دستور پخت خورشت مرغ و زیتون خوشمزه

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
دستور پخت خورشت مرغ و زیتون خوشمزه
در لبنان این غذا به عنوان سحری سرو می شود. شما می توانید این غذای جدید را برای مهمانی‌ها و مجالس تدارک ببینید.

اگر با آشپزی لبنانی آشنایی داشته باشید می دانید که خورش مرغ و زیتون لبنانی یکی از محبوب ترین غذاهای مردم آن کشور است. لبنانی ها این خورش را به عنوان سحری یا افطار همراه با نان یا برنج می خورند. اکثر غذاهای لبنانی با سیر و زیتون طبخ می شوند. در آشپزی مدیترانه ای از روغن زیتون برای پختن و گریل کردن مواد غذایی استفاده می شود. این غذای ساده و خوشمزه با سینه یا فیله مرغ، فلفل دلمه ای، زیتون، روغن زیتون، زعفران، جعفری و زیره درست می شود.
خورش مرغ و زیتون لبنانی به ازای هر نفر حدود ۲۷۵ کیلوکالری انرژی دارد. زیتون ضد کلسترول خون است. این ماده منبع غنی اسیدهای چرب ضروری بدن است. زیتون روشن کننده و ضد آفتاب طبیعی پوست است. زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E، مس و آهن است که باعث افزایش رشد مو می شوند. زیتون بیس اصلی بسیاری از غذاهای ایتالیایی، لبنانی، ترکی و یونانی است. تحقیقات نشان می دهند وارد کردن زیتون به مصرف روزانه افراد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

اگر می خواهید خورش مرغ و زیتون لبنانی تان معرکه شود به نکات زیر توجه کنید:
۱- اضافه کردن کمی آب به خورش و قرار دادن قابلمه روی شعله کم باعث جاافتادن بیشتر خورش و خوشرنگ شدن آن می شود.
۲- چند دقیقه قبل از سرو غذا پودر زیره سیاه، زعفران و جعفری را اضافه کنید.
۳- زیره را زیاد نجوشانید چون باعث تلخی و بدرنگی غذا می شود.
۴- ترشی مخصوص این غذا، ترشی انگور است.
۵- برای دم کردن خورش از یک پارچه سفید نخی تمیز استفاده کنید. هرگز از پارچه ابری برای این کار استفاده نکنید.

مواد لازم

مرغ:۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
سیر:۴ حبه
زیره سیاه: ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه: یک دوم قاشق مرباخوری
روغن زیتون بی بو: ۵۰ گرم
فلفل دلمه ای رنگی و سبز: ۱ عدد
زیتون سبز بدون هسته: ۱۰ عدد
آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
لیمو ترش: ۲ عدد
پودر فلفل سیاه: یک دوم قاشق چایخوری
زعفران حل شده: ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ساطوری: ۳ - ۲ قاشق غذاخوری
نمک: به مقدار لازم

دستور پخت خورشت مرغ و زیتون خوشمزه

  • در ابتدا روغن سرخ کردنی را در ماهیتابه بریزید و سیر و پیاز را در آن تفت دهید.
  • آنگاه زردچوبه و نمک را اضافه کنید و سپس تکه های مرغ را بیفزایید.
  • این مرحله زیتون، فلفل دلمه ای و آبلیمو تازه را به مواد اضافه کنید.
  • وقتی تمام مواد با هم تفت داده شدند آب مرغ را اضافه کنید.
  • و اجازه دهید تا تمام مواد روی حرارت ملایم به آرامی بپزند.
  • سپس ده دقیقه مانده به سرو غذا زیره، زعفران و فلفل سیاه را اضافه کنید.
  • هنگام سرو نیز جعفری ساطوری شده را روی خورشت برای تزیین بپاشید.
  • این خورشت خوش طعم و لذیذ را می توانید به همراه پلو، سالاد فتوش یا سالاد تبوله سرو و میل کنید. نوووش جان
  • این دو نوع سالاد خوشمزه از معروفترین سالادهای لبنانی است.

