طرز تهیه کمپوت شلیل لذیذ

  پنجشنبه، 23 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه کمپوت شلیل لذیذ
کمپوت یکی از بهترین دسر ها می باشد که به عنوان میان وعده می توان استفاده کرد، همچنین دارای فیبر و مواد مغذی می باشد و برای افراد بیمار جزو غذا های راحت هضم محسوب می شود، در ادامه مطلب قصد داریم روش ساخت کمپوت شلیل را به شما عزیزان آموزش دهیم.

شاید قبل از آنکه به چگونگی ساخت یک کمپوت خانگی آن هم از نوع شلیل آن بپردازیم، بد نباشد که اندکی از مقدمات این فن در شرایط خانگی آن صحبتی داشته باشیم. به هر حال طرز تهیه کمپوت شلیل نیز به مانند هر کمپوت دیگری از یکسری قواعد و نکات خاص آشپزی تبعیت می کند. نکاتی که رعایت آنها می تواند در طرز تهیه کمپوت شلیل خیلی به کارتان بیاید.خواص موجود شلیل به شما کمک بسزایی در جلوگیری از بیماریها می کند مصرف این میوه را مانند دیگر میوه های دیگر جدی بگیرید

در نظر داشته باشید که اگر شرایط درست در طرز تهیه کمپوت شلیل و یا هر میوه ی دیگری را به درستی رعایت کنید، می توانید انتظار ماندگاری چند ماهه و حتی چند ساله را از کمپوت خود داشته باشید. برای داشتن یک کمپوت خوب باید از میوه های خوب شروع کنید. میوه ها نباید کهنه، له شده و یا نارس باشند. بلکه باید کاملاً سالم، مرغوب و رسیده باشند. از طرفی میوه ها باید خوب شسته شوند و خوب خشک شوند. از طرفی دیگر، در ظرف های نگهداری کمپوت بهتر است از انواع شیشه ای با درب های فلزی استریل شده بهره گیری شود. در هنگام پر نمودن ظرف ها از کمپوت ها، باید این نکته در نظر باشد که هوایی در ظرف نماند و درب به گونه ای محکم باشد که هیچگونه هوایی به داخل فضای ظرف کشیده نشود.

یکی از مهمترین نکات در تهیه کمپوت ها، رعایت اصل زمان پخت می باشد. به هر حال شما نمی توانید تمام میوه ها را به یک اندازه در مسیر پخت قرار دهید. مثلاً کمپوت توت فرنگی را نمی شود به اندازه ی سیب پخت. این موضوع از نرمی تا سفتی نوع میوه تعیین می شود و غالباً برای این منظور میوه ها را در دسته بندی های کلی از لحاظ نرمی تا سفری قرار می دهند. میوه هایی مانند توت فرنگی، فقط نیاز به ۵ دقیقه ماندن در آب جوش دارند و میوه هایی مانند سیب و گلابی می توانند فراتر از ۲۰ دقیقه مدت زمان پختشان به طول انجامد؛ اما در تهیه طرز تهیه کمپوت شلیل این عدد را برای ۱۵ دقیقه در نظر می گیریم. چرا که شلیل از جمله میوه های پوست نازک؛ اما با ساختاری منسجم است و اندکی می تواند در ردیف میوه های سفت قرار گیرد.

از دیگر نکاتی که می توانید در داشتن یک کمپوت خانگی خوب در نظر داشته باشید، رعایت در اندازه میوه ها برای فرآیند پخت می باشد. میوه های بزرگ را غالباً تکه تکه می کنند؛ اما برای میوه های کوچک این موضوع منطقی به نظر نمی رسد. از طرفی برخی از میوه ها با هر گونه برش در مسیر پخت از هم می پاشند که در نهایت محصول شما را بیشتر شبیه به مربا خواهد کرد تا کمپوت. میوه هایی مانند توت فرنگی تا گیلاس و زردآلو را هر اندازه که درشت باشند، اصولاً برش نمی زنند تا در مسیر پخت از هم نپاشند.

طرز تهیه کمپوت شلیل

شلیل ها رو بشوریید و پوست آنها را بگیرید و تکه تکه کنید ودرون ظرف شیشه ای بریزید که در آهنی داشته باشه بعد آب و شکر را بجوشانید فقط در حد دو سه جوش بعد از کمی حرارت افتادن روی شلیل ها بریزید ودر آن را محکم ببندید ودر قابلمه ای شیشه را قرار داده وتا جایی که کمی مانده به سر شیشه آب بریزید وبه مدت یک ربع بجوشانید.

کمپوت شلیل

مواد لازم

  • شلیل ۸۰۰ گرم

  • آب به مقدار لازم
  • شکر ۱ لیوان

طرز تهیه

۱ شلیل ها رو بشوریید و پوست آنها را بگیرید و تکه تکه کنید ودرون ظرف شیشه ای بریزید که در آهنی داشته باشه بعد آب و شکر را بجوشانید فقط در حد دو سه جوش بعد از کمی حرارت افتادن روی شلیل ها بریزید ودر آن را محکم ببندید ودر قابلمه ای شیشه را قرار داده وتا جایی که کمی مانده به سر شیشه آب بریزید وبه مدت یک ربع بجوشانید.
۲ بعد از یک ربع کمپوت آماده هست تمام میوه هایی که قابلیت کمپوت شدن را دارند بدین ترتیب درست کنید وبه مدت یک سال می توان نگه داری کرد سعی کنید که سر شیشه ها سالم باشند تا هوا نفوذ نکند والا فاسد میشود.

نکات

۱.این کمپوت خوشمزه را می توان در کنار انواع بستنی های ساده مانند بستنی سنتی و وانیلی میل کرد.

۲. این دستور تهیه را می توانید برای کمپوت هلو نیز استفاده کنید.

ارزش غذایی شلیل

شلیل سرشار از مواد مغذی و یک میوه کم کالری است. شما می توانید با مصرف شلیل مواد مغذی فراوانی را وارد رژیم غذایی خود کنید. شلیل طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات فنولی را در خود دارد و می تواند فیبر مورد نیاز بدن را تامین نماید.وجود ویتامینهای فراوان در شلیل باعث شده است این میوه یکی از میان وعده های خوب برای افراد باشد.

شما می توانید ویتامین هایی همچون ویتامین A، B1،B2، ویتامین B3 ،اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، فولات، ویتامین C (اسید اسکوربیک)، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلوکینون)را در شلیل پیدا کنید. این میوه منبع غنی از پتاسیم و سایر مواد معدنی همچون منیزیم و کلسیم است و هیچ کلسترول مضری ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (582 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان