طرز تهیه خورش گیجاواش گیلانی

  یکشنبه، 27 تیر 1400   زمان مطالعه 2 دقیقه
طرز تهیه خورش گیجاواش گیلانی
گیجاواش تره نوعی غذای محلی گیلانی است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب و تخم اردک استفاده می شود. واش در گویش محلی به معنای گیاه و گیجا به دلیل سرگیجه آور بودن در هنگام برداشت این سبزی به آن نسبت داده شده است این گیاه خاصیت سنگ شکنی دارد و در بعضی مناطق به صورت خودرو رشد می کند.

خورشت گیجاواش نام غذایی گیلانی است که معمولاً با برنج کته مصرف می شود. نامی که بر روی این خورشت گذاشته شده مربوط به نوع سبزی خاص است که در این غذای محلی کاربرد زیادی دارد.سبزی گیجاواش سبزی است که معمولاً به صورت محلی بوده و در بازارهای محلی به فروش می رسد.

مواد لازم برای خورش گیجاواش تره گیلانی

  • سبزی گیجاواش: ۱ کیلوگرم
  • تخم مرغ یا تخم اردک: ۳ عدد
  • سیر: ۵ حبه (یا سیر تازه)
  • آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
  • گرد لیمو یا آبلیمو: به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن (کره): به میزان لازم

طرز تهیه خورش گیجاواش تره گیلانی

سبزی گیجاواش را در اولین مرحله از طرز تهیه گیجاواش گیلانی به خوبی تمیز کنید و بعد از اینکه پنج دقیقه در آب خیساندید، آبکش کنید. سیر را هم اگر به صورت تازه مصرف می کنید، بشویید. سپس آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید گیجاواش و سیر، آب خود را از دست بدهند و خشک شوند.سیر و سبزی گیجاواش را ریز خرد کنید.

در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید. سبزی را اضافه کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. یک لیوان دسته دار فرانسوی آب (ترجیحا داغ) را به تابه اضافه کنید و در ظرف را بگذارید.

اگر سیر را به صورت حبه استفاده می کنید، در این مرحله از طرز تهیه گیجاواش گیلانی پوست آن را بگیرید و خیلی ریز خرد یا له کنید. سیرها را در یک تابه جداگانه در مقداری روغن سرخ کنید.

تخم مرغ یا تخم اردک ها را در یک ظرف بشکنید و به هم بزنید. کمی نمک، فلفل و گرد لیمو را اضافه کنید.سبزی گیجاواش که کاملا پخت و آب آن کشیده شود، آن را در تابه دوباره سرخ کنید. سیر سرخ شده را اضافه کنید و با سبزی تفت دهید.

تخم مرغ ها را روی سبزی های گیجاواش سرخ شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا خودش را بگیرد. سپس گیجاواش را در ظرف مناسب و در کنار برنج کته ای سرو کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای جا افتادن خورشت گیجاواش تره گیلانی کافی است.در کنار گیجاواش می توانید از انواع ترشی، زیتون پرورده، سالاد، ماست و ماهی دودی هم سرو کنید.

نکات و فوت و فن تهیه گیجاواش تره

  1. گیجاواش تره را در کنار زیتون پرورده، ماست بورانی، ماهی دودی سرو کنید.
  2. می توانید تخم مرغ را جایگزین تخم اردک کنید.
  3. گیجاواش تره بسیار شبیه به سیر وابیج است و با برنج کته سرو می شود یا زمانی که ماهی سرو می شود به عنوان یکی از مزه های سفره سرو می شود.
  4. گیچاواش سبزی مفیدی است که باید به شکل محلی آن را تهبه کرد.
  5. گیجاواش غذای محلی استان گیلان است.
  6. گیجاواش نوعی سبزی بسیار خوشمزه و معطر محلی و مخصوص شمال كشور است.در صورتی كه به گیجاواش دسترسی ندارید از اسفناج استفاده كنید.
  7. معمولا این غذا را به همراه برنج و باقلاسبزخام و سیر سرو می كنند.
  8. این غذا به صورت سنتی بدون گرد لیمو یا گرد غوره سرو میشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز