طرز تهیه ی خورشت ماست هندی

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه ی خورشت ماست هندی
آشپزخانه هندی یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مطبخ‌های دنیاست. در حقیقت آشپزی هندی با فرهنگ و سنت هندی‌ها یکی شده و با وجود این‌که تنوع غذایی در این کشور بسیار زیاد است اما همچنان هویت و اصالت خودش را در سرتاسر دنیا حفظ کرده است.

خورش ماست غذایی است که در نقاط مختلف به شیوه های متفاوت طبخ می شود. که خورش ماست هندی هم یکی دیگر از انواع است.همان طور که از اسم این غذا پیداست ، ماده اصلی این غذا ماست است. ماست به کار رفته در این خورش ،بصورت چکیده است. علاوه بر آن در این خورش از زیره، سیر ، زعفران و پیاز داغ هم استفاده می شود. این غذا مطابق با شیوه پخت سایر غذاهای هندی، با طعم تند تهیه می شود. البته به جای مرغ در این غذا می توان از گوشت هم استفاده کرد. نکته مهمی که در تهیه این غذا وجود دارد نجوشیدن ماست است. در صورت جوشیدن ماست غذا ظاهر مناسبی پیدا نخواهد کرد. بنابراین پس از افزودن ماست باید کاملا دقت کنید و منتظر باشید خورش جا بیفتد. به دلیل وجود زعفران در این غذا، این خورش طعم و رنگ دلپذیری خواهد داشت. در شهرهای مختلف ایران هم خورش ماست به شیوه های مختلف طبخ می شود. از جمله شهر اصفهان که خورش ماست یکی از غذاهای محبوب آن به شمار می رود. خورش ماست اصفهانی تفاوت زیادی با خورش ماست هندی دارد. البته شباهت هایی هم بین آن ها وجود دارد. در شیوه پخت اصفهانی این غذا ، موادی چون شکر ، گلاب ، زرده تخم مرغ ، زرشک و خلال پسته و بادام وجود دارد. برای افرادی که از طعم خورش های شیرین چندان خوش شان نمی آید توصیه می کنیم این خورش خوشمزه را به سبک هندی هم طبخ کنند. ماست خواص متعددی برای سلامتی دارد و مصرف آن بسیار مفید است. زیرا حاوی ویتامین های گروه ب و منبعی مناسب از پروتئین ها است. ماست یک منبع مناسب برای جذب کلسیم مورد نیاز بدن است. همچنین در خورش ماست هندی از گشنیز هم استفاده می شود. گشنیز سبزی پر خاصیتی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. گشنیز خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و در مبارزه با بیماری هایی که توسط باکتری های بیماری زا ایجاد می شوند می تواند موثر عمل کند. هم چنین گشنیز خاصیت ضد سرطانی دارد و یک آنتی اکسیدان محسوب می شود.

مواد لازم برای خورشت ماست به روش هندی

  • مرغ پاک کرده:یک عدد
  • ماست کیسه آب گرفته:یک کیلوگرم
  • پیاز سرخ کرده :2 قاشق سوپخوری
  • گشنیز:250 گرم
  • زیره نیمه کوب:1/12 قاشق غذاخوری
  • سیر:3 الی 4 پر
  • زعفران سائیده شده:یک قاشق چایخوری
  • روغن:100 گرم
  • نمک و فلفل :به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ماست به روش هندی

مرغ را بشویید و با پیاز سرخ کرده و یک لیوان آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.گشنیز را هم تمیز کنید و بشویید و پس از اینکه آبش رفت خرد کنید. سیر را هم له کنید و به همراه گشنیز خرد شده در روغن تفت دهید.سپس به مرغ در حال پخت اضافه کنید.مقداری زعفران و زیره هم در مرغ بریزید.در آخرای پخت مرغ نمک و فلفل را هم به میزان لازم اضافه کنید.وقتی 2 تا 3 قاشق از آب مرغ باقی ماند ، آن را از ظرف بیرون بیاورید و صبر کنید تا کمی خنک شود.بعد مرغ را قطعه قطعه کنید و استخوان های بزرگش را در بیاورید.ماست را با کمی از زعفران و مقداری نمک مخلوط کنید و هم بزنید تا صاف شود.مرغ را دوباره روی حرارت قرار دهید و مخلوط ماست را روی آن بریزید و هم بزنید.حرارت را کم کنید تا خورشت نجوشد و فقط ماست داغ شود.

خورش مرغ کاری با ماست و خامه

مواد لازم برای ۶ نفر

  • کره آب شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ریز خرد شده: ۱ عدد
  • سیر رنده شده: ۴ حبه
  • زیره سبز آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر میخک: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
  • خامه سنگین زده شده: ۱ فنجان
  • ماست چکیده: ۱ لیوان
  • بادام هندی: ۱/۲ فنجان
  • پودر فلفل پاپریکا: ۲ قاشق چایخوری
  • شکر سفید: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • سینه مرغ پوست کنده و بدون استخوان: ۲ عدد خرد شده به صورت قطعات مکعبی
  • پودر کاری: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه

برای درست کردن خورش مرغ کاری با ماست و خامه ابتدا سس خورش را آماده می کنیم. در یک ماهیتابه و روی حرارت متوسط گاز کره آب شده را کمی گرم کنید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه در کره تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه ۴ حبه سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. زیره سبز، یک قاشق چایخوری نمک، پودر میخک، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه را هم اضافه کنید و با سیر و پیازها کمی تفت دهید. دو دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

در مرحله بعد خامه سنگین قنادی زده شده، یک لیوان ماست چکیده یا یونانی، پودر فلفل پاپریکا و یک قاشق غذاخوری شکر را به مواد بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید. بهتر است تمام محتویات ماهیتابه را به یک قابلمه مناسب منتقل کنید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا یک سس غلیظ به دست بیاید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای آماده شدن سس خورش مرغ کاری با ماست و خامه کافی است.

در یک ماهیتابه نچسب روغن مایع را داغ کنید. تکه های سینه مرغ را در روغن بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید. بادام هندی ها را آسیاب کنید و پودر آن را به همراه پودر کاری روی تکه های مرغ بریزید و هم بزنید. این کار را تا زمانی که تکه های مرغ رنگ شان از صورتی به کرم تغییر کند ادامه دهید. ۳ دقیقه زمان برای این مرحله کافی است. تکه های سینه مرغ تفت داده شده را از ماهیتابه خارج کنید و به سسی که قبلا آماده کرده بودید اضافه کنید و خوب هم بزنید. خورش مرغ کاری با ماست و خامه را به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا تکه های مرغ خورش خوب بپزند و خورش جا بیفتد.

خورش مرغ کاری با ماست و خامه را با جعفری تازه خرد شده تزیین و با برنج سرو می کنند. در صورت تمایل می توانید به سس خورش مرغ کاری کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. در این صورت دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه گرفته شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (8 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