نکات طلایی درباره پخت خورشت مرغ و زیتون لبنانی

  • اضافه کردن کمی آب به خورش و قرار دادن قابلمه روی شعله کم باعث جاافتادن بیشتر خورش می شود.
  • زیره را زیاد نجوشانید چون باعث تلخی و بدرنگی غذا می شود.
  • ترشی مخصوص این غذا، ترشی انگور است.
  • برای دم کردن خورش از یک پارچه سفید نخی تمیز استفاده کنید.
  • هرگز از پارچه ابری برای این کار استفاده نکنید.

این غذا تقریباً دارای 1100 کیلوکالری انرژی است و با تقسیم کردن آن به 4 قسمت میزان کالری هر قسمت 275 کیلوکالری خواهد بود که می تواند وعده سحری مناسبی را برای تمامی گروه های سنی فراهم آورد.
البته همراه شدن برنج با این غذا میزان کالری حاصل از خوردن آن را به میزان 200 کیلوکالری دیگر می افزاید.
زیتون از جمله مواد غذایی ای است که منبع اسیدهای چرب ضروری است و از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای به شمار می رود. این رژیم غذایی در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و مردم کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و لبنان از علاقه مندان آن هستند.
جالب است بدانید بررسی ها نشان داده اند در میان کسانی که از این رژیم پیروی می کنند ابتلا به بیماری قلبی و حتی سرطان کمتر دیده می شود و جالب تر اینکه واردکردن زیتون در برنامه غذایی روزانه افراد سطح کلسترول خون را به میزان 10 درصد کاهش خواهد داد و کاهش هر درصد از کلسترول خون 2 درصد از احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می کاهد. بنابراین توصیه می شود افراد به عنوان روغن مصرفی روزانه شان (آن هم در مقادیر 2 تا 3 قاشق مرباخوری) روغن زیتون را برای تهیه غذای خود مورد استفاده قرار دهند. فراموش نکنید که هر یک قاشق مرباخوری روغن زیتون یا 8 عدد زیتون یک واحد روغن محسوب می شود و دارای 45 کیلوکالری انرژی است.
این قسمت از گوشت مرغ که به نسبت چربی کمتری دارد منبع کارنیتین است ترکیبی که به اکسیداسیون چربی ها برای تولید انرژی کمک می کند و در سم زدایی کبدی دخالت دارد و به دفع مواد شیمیایی و داروها کمک می کند. البته نیاز به آن در دوران بارداری، شیردهی و در استرس های بالا مانند ورزش شدید و بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند بنابراین افرادی که در شرایط جسمی یاد شده قرار دارند بهتر است که سینه مرغ را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.
نکته دیگر اینکه سینه مرغ منبع اسیدآمینه ای به نام گلوتامین است که منبع انرژی برای سلول های پوششی دستگاه گوارش و گلبول های سفید خون به حساب آمده و به حفظ سطح قند خون کمک می کند پس مصرف این گوشت برای تثبیت قند خون و فعالیت هر چه بهتر دستگاه گوارش و سیستم دفاعی بدن توصیه می شود. فقط فراموش نکنید که هر واحد آن یک تکه 30 گرمی و دارای 50 کیلوکالری انرژی است که توصیه می شود به صورت آب پز، کبابی و تنوری آماده خوردن شود.

نکته ای در مورد تمامی خورشتها:

اگر به خورشتها آب کمی اضافه کنیم و روی شعله کم آنها را دم کنیم خیلی خوشمزه تر خواهند شد و باعث می شود عرق ظرف داخل خورشت نریزد و تیره و بد مزه نشود.

فلفل دلمه را اضافه میکنیم سپس زیتونها را اضافه کرده و هسته های لیمو را در می آوریم حلقه حلقه کرده به مواد اضافه میکنیم آب لیمو و زردچوبه هم اضافه کرده میگذاریم بپزد.

مواد را که کمی تفت دادیم آب مرغ اضافه میکینم پارچه سفید نخی تمیز را خیس میکنیم آبش را فشار میدهیم و برای دم کردن خورشت استفاده میکنیم.

برای دم کردن از پارچه ابری استفاده نکنید.

در آخر 10 دقیقه مانده به سرو غذا پودر زیره سیاه و زعفران و جعفری اضافه میکنیم. اگر زیره زیاد بجوشد خیلی تیره میشود و طعم تلخی به غذا میدهد.

این غذا بیشتر با ترشی انگور سرو می شود.

نکته :استاک به آب مرغ یا گوشت که غلیظ شده باشد گفته میشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز