چگونه کیک تولد را در خانه درست کنیم؟

  پنجشنبه، 09 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه کیک تولد را در خانه درست کنیم؟
مهم‌ترین چیز در جشن تولد، البته شاید بعد از هدیه‌ها، کیک تولد است. می‌توانید با خریدن کیک از شیرینی‌فروشی کار خود را راحت کنید، اما اگر وقت بگذارید و یک کیک تولد خانگی بپزید، بهترین هدیه را به کسی که دوستش دارید داده‌اید.

کیک تولد یکی از مهم ترین کیک ها در سراسر جهان است و به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است. تقریبا تمام کیک های تولد با پایه کیک اسفنجی ساده تهیه می شوند و با خامه ، انواع میوه ها ، ژله ها تزیین می شوند.با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کیک تولد تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کیک تولد تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با دستور شیرینی پزی کیک تولد با همراه باشید.

آموزش پخت کیک تولد

مواد لازم کیک

  • تخم مرغ 4 عدد
  • شکر 100 گرم
  • آرد 80 گرم
  • کاکائو 20 گرم
  • بیکینگ پودر 1 ق چ
  • آب جوش 2 ق س
  • وانیل 1/4 ق چ

* مواد تزیین کیک*

  • خامه قنادی 700 گرم
  • شکلات چیپسی به مقدار لازم
  • خامه صبحانه 130 گرم
  • شکلات 100 گرم
  • میوه جهت تزیین به مقدار لازم
  • گردو به مقدار لازم

مراحل پخت کیک تولد

ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنیم و زرده را با شکر و آب جوش هم میزنیم تا کاملا مخلوط شوند و رنگ آن کرمی رنگ و روشن شود.در حین هم زدن زرده و شکر وانیل را هم اضافه میکنیم تا با بقیه مواد ترکیب شود.وقتی مواد کشدار و غلیظ شد کنار میگذاریم و در ظرفی جداگانه سفیده تخم مرغ را هم میزنیم تا پف کند در حدی که وقتی ظرف را برمیگردانیم از داخل ظرف بیرون نریزد . در این مرحله سفیده و زرده را با هم مخلوط میکنیم و با لیسک به صورت دورانی هم میزنیم تا پف سفیده نخوابد.

در ظرف دیگری آرد را به همراه پودر کاکائو و بیکینگ پودر مخلوط میکنیم و الک میکنیم و روی مواد به تدریج میریزیم .اگر بخواهید کیک ساده درست کنید میتوانید کاکائو را حذف کنید و به مقدار آرد اضافه میکنیم .یعنی آرد باید 100 گرم شود. کف قالب را با کاغذ روغنی می پوشانیم و مواد را داخل آن میریزیم. فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد از قبل گرم میکنیم و قالب را به مدت 50 دقیقه داخل فر قرار میدهیم .

کیک آماده شده را بعد از سرد شدن از قالب بیرون بیاورید و از دو یا سه لایه ببرید و تزیین کنید.

برای تزیین خامه قنادی را که به دمای محیط رسیده با هم زن بزنید تا فرم بگیرد و جای پره ی هم زن روی خامه باقی بماند. لایه های کیک را با کمپود و یا قهوه رقیق شده مرطوب کنید و بعد خامه فرم گرفته شده را روی لایه های بریده شده کیک میریزیم و برای روی خامه هم میتوانیم از میوه کمپوتهای مختلف و یا گردو ، ترافل های بیسکویتی استفاده کنید.لایه های کیک را روی هم قرار میدهیم و روی تمام قسمت های کیک را با خامه ی فرم گرفته شده می پوشانیم . البته برای این کار بهتر است از صفحه گردان استفاده کنید تا بتوانید راحت تر خامه را روی کیک بکشید.

برای روی کیک هم میتوانید از گاناش استفاده کنید. و برای درست کردن گاناش هم 130 گرم خامه صبحانه را با شکلات مخلوط میکنیم . به این ترتیب که خامه را روی حرارت ملایم گرم میکنیم و بعد شکلات را به آن اضافه میکنیم و به محض اینکه شکلات را به خامه اضافه کردید خامه را از روی حرارت بر میداریم و تن تن هم میزنیم تا با حرارت خامه شکلات ذوب شود. مخلوط بدست آمده را میتوانید از صافی رد کنید تا اگر دون دون خامه داشت از صافی رد شود و گاناش یکدستی به دست بیاید. گاناش آماده را روی کیک بریزید و با میوه های مختلف تزیین کنید.

کیک خامه ای میوه ای

مواد

مواد لازم (برای ۷ نفر)
آرد ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱۷۵ گرم
وانیل ۲ قاشق چای خوری
کره ۱۷۵ گرم
توت فرنگی ۲۰۰ گرم
پودر خاک قند ۳ قاشق غذاخوری
سس توت فرنگی نصف استکان
مواد لازم برای خامه کیک
پودر قند به مقدار لازم (حدود ۴۰۰ گرم)
خامه ۶ بسته ۲۰۰ گرمی
وانیل کمی

دستور تهیه

  • ابتد خامه کیک را درست کنید؛
  • وانیل، خامه و پودر قند الک شده را در یک ظرف بریزید و ۳ دقیقه با همزن برقی هم بزنید.
  • سپس آن را ۲ ساعت در یخچال بگذارید.
  • پس از دو ساعت آن را از یخچال خارج کنید و دوباره با دور تند همزن آن را هم بزنید؛ این فرایند را تا جایی که لازم است تکرار کنید تا خامه سفت شود. (خامه آماده شد.)
  • فر را روشن کنید تا داغ شود.
  • توت فرنگی ها را خرد کنید.
  • کره و شکر را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. (تا دانه های شکر با کره حل شوند.)
  • یکی یکی تخم مرغ ها را اضافه کنید و هم بزنید.
  • وانیل را نیز بیافزائید.
  • آرد الک شده را آرام آرام در مایه کیک ریخته و هم بزنید تا آرد ها گلوله نشوند.
  • قالب کیک را کمی چرب کنید؛ مایه آماده شده را در آن بریزید.
  • در این مرحله کمی از توت فرنگی های خرد شده را درون مایه کیک فرو کنید.
  • کیک را به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه داخل فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا کیک بپزد.
  • در این فاصله مابقی توت فرنگی ها را درون یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید؛ کمی شکر به آن اضافه کنید تا با حرارت ملایم توت فرنگی ها نرم تر شوند.
  • کیک پخته شده را از فر خارج کنید؛ صبر کنید تا کمی خنک شود.
  • کیک را از قالب جدا کنید و توت فرنگی های نرم شده را روی آن بریزید.
  • در پایان کمی پودر قند روی کیک الک کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (652 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (50 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان