روش درست کردن لواشک خانگی

  یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش درست کردن لواشک خانگی
لواشک خوراکی کاملا طبیعی و دست ساز است که اتفاقا خانگی اش طرفداران بیشتری دارد. خیلی‌ها این روز‌ها در خانه مشغول درست کردن همین خوردنی ترش و خوشمزه اند.

لواشک خانگی بسیار خوشمزه و سالم است. شما می توانید با انواع میوه ها در منزل به راحتی تهیه کنید. تهیه لواشک خانگی هم مقرون به صرفه هم سالم تر و بهداشتی تر می باشد. طعم های لواشک بستگی به میوه هایی که در آن استفاده می کنید دارد مثلا سیب و گلابی مزه شیرینی دارد ولی لواشک انار یا زغال اخته طعم ترشی بیشتری دارد. اما نباید از خواص لواشک نیز غافل شد البته به صورت خانگی، لواشک ها دارای ویتامین A و B هستند و کمک به کاهش وزن، رفع یبوست و پاکسازی بدن از جمله خاصیت های لواشک خانگی می باشد.

طرز تهیه لواشک آلو

مواد لازم

  • آلو:3 کیلو
  • نمک:به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلو

آلوها را بشوید و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند.هنگام پخت به آنها نمک و اگر دوست داشتید مقداری شکر بریزید .وقتی آلوها پخت و غلیظ شد آن را در صافی های سوراخ درشت بریزید تا هسته و پوست آن جدا شود.سپس کف یک سینی را با یک نایلکس بپوشانید و آلوهای از صافی رد شده را به صورت یکنواخت روی نایلکس پهن کنید و روی آن را با یک دستمال نازک و تمیز بپوشانید.البته نباید دستمال با آلوها تماس پیدا کند.سینی ها را مقابل نور خورشید بگذارید تا خشک شود.بعد از خشک شدن لواشک دستمال را از روی آن بردارید و یک نایلکس دیگر روی لواشک بکشید و فشار دهید تا نایلکس روی لواشک بچسبد.بعد به اندازه و شکل های مختلف لواشک را ببرید و در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن این لواشک میتوانید از انواع آلوها و یا مخلوطی از چند نوع آلو استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک انار خانگی

مواد لازم

  • انار ۱ کیلو گرم
  • نمک ۱ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری

مرحله اول : دان کردن انار

ابتدا انار ها را شسته و به دو قسمت تقسیم کنید و انار را دون کنید و زمانی که کار تمام شد انار ها را با دقت نگاه کنید که پوست سفید یا دانه خراب داخلش نباشد (این مرحله را حذف نکنید زیرا در کیفیت لواشک انار تاثیر می گذارد).

مرحله دوم : اضافه کردن نمک

دانه های انار را داخل قابلمه ریخته و نمک را به آن اضافه کرده و برای ۴ الی ۵ ساعت در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا انار ها آب بیاندازند.

مرحله سوم : پخت داته های انار

بعد از گذشت ۴ ساعت قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا جایی که دونه های انار کاملا نرم شوند و وقتی تست می کنیم هسته انار به راحتی از گوشتش جدا شود وقتی به این مرحله رسیدیم قابلمه را از روی حرارت بر میداریم و برای ۱ الی ۲ ساعت می گذاریم کنار تا خنک شود.

مرحله چهارم : میکس کردن

بعد از خنک شدن دانه های انار را داخل صافی ریخته و با گوشکوب خوب له کنید اگر گوشکوب برقی داشتید می توانید استفاده کنید و از صافی رد کنید تو این مرحله باید مایه نسبتا قوام دار مانند سس گوجه فرنگی داشته باشید اگر قوام نداشت برای ۱ ساعت روی حرارت بگذارید و به آن شکر را اضافه کرده و اجازه دهید تا غلیظ شود.

مرحله آخر

داخل سینی را با پلاستیک کاور کنید و مایه را داخل سینی ریخته و برای تزئین چند دانه انار روی آن ها بریزید. اگر هوا سرد و آفتاب داغی نداشتید سینی ها را روی شوفاژ یا روی بخاری و یا با پنکه بگذارید تا خشک شود ممکن است ۳ الی ۴ روز طول بکشد. وقتی لواشک ها خشک شدند روی آنها سلفون بکشید تا در موقع نگهداری به هم نچسبند. نوش جان

لواشک زردآلو و گلابی

اگر شیرین پسند هستید از لواشک آلو فاصله بگیرید. سراغ زردآلو های مانده در یخچال بروید یا به قیمت ارزان تری زردآلو های له شده را از میوه فروشی تهیه کنید.برای شیرین تر شدن لواشکتان، می توانید چند گلابی به آن اضافه کنید. در نظر بگیرید که تمام لواشک ها خاصیت روان کردن مزاج را دارند، چه رسد به این لواشک! این خاصیت این لواشک به خاطر گلابی بیشتر هم هست، پس موقع مزه مزه کردن لواشک، حواستان به این خاصیت هم باشد.

مواد لازم

  • زردآلو: یک کیلوگرم
  • گلابی: سه عدد
  • نمک: نصف قاشق مرباخوری
  • آب: دو لیوان

طرز تهیه لواشک زردآلو و گلابی:

زردآلو ها را بشویید و بگذارید آبشان برود. تمام زردآلو ها را دو نیم کرده و هسته آن ها را خارج کنید. زردآلو های دو نیم شده را داخل قابلمه بریزید. گلابی ها را شسته و قاچ کنید. چوب و هسته میانی آن ها را خارج کنید و همراه زردآلو ها داخل قابلمه بریزید. آب را اضافه کنید.

ابتدا با حرارت بالا و بعد از جوش آمدن با حرارت پایین آن را بپزید. نمک را فراموش نکنید. به خاطر بافت سفت گلابی این لواشک زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. باید آن را هم بزنید. بعد از گذشت تقریبا سه ساعت وقتی دیگر میوه ها قابل شناسایی نبودند، حرارت را خاموش کنید.

بگذارید قابلمه سرد شود و بعد آن را داخل آبکش یا صافی بریزید که زیرش لگن مناسبی قرار دارد. دستکش بپوشید و مخلوط لواشک را صاف کنید، چون ممکن است دانه های بافت گلابی زیر دندان حس شود، صافی ریزتری انتخاب کنید. مخلوط غلیظ تری نسبت به لواشک آلو رو به رو می شوید. پس حواستان باشد سینی بزرگ تری انتخاب کنید و لایه نازک تری از آن را داخل ظرف پهن کنید.

نکاتی برای تهیه لواشک آلو :

  • سفتی مواد برای ریختن داخل سینی مانند رب گوجه فرنگی باشد اگر شل تر بود ضخامتی که بیشتر شود زیرا آب بیشتری از آن کشیده می شود و بیشتر نازک می شود و باید مدت بیشتری در آفتاب باقی بماند.
  • برای تهیه ی لواشک هرگز میوه های خراب و گندیده را استفاده نکنید.
  • می توانید نمک و یا حتی شکر را هنگام پخت آلوها به آن اضافه کنید.
  • میزان نمک را به دلخواه می توانید کم یا زیاد کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (410 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (94 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (11 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان