طرز تهیه جوجه کباب شیش تاووک

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه جوجه کباب شیش تاووک
شش طاووق یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که اصالت آن متعلق به کشور لبنان می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

تاووک شیش (Tavuk Şiş) یا جوجه کباب، با گوشت سینهٔ مرغی درست می شود که آن را ابتدا در شیر یا ماست ساده، و سپس در روغن زیتون و ادویه خوابانده اند. گونهٔ تندوتیزتر این کباب که با فلفل قرمز طعم دار می شود، طعم بی نظیری به تاووک شیش داده و آن را به یکی از بهترین کباب های ترکی تبدیل می کند.

شیش طاووق یه جوجه کباب ادویه دار و معروف لبنانی می باشد. غذاهای لبنانی و مدیترانه ای یک شاخه بسیار پر تنوع از غذاهای عربی می باشند مهم ترین ویژگی این غذا ها مصرف ادویه جات زیاد است که معمولا به صورت رنگ های تند و مزه تند مشاهده می گردند که مورد پسند و مطلوب افراد تند مزاج می باشد و کلمه شیش با سیخ هم ریشه است و در زبان های گوناگون استفاده آن دیده می شود این لغت به طور مثال در زبان روسی هم کاربرد دارد و در مورد کباب شیشلیک است
این کباب خوشمزه و ادویه دار مانند چیکن تیکای هندی می باشد . دستورهای متفاوتی برای این غذا موجود است و از این نظر که هر کسی ادویه مخصوص خود را به کار می برد و دستور یکپارچه و ثابتی ندارد دستور زیر هم به صورت سلیقه ای در اختیار شما قرار می گیرد.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • سویا سس: ¼ فنجان
  • سرکه سیب: ¼ فنجان
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع کانولا: ۲ قاشق غذاخوری
  • قارچ: ۱۰ عدد بزرگ و دو نیم شده
  • پیازچه: ۲ عدد خرد شده
  • سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۳ عدد خرد شده به قطعات ضخیم و مکعبی
  • بیکن گوشت گوساله: ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای قرمز: ۲ عدد
  • تکه های مکعبی آناناس: به میزان دلخواه
  • سیخ کباب به تعداد لازم

طرز تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله

برای تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله بهتر است از گوشت سینه جوجه یا مرغ استفاده کنید. در یک کاسه بزرگ سویا سس، سرکه، عسل، روغن مایع کانولا، یک عدد فلفل دلمه ای و پیازچه های سبز خرد شده را با هم مخلوط کنید. حالا قارچ های شسته شده و از وسط دو نیم شده و تکه های مکعبی سینه مرغ را هم به این ترکیب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا تمام تکه های مرغ و قارچ به مایه آغشته شده و مزه دار شوند. روی ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند.

بهتر است جوجه کباب ترکی شش تاووک با بیکن روکش گوساله را روی منقل درست کنید تا بوی ذغال طعم آن را لذیذتر کند. اگر منقل ندارید از کباب پز یا گریل استفاده کنید. تکه های مزه دار شده مرغ و قارچ را از داخل مواد بیرون بیاورید و کمی بتکانید تا مواد اضافی از روی آن ها پاک شوند.

حالا تکه های مزه دار شده جوجه را با تکه های نازک گوشت بیکن گوساله بپیچید و به همراه تکه های خرد شده فلفل دلمه ای و آناناس یا هر سبزیجات دیگری مثل گوجه فرنگی و پیاز و فلفل سبز مثل تصویر بالا به سیخ بکشید. قارچ ها را هم به سیخ بکشید. بهتر است این کار را جدا جدا انجام دهید چون مدت زمان پخت و کبابی شدن قارچ خیلی کمتر از مرغ است.مواد مرینیت را در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آرام آرام بپزند. مایه را مرتب هم بزنید و حدود ده دقیقه روی شعله متوسط گاز نگه دارید تا یک سس غلیظ و خوشمزه درست شود.

سیخ های قارچ و جوجه کباب های پیچیده شده در لفاف بیکن گوساله را روی شعله منقل بگذارید و مرتب باد بزنید تا حسابی پخته و مغز پخت و کبابی شوند. اواسط پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک سسی را که آماده کرده بودید با یک برس روی روکش بیکن و فلفل دلمه ای و آناناس بمالید. چند بار این کار را تکرار کنید تا سس به خورد بیکن و سایر مخلفات برود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله روی منقل، گریل یا کباب پز کافی است. گوشت بیکن حسابی باید برشته شود و جوجه کباب ها مغز پخت شوند. در صورت تمایل می توانید این غذا را با گوجه فرنگی کبابی و نان یا برنج سرو کنید.

ادویه مخصوص در طرز تهیه شیش کباب

در کنار ادویه مخصوص کباب ترکیه ای، ادویه بهارات یک ترکیب خوش عطر و طعم است که در آشپزی مناطق گسترده ای از خاورمیانه به خصوص مناطق ترک نشین، کرد و عرب و حتی مناطقی از آفریقا از جمله مراکش مورد استفاده قرار می گیرد. میخک، هل، دارچین، تخم گشنیز، زیره سیاه، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل چیلی و… ادویه های اصلی تشکیل دهنده آن هستند.

ادویه مخصوص شیش کباب ترکی مرغ و گوشت را می توان به عنوان یک ترکیب بسیار مناسب برای گوشت گاو، گوسفند، مرغ، غذا های دریایی و سبزیجات استفاده کرد، طعم آن هم اصلا تند نیست و به هر غذایی به خصوص غذا های برنجی طعم لذیذی می دهد.

نکته: بهترین قسمت گوشت گوساله برای طرز تهیه شیش کباب ترکیه ای، گوشت راسته است و بد نیست بدانید دلیل نامگذاری این کباب، استفاده از شیش یا (سیخ به زبان ترکی) است. طرز تهیه شیش کباب لبنانی هم به همین شکل است، با این توضیح که در آن از زنجبیل و پیازچه ساطوری برای مزه دار کردن گوشت یا مرغ استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز