طرز تهیه حلوا مسقطی شیرازی لذیذ

  سه شنبه، 30 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه حلوا مسقطی شیرازی لذیذ
مسقطی نوعی شیرینی برشی و از سوغاتی های چند شهر ایران مانند بندرعباس، فین، کازرون، سیرجان، لار و گراش است.

مسقطی یک دسر اصیل ایرانی است که سوغات شهر های شیراز، کازرون، بوشهر، لار و بندر عباس می باشد. کمتر دسری وجود دارد که علاوه بر خوشمزگی خواص غذایی هم داشته باشد. مسقطی دارای ویتامین هایی از جمله: A ،B ،C ،E و همچنین کلسیم، فسفر، منگنز، آهن، روی و.... می باشد. این شیرینی بیشتر در شهر لار تهیه می شود و با انواع مغز خلال ها (پسته، بادام) تزیین می شود.

مواد لازم مسقطی شیرازی با زعفران

  • روغن ۱/۳ پیمانه
  • گلاب ۱ لیوان
  • شکر ۳ پیمانه
  • آب سرد ۶ لیوان
  • نشاسته گل ۱ پیمانه
  • زعفران به میزان لازم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری یا جوهر لیمو
  • خلال پسته و بادام به اندازه کافی

طرز تهیه مسقطی شیرازی با زعفران

برای تهیه مسقطی شیرازی ابتدا نشاسته را در ظرفی می ریزیم و ۲ پیمانه آب سرد را به آن می افزاییم سپس کمی صبر کنید و ظرف را کنار گذاشته تا کاملا نشاسته در آب سرد حل شود و بعد از صافی مخلوط آب و نشاسته را عبور می دهیم تا یکدست شود.

در ادامه ۴ پیمانه آب را به همراه شکر و آبلیمو یا جوهر داخل یک قابلمه بریزید با هم مخلوط می کنیم تا شکر در مواد حل شود سپس روی حرارت قرار دهید تا ذارت شکر حل شود دقت کنید نباید شربت بجوشد.

در ادامه نشاسته حل شده را آب را به محتویات قابلمه یا همان شربت اضافه کنید و از این مرحله به بعد هم زدن مسقطی شروع می شود باید مدام روی حرارت ملایم هم بزنید تا مواد ته نگیرد و نشاسته غلیظ و شفاف شود.

بعد از غلیظ شدن نشاسته نوبت افزودن زعفران است شما به میزانی که تمایل دارید مسقطی خوش رنگ تری داشته باشید زعفران دم کرده اضافه کنید و به مواد می افزاییم و هم می زنیم تا جایکه نشاسته قوام بگیرد و غلیظ شود پس از غلیظ شدن نشاسته گلاب و روغن را به مواد می افزاییم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد منسجم و یکدست شود.

در انتها وقتی که کاملا مسقطی غلیظ شد یعنی زمانی که هم می زنید کف قابلمه را مشاهده کنید کمی خلال بادام تفت داده داخل آن به دلخواه بریزید بعد قالبی را که برای مسقطی آماده کرده ایم را با قلمو و روغن کاملا چرب می کنیم و مواد را در قالب می ریزیم و روی آن خلال پسته و بادام می ریزیم و در یخچال می گذاریم تا خوب خودش را بگیرد. سپس ظرف را از یخچال بیرون می آوریم و مسقطی را آرام از قالب بیرون می آوریم و به هر مدلی که تمایل داریم برش می زنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم.نوش جان

مسقطی

نکات کلیدی در تهیه مسقطی زعفرانی

  1. مسقطی اگر قوام پیدا نکرده باشد در یخچال آب می اندازد.
  2. وقتی مسقطی آماده شده است که به صورت تکه تکه از قاشق بریزید.
  3. نشاسته پودری اصلا مناسب تهیه مسقطی نیست.
  4. حرارت پخت مسقطی باید ملایم باشد و برای این مقدار باید ۳ ساعت زمان ببرد تا کاملا غلیظ شود.
  5. اگر حرارت زیاد باشد بوی خامی نشاسته در مسقطی می ماند.
  6. می توانید به جای روغن از کره استفاده کنید.
  7. خیس کردن از قبل نشاسته باعث گرفتن ترشی آن می شود.
  8. می توانید تا ۳ ماه در یخچال این مسقطی را نگهدرای کنید.

نکات کلیدی و طرز تهیه حلوا مسقطی به روشی دیگر

یک روش دیگر درست کردن حلوا مسقطی لاری مجلسی این است که برای درست کردن این حلوا به جای پودر نشاسته از نشاسته گل استفاده کنید. اما باید گل نشاسته را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس از صافی رد کنید تا یکدست شود. در این صورت ابتدا نشاسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا کم کم بپزد و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنید.

  • اگر دوست دارید حلوا شیرین تر باشد نصف استکان دیگر شکر برای این مفدار مواد به آن اضافه کنید. هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کشدارتر و شفاف تر می شود. این طرز تهیه مسقطی کشدار ژله ای است و بسیار مرسوم است.
  • اگر می خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت ها را رعایت کنید: هر پیمانه ای که انتخاب می کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارداگر بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب یک دم کنی روی قابلمه و یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید تا ده دقیقه الی یک ربع روی شعله ملایم گاز پخته شود حلوا حسابی جا افتاده و خوش عطر می شود.
  • اگر می خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت ها را رعایت کنید: هر پیمانه ای که انتخاب می کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارد.
  • بعد از سرد شدن کامل حلوا مسقطی می توانید آن را به اشکال دلخواه برش یا قالب بزنید.
  • برای درست کردن حلوا مسقطی حتما از روغن مایع یا برای این مقدار مواد از یک لیوان کره استفاده کنید تا یک حلوای لطیف و یکدست داشته باشید.
  • نشانه آماده شدن حلوا مسقطی این است که وقتی با قاشق روی آن می کشید قاشق روی حلوا خط بیندازد و محو نشود.
  • اگر می خواهید یک حلوای مسقطی مجلسی به اصطلاح دو بَر مغز داشته باشید حین پخت حلوا به آن مغزها را اضافه نکنید. قبل از سرو حلوا یکی از خلال ها مثلا خلال مغز بادام را در کف ظرف مورد نظر بریزید و یکدست کنید و سپس حلوا را روی آن بریزید. خلال دیگر مثلا خلال پسته را روی حلوا به صورت یکدست بریزید.
  • حلوا مسقطی لاری زعفرانی را بدون مغز و ساده هم می توانید طبخ کنید.
  • به جای انواع مغز می توانید روی حلوا مسقطی پودر گل سرخ را پودر وانیل بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان