طرز تهیه کوفته قلقلی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه کوفته قلقلی
خورش کوفته قلقلی یک غذای خوشمزه است که از کوفته گوشت چرخ کرده گریل شده یا سرخ شده پخته شده در یک سس تند و غلیظ، درست می‌شود. سس موجود در این دستورالعمل سبکتر از نسخه سنتی آن است در حالی که غلظت و قوام سس غلیظ سنتی را دارد.

کوفته ریزه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که از گوشت چرخ کرده تهیه می شود. کوفته ریزه را به همراه نان یا برنج کته ای سرو می کنند. نام دیگر کوفته ریزه، کوفته قلقلی است. کوفته ریزه یک غذای مقوی و پرکالریه به خاطر گوشت و همچنین ادویه هایی که در تهیه آن به کار برده می شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کوفته ریزه خوشمزه و مجلسی آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم کوفته قلقلی

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • آرد نخودچی به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کوفته قلقلی

ابتدا ۱عدد پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و با رنده ریز می کنیم و آب اضافه آن را بیرون می ریزیم و در کاسه ای بزرگ پیاز را با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم و تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم اگر از سالم بودن آن مطمئن شدیم به گوشت و پیاز می افزاییم

و فلفل،نمک و زردچوبه را نیز روی مواد می پاشیم و زیر و رو می کنیم و ۱ قاشق آرد نخودچی نیز کم کم در حال مخلوط کردن مایع کوفته روی آن می پاشیم و اگر احساس کردید هنوز شل است مایع مجددا ۱ قاشق دیگر آرد نخودچی بریزید دقت کنید زیاد سفت شدن مایع باعث می شود که کوفته زمان سرخ شدن خشک شوند پس نه خیلی سفت و نه شل در حدی که بشود به آن حالت داد.اگر احساس کردید مایع سفت شده است مقدار کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا ظاهری شبیه ماست به خود بگیرد.

اگر دوست دارید کوفته های شما حسابی سرخ شود ،در ظرفی که کوچک باشد با عمقی زیاد روغن بریزید ،به حدی که کوفته ها در آن شناور باشند و با حرارت کم اجازه دهید تا روغن به مرور زمان داغ شود (تا زمانیکه کوفته ها را در روغن می اندازید خوب مغز پخت شود و فقط ظاهر آن سرخ نشود) سپس با قاشق مقداری از کوفته را بر می داریم و با دو کف دست به شکل یک دایره مایع کوفته را حالت می دهیم و در روغن داغ شده قرار می دهیم تا سرخ شود. اگر تمایل ندارید تا این حد کوفته ها سرخ شوند در تابه ای کمی روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا با حرارت کم داغ شود و بعد کوفته را با کف دست حالت می دهیم و در تابه می چینیم و کمی که رنگ آن تغییر کرد بر میگردانیم تا طرف دیگر آن نیز تغییر رنگ دهد اگر دوست داشتید می توانید صبر کنید تا کمی سرخ نیز بشود.

در حین سرخ شدن کوفته ها می توانیم سس را نیز آماده کنیم، گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته ریز خرد می کنیم و ۱ عدد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد پیاز را در آن تفت می دهیم تا نرم شود،آنگاه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ آن تیره تر شود و بعد گوجه فرنگی ها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم و نمک،فلفل سیاه روی آن ها می پاشیم و ۱ لیوان آب به سس می افزاییم و کوفته های سرخ شده یا تفت داده شده را در سس می چینیم و تامل می کنیم تا با حرارت کم خوب جا بیافتد و کوفته ها کاملا طعم دار و پخته شوند و آب آن تبخیر شود. در پایان کوفته قلقلی ها را در بشقابی می ریزیم و با پلو یا نان نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن های پخت خورش کوفته قلقلی مرغ

برای درست کردن کوفته قلقلی مرغ از سبزی معطر هم می تونید استفاده کنید. برای اینکار، دو قاشق غذاخوری سبزی معطر مثل گشنیر یا جعفری رو ریز خرد کنید و قبل از پخت با مایه کوفته قلقلی مخلوط کنید.

طرز تهیه فسنجان با کوفته قلقلی

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده:600 گرم
  • گردوی چرخ کرده:500 گرم
  • رب انار:2 پیمانه
  • نمک و زرچوبه:به میزان لازم
  • زعفران و دارچین:به میزان لازم
  • پیاز:1عدد
  • شکر:در صورت تمایل

طرز تهیه

آب پیاز رنده شده را بگیرید و با گوشت و مقداری نمک و زردچوبه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید .بعد از مواد گوشتی به اندازه یک گردو بردارید و به صورت کوفته ها قلقلی در بیاورید و در روغن سرخ کنید.به طوری که همه طرف آن سرخ شود. در مرحله بعد گردو ها را روغن تفت دهید تا رنگش یک درجه تیره ترشود. بعد به آن یک پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید تا بپزد.بعد از اینکه گردو ها کم کم از خود روغن پس دادند رب انار را به آن اضافه کنید و بعد از 45 دقیقه گوشت های قلقلی سرخ شده را به آنها اضافه کنید.بعد از یک ربع پختن کوفته ها ، خورشت را بچشید و میزان ترشی آن را اندازه بگیرد و اگر لازم بود به آن شکر اضافه کنید.زعفران و دارچین را هم در حین پخت خورشت اضافه کنید و بگذارید تا با حرارت ملایم خورشت کاملا جا بیفتد و روغن گردو روی آن را بپوشاند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود