کرم های خامه ای یا مرباهای میوه ای پر کنید. به یاد داشته باشید: قبل از شکر پاشیدن و پرکردن مطمئن شوید که دونات های کاملاً خنک شده اند، تا هیچ چیز ذوب نشود.

۵. نکات نگه داری دونات. با وجود اینکه بهتر است دونات ها در همان روزی که تهیه می شوند بخورید، اما با قرار دادن در یک کیسه کاغذی یا جعبه می توان آنها را بیشتر از یک روز نگهداری کرد. اگر از یک ظرف پلاستیکی برای نگه داری شیرینی های خود استفاده می کنید، آن را با حوله کاغذی بپوشانید تا رطوبت ناشی از قرار دادن در یخچال را به خود جذب کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان