طرز پخت نافله خوزستانی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز پخت نافله خوزستانی
نافله خوزستانی یکی از غذاهای سنتی جنوب کشور می باشد که بسیار خوشمزه است. غذاها و دسرهای زیادی مخصوص استان خوزستان می باشد، استفاده از ادویه های تند و تمبرهندی رنگ و بوی غذاهای این استان را از استان های دیگر متمایز می کند اما نافله خوزستانی که مانند کوفته به شکل گرد تهیه می کنند و همراه با پلو میل می کنند.

نافله خوزستانی، یکی از خوراک های خوشمزه و محلی مردم جنوب می باشد. این غذای سنتی و محلی خوزستان، در میان مردم بسیار پرطرفدار و معروف است و معمولاً هم با پلو در وعده ظهر سرو می شود و هم به صورت خوراک در وعده شام با نان سرو خواهد شد. طعم و عطر مختلف و خاص این نوع نافله، یک نوع غذای متفاوت و منحصر به فرد را برای شما ایجاد خواهد کرد.
گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی جزو مواد اصلی این نوع رسپی نافله می باشد. شما با تهیه این غذای محلی خوزستان که با مواد اولیه سالم و مفید نیز طبخ می شود، می توانید یک غذای کاملاً سالم و مفید را برای خانواده تهیه و طبخ نمایید. برای خوش طعم شدن نافله خوزستانی نیز می توانید از کمی زعفران نیز در هنگام طبخ استفاده کنید. همچنین برای تزیین آن نیز می توانید از کنجد استفاده کنید که یک غذای سالم و پرانرژی را فراهم نماید.

مواد لازم برای تهیه نافله خوزستانی

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۴ عدد
  • آرد نخودچی ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲ فنجان
  • سرکه ۱ فنجان
  • آب ۵ پیمانه
  • کره به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه نافله خوزستانی

مرحله اول : مخلوط کردن مواد

ابتدا دو عدد پیاز را شسته و رنده ریز بزنید و آبش را گرفته داخل کاسه ریخته و گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه را افزوده و شروع به ورز دادن مواد می کنیم تا مواد مسنجم شود به خاطر وجود آرد نخودچی ممکن است کوفته سفت شوند پس مقداری آب را کم کم اضافه می کنیم میزان ریختن آب باید درحدی باشد که مواد شل نشود و انعطاف داشته باشد.

مرحله دوم : سرخ کردن

وقتی مواد خوب ورز خورد به اندازه گردو از مواد برداشته و با دست خوب گرد می کنیم و اجازه می دهیم کوفته هامون ۱۰ دقیقه در فریزر بماند تا در هنگام سرخ شدن وا نرود سپس داخل تابه کره به همراه کمی روغن ریخته و کوفته ها را داخل کره سرخ کنید.

مرحله سوم : تهیه سس نافله خوزستانی

۲ پیاز دیگر دستور را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با عمق مناسب بریزید و با مقداری روغن و زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس آب و سرکه و نعنا و شکر را افزوده و برای ۲۰ دقیقه می گذاریم این مواد خوب بجوشد و کمی غلظت پیدا کند.

مرحله چهارم : تهیه نافله خوزستانی

وقتی سس کمی به غلظت رسید کوفته های سرخ شده را داخل آن قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم برای مدت ۳۰ دقیقه دیگر نیز جا بیفتد تا سس کم و به خورد کوفته ها برود سپس داخل ظرف سرو کشیده همراه با کته و سالاد میل کنید.

نکات تکمیلی در مورد نافله خوزستانی

  • نافله خوزستانی جزء غذای محلی - جنوبی میباشد
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
  • زمان پخت و انتظار آن در حدود 40 دقیقه میباشد
  • نافله خوزستانی را می توانید در وعده ناهار - شام - سرو کنید
  • همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد

سایر نکات نافله خوزستانی

1)بهتر است از سركه قرمز یا سركه سیب استفاده كنید.

2)این غذا رب ندارد ولی در صورت تمایل میتوانید مقداری زعفران به آن اضافه كنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان