طرز تهیه چلو دیزی

  دوشنبه، 28 تیر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه چلو دیزی
غذاهای محلی و سنتی با تنوع و فرهنگ خاص خود همیشه باب سلیقه و طبع افراد مختلف بوده ‌اند و طعم لذیذ و دلچسب این پلوی کاشانی نیز در تمام نقاط مختلف کشور معروف و پرطرفدار می باشد.

چلو دیزی از انواع غذاهای کاشانی خوشمزه و لذیذ است و شما می توانید این غذای ایرانی را در منزل به راحتی بپزید و از طعم و مزه بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید همچنین این پلوی مخلوط برای پذیرایی از مهمان ها می تواند مناسب باشد.چلو گوشت و چلو گردن و چلو دیزی از انواع غذاهای خوش طعم ایرانی می باشند و اگر شما تمایل دارید در برنامه غذایی تان تنوع ایجاد کنید بهتر است از پخت این غذاها غافل نشوید.

مواد لازم برای چلو دیزی

  • برنج 4 پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی 1/5 پیمانه
  • گوشت 400 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • نمک و زردچوبه و فلفل مقدار کافی
  • روغن مایع مقدار کافی

طرز تهیه چلو دیزی

در اینجا طرز تهیه پلو دیزی را که شامل گوشت لخم گوسفندی و لوبیا چشم بلبلی و برنج است را برایتان می نویسم امیدورام این غذا را تهیه کنید و برای وعده غذایی ناهار ان را میل کنید. نوش جان.

ابتدا و برای شروع تهیه این غذای محلی و پلوی مخلوط کاشانی، 2 عدد پیاز را با اب می شوریم و انها را پوست می کنیم. سپس با چاقو پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم. داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن خوب داغ شد پیازها را در روغن همراه کمی زردچوبه تفت می دهیم تا پیازها شفاف و سبک و کم حجم شوند و بوی زردچوبه بلند شود.

سپس در ادامه 400 گرم گوشت گوسفندی را با اب می شوریم و ان را با چاقو روی تخته اشپزخانه به قطعات خورشتی و درشت برش می زنیم و ان را به پیاز داغها اضافه می کنیم و گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا رنگ ان تغییر کند( در صورت تمایل می توان بجای گوشت تکه ای و خورشتی غذا را با گوشت قل قلی نیز درست کرد که اختیاری است).

سپس در ادامه 1/5 پیمانه لوبیا چشم بلبلی را که از شب قبل در اب خیس کرده بودیم تا نفخ ان گرفته شود و زودتر بپزد را ابکش می کنیم و ان را داخل تابه گوشت و پیاز می ریزیم و با ان تفت می دهیم و مخلوط می کنیم.

سپس در ادامه در این مرحله، 3 پیمانه اب به تابه حاوی گوشت و پیاز و لوبیا اضافه می کنیم و زیر شعله گاز را زیاد می کنیم و وقتی اب درون تابه جوش امد زیر شعله را کم می کنیم و درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم تا لوبیا و گوشت بپزد. در نیم ساعت اخر پخت، به گوشت و لوبیا نمک و فلفل را به مقدرا کافی اضافه می کنیم. وقتی گوشت و لوبیا پخت و اب ان بخار شد، زیر گاز را خاموش می کنیم.

سپس در ادامه سراغ اماده کردن برنج می رویم و 4 پیمانه برنج را که شسته و پاک کرده بودیم و از شب قبل در اب و نمک خیس کرده بودیم را داخل یک قابلمه با 2 لیوان اب می ریزیم و به ان روغن و نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا برنج روی گاز چند قل بخورد و از حالت خامی در اید سپس ان را ابکش می کنیم.

سپس در ادامه وقتی برنج را ابکش کردیم. کف یک قابلمه را کمی روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد یک عدد سیب زمینی را به صورت ورقه ای برش می زنیم و کف قابلمه به عنوان ته دیگ می گذاریم و 1 کفگیر برنج ابکش شده را روی سیب زمینی ها می ریزیم و سپس از مخلوط گوشت و لوبیا روی برنج می ریزیم و دوباره در لابه بعدی، برنج می ریزیم و روی ان را گوشت و لوبیا می ریزیم و این کار را تکرار می کنیم تا گوشت و لوبیا ما و برنج ما تمام شود. سپس در ب قابلمه را می بندیم و زیر گاز را ملایم می کنیم و برنج را دم می کنیم.

سپس در ادامه در این مرحله وقتی برنج دم کشید و اماده شد ان را در ظرف مناسب می ریزیم و برای وعده غذایی ناهار همراه با ترشی و ماست و سالاد شیرازی و سبزی خوردن غذا را میل می کنیم. نوش جان.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (383 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (278 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (131 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (119 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (51 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (44 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (36 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (31 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....