طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون خوشمزه

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون خوشمزه
یکی از کباب های خوش طعم و خوشمزه ایرانی که جز غذاهای دریایی هم محسوب میشود ، کباب ماهی اوزن برون است. این کباب خوشمزه دارای فواید و خواص زیادی است و این خواص را مدیون گوشت ماهی اوزن برون است.این ماهی از انواع ماهی های خاویاری است و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.

اوزون برون تیریج یا دماغ دراز نوعی ماهی خاویاری است که در کشورمان صید می شود و سرشار از خاصیت است. ماهی اوزون برون از جمله ماهی هایی است که موقع طبخ به راحتی استخوان آن از فیله اش جدا می شود، بنابراین خوردن آن برای افراد مشکل ساز نیست. علاوه بر خاویار، گوشت این ماهی نیز بسیار ارزشمند و مفید است. این نوع ماهی که در دریای خزر زندگی می کند، حدود ۹۳درصد خاویار جهان را تامین می کند. در این مطلب با بهترین روش های طبخ ماهی اوزون برون، خواص و همچنین دیگر مواردی که لازم است در ارتباط با آن بدانید آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای کباب ماهی اوزن

  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • ماهی اوزن برون ۸۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای رنگی ۲ عدد
  • روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش و جعفری برای تزیین
  • زعفران دم کرده به اندازه دلخواه
  • آب لیمو ترش ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه کباب ماهی اوزن برون

برای تهیه کباب ماهی اوزن برون باید از ماهی استخوان درشت استفاده کنید. برای شروع پوست ماهی را جدا کنید و استخوان های آنرا خارج کنید سپس ماهی را به صورت فیله خرد کنید. در ادامه یک ظرف مناسب انتخاب کنید و ماهی خرد شده را درون آن بریزید.

در مرحله بعدی پیازها را با رنده ریز رنده کنید تا آبشان به طور کامل خارج شود سپس آب پیازها را به ظرف حاوی ماهی اضافه کنید. در ادامه آبلیمو را به همراه روغن مایع ، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل به ظرف اضافه کنید.

مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام قسمت های گوشت ماهی برسند و آنرا طعم دار کنند. پس از اینکه مخلوط کردن مواد به اتمام رسید درب ظرف را بگذارید و آنرا به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم دار شود.

پس از گذشت این زمان ظرف را از یخچال خارج کنید. فلفل دلمه ای ها را به صورت تکه های مربع شکل خرد کنید و در زمان سیخ کردن ماهی ها یکی در میان از فلفل دلمه ای استفاد کنید. به این شکل که بین هر دو تکه ماهی یک تکه فلفل دلمه ای قرار بگیرد.

کباب ماهی اوزن برون را به دو روش تابه ای و ذغالی می توانید آماده کنید. در صورتی که می خواهید ماهی کباب را در تابه درست کنید باید از سیخ های چوبی برای سیخ کردن ماهی استفاده کنید و در صورتی که می خواهید ماهی کباب ذغالی تهیه کنید از توری یا سیخ فلزی استفاده کنید.

برای درست کردن ماهی کباب در تابه مقداری کمی روغن در یک تابه بریزید در حدی که فقط تابه چرب شود سپس سیخ های چوبی را داخل تابه بچینید و اجازه دهید ماهی ها با حرارت ملایم سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت ماهی ها سرخ شد آنها را بر گردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

برای تهیه ماهی کباب با ذغال ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند سپس سیخ ها یا توری را روی منقل قرار دهید تا ماهی کباب شود. در پایان ماهی کباب را با لیمو ترش و جعفری تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکات تهیه کباب ماهی اوزن برون

  • هنگام خواباندن ماهی در مواد مزه دار کننده، بهتر است ۲تا ۳ مرتبه آن را زیر و روکنید تا طعم سس یکسان به تمام قسمت های ماهی برسد.
  • هنگام کباب کردن می توان مقداری از سس را با قلمو روی تکه های گوشت ماهی و فلفل زد تا ضمن پخت روی مواد نسوزد.
  • هنگام پخت مواظب باشید تا کباب ها خیلی خشک نشود و آنها را کمی آبدار بردارید.
  • به دلیل لطیف بودن گوشت ماهی از خواباندن گوشت به مدت طولانی در مواد طعم دهنده اسیدی خودداری کنید تا بتوانید از مواد مغذی غذا نیز بهره بیشتری ببرید. زیرا مواد اسیدی باعث از بین رفتن خواص غذایی گوشت ماهی می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان