طرز تهیه آب دوغ خیار خنک

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز تهیه آب دوغ خیار خنک
درست کردن آب دوغ خیار در فصل تابستان دارای بازار داغ تر از خود این گرما هم می باشد که افراد بخاطر ماهیت خنک و فوق العاده دلنشین آب دوغ خیار آن را در این فصل مصرف می نمایند که آب دوغ خیار علاوه بر این که احساس خنکی را در بدن زنده میکند با ترفند های خاص نیز میتواند بسیار خوشمزه تر شود.

همه ما در زندگی فرد عزیزی داریم که انگیزه انجام دادن کار یا چیز خوبی را در ما به وجود آورده است، مثلا انگیزه آشپزی کردن و همواره آن فرد را با بوییدن عطر خوش یا طعم خاص یک غذا به یاد آورده ایم. طعم غذایی که ممکن است نسل های متعددی را پشت سر گذاشته باشد تا به ما برسد. در خاطره بسیاری از ما که در فرهنگِ خانواده محور ایران، جایی که در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ خود بزرگ شده ایم و اغلب نزدیک آن ها بوده ایم نقش بسته است. تصویر مادربزرگ، به عنوان فرماندار آشپزخانه برای ما ایرانی ها یک نوستالژی مشترک است. قدیمی ها عقیده داشتند هر فصلی غذای خودش را دارد! یعنی بسته به مواد خوراکی مثل سبزیجات و میوه های رسیده آن فصل تنوع غذایی هم تغییر می کند.

یکی از این غذاها که درست کردن آن خیلی بستگی به فصل و آب و هوا دارد اب دوغ خیار است که غیر ایرانی ها آن را سوپ سرد ایرانی با سبزیجات معطر می نامند. آب دوغ خیار به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم ترین غذاها است که می تواند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند. نعناع و ریحان در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده هستند. ترخون آن معطر و اشتها آور است، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا نیز سرشار از پتاسیم هستند. اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب یا دوغ به جای ماست استفاده کنید. در ادامه با طرز تهیه این اب دوغ خیار خوشمزه و مخصوص برای روزهای گرم همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار

  • شیر 1 پیمانه
  • خامه نصف پیمانه
  • تربچه خرد شده 4 الی 5 عدد
  • گردوی خرد شده نگینی 10 الی 12 عدد کامل
  • سیزی خشک معطر ( نعناع ، جعفری ،ترخون، مرزه ، ریحون) 2 الی 3 قاشق غذا خوری
  • خیار خرد شده نگینی 4 الی 5 عدد
  • پیازچه خرد شده نگینی 2 عدد
  • نمک و فلفل به میزان دلخواه
  • کشمش پلویی 1 پیمانه
  • ماست 4 پیمانه
  • سبزی تازه خرد شده شامل پونه , ریحون و نعناع تازه ویا هر سبزی معطر دیگری
  • دوغ ترش 1 لیتر

طرز تهیه آب دوغ خیار خوشمزه

در ظرف مناسبی شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم .ابتدا ماست را به همراه خیارخرد شده باهم مخلوط میکنیم و هم میزنیم و بعد به ترتیب بقیه مواد را با هم مخلوط میکنیم و به همراه ماست و خیار کاملا هم میزنیم. فقط بهتر است پیاز چه خرد شده را موقعه سرو غذا مخلوط کنید تا ممکن است آب بندازد و در بقیه مواد لیز شود و حالت خوش آینده در غذا پیدا نکند.مخلوط آب دو خیار را به مدت 1 ساعت در بیرون یخچال نگه میداریم تا ترش تر و جا افتاده تر شود. اگر هنگام خوردن دوست داشتید خنک تر باشد میتوانید به مدت نیم ساعت در داخل یخچال گه دارید ولی برای خنکیش اصلا قالب یخ به اون اضافه نکنید چون ممکن است مزه آب پیدا کند .حتما هم برای خوردن آب دو خیار از نان خشک استفاده کنیدچون نان تازه داخل مواد خمیر میشود و طعم آن را خوشمزه نمیکند .هنگام اضافه کردن نان خشک می توانید پیازچه های خرد شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه نان خشک و پیاز چه در مواد بماند و بعد میل کنید .

 آب دوغ خیار خوشمزه

نکات مهم برای تهیه آب دوغ خیار

  • در طرز تهیه اصلی آب دوغ خیار، پوست خیار را نمی گیرند. بهتر است برای تهیه این غذا، خیارهای تازه و قلمی را انتخاب کنید و پوست آن ها را نگیرید.
  • افزودن کمی فلفل سیاه، طعم فوق العاده ای به آب دوغ خیار شما می دهد.
  • شما می توانید از یک چهارم قاشق چای خوری پودر زنجبیل نیز برای تند و تیز کردن طعم آب دوغ خیار، استفاده کنید.
  • برخی افراد از پودر سیر و زیره نیز برای تهیه آب دوغ خیار استفاده می کنند.
  • یکی از دلایل اضافه کردن گردو به آب دوغ خیار این است که طبع ماست و دوغ، سرد است و گردو با طبع گرم خود، طبع این غذا را متعادل می کند؛ پس سعی کنید که گردو را از طرز تهیه این غذا حذف نکنید.
  • بهتر است آب دوغ خیار را در ظروف سفالی لعاب دار (سرامیكی) درست کنید.

نکات مربوط به سبزی

  • توجه داشته باشید که ریحان و نعنا باید حتما در ترکیب سبزی شما برای تهیه یک آب دوغ خیار مجلسی باشد. بهترین ترکیب سبزی برای تهیه یک آب دوغ خیار خوشمزه، ریحان، نعنا، پونه، مرزه و ترخون است.
  • در صورت تمایل می توانید از شوید تازه، ساقه ترد موسیر، پیازچه، سیر و موسیر در سبزیجات استفاده کنید.
  • اگر به سبزیجات معطر تازه دسترسی ندارید، از سبزیجات خشک استفاده کنید.

نکات مربوط به ماست و دوغ

  • اگر از ماست هم زده آماده استفاده می کنید، دیگر نیازی به هم زدن آن ندارید.
  • از ماست چکیده برای تهیه آب دوغ خیار استفاده نکنید.
  • برای خوشمزه تر شدن آب دوغ خیار، از ماست و دوغی که کمی ترش هستند، استفاده کنید.
  • به جای ماست، می توان از دوغ های آماده طعم دار یا کفیر استفاده کرد.
  • اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، از ماست کم چرب یا دوغ به جای ماست استفاده کنید.
  • اگر می خواهید در آب دوغ خیار، دوغ بریزید، حتما از دوغ بدون گاز استفاده کنید.

نکات مربوط به سرو آب دوغ خیار

  • مقدار آبی که به آب دوغ خیار اضافه می کنید، کاملا سلیقه ای است؛ زیرا برخی افراد دوست دارند که این غذا به صورت سفت و غلیظ، سرو شود و برخی هم نسخه آبکی و رقیق آب دوغ خیار را ترجیح می دهند.
  • افزودن یخ به آب دوغ خیار، اختیاری است و برای خنک کردن این غذا انجام می شود. فقط توجه داشته باشید که یخ را درست قبل از سرو به این غذا اضافه کنید؛ زیرا در غیر این صورت، یخ، آب می شود، غذای شما را آبکی می کند و طعم آن را تغییر می دهد.
  • برای سرو کردن آب دوغ خیار می توانید از نان هایی مانند تافتون، نان لواش و دیگر نان های سنتی استفاده کنید.
  • برخی افراد تنها از نان خشک برای سرو آب دوغ خیار استفاده می کنند؛ زیرا بر این باور هستند که نان تازه داخل مواد خمیر می شود و طعم آن را بد می کند.
  • در گذشته، آب دوغ خیار در یک کاسه بزرگ آماده می شد و سپس سهم هر کس در کاسه اش، ریخته می شد؛ اما شما می توانید آب دوغ خیار را قبل از افزودن نان، در کاسه های مجزا بکشید تا هر کس به میزان موردعلاقه خود به غذا، نان اضافه کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان