طرز تهیه ماش پلو

  چهارشنبه، 02 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه ماش پلو
ماش پلو از غذاهای سالم و خوشمزه ایرانی است که نه‌تنها می‌توان آن را به‌صورت ساده تهیه کرد، بلکه همراه با مرغ، گوشت چرخ‌کرده، گوشت قلقلی، ماهیچه، ماهی و مرغ نیز بسیار لذیذ می‌شود. با وجود خواص بسیار زیاد ماش پلو، توجه کمتری به آن شده؛ تاحدی که برخی افراد حتی اسم این غذا به گوششان نخورده است.

ماش پلو یا پلو ماش از جمله غذاهای محبوب و اصیل در آشپزی ایرانی و اتفاقا یک غذای پر از خواص مفید و مقوی است. ماش پلو ساده یا مجلسی را معمولا با گوشت چرخکرده یا تکه های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست می کنند. اما اگر ترجیح می دهید این پلوی لذیذ را بدون گوشت تهیه کنید یک طرز تهیه عالی برای شما داریم. ۳ طرز تهیه ماش پلو ساده با گوشت چرخکرده یا مرغ و ماش پلو بدون گوشت و سبزی شوید خشک یا تازه را بخوانید.

مواد لازم برای ماش پلو با گوشت

  • ماش : نصف پیمانه
  • برنج :یک پیمانه
  • گوشت چرخ کرده : 200 الی 250 گرم
  • زعفران دم کرده : 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز داغ طلایی بدون روغن :2 قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون :2 قاشق غذا خوری
  • نمک : به میزان لازم
  • پیاز :1 عدد
  • آب : 2 پیمانه

طرز تهیه ماش پلو با گوشت

  1. ماش را با آب بپزید و نمک و کمی زردچوبه اضافه کنید و پس از پخت صبر کنید تا آب آن تبخیر شود .
  2. برنج را با آب و کمی نمک خیسانده و پس از دو ساعت با روغن زیتون روی حرارت گذاشته و یکی دو بار به آرامی هم بزنید و وقتی آب آن تبخیر شد .روی شعله پخش کن گذاشته و حرارت را کم کنید تا دم بکشد . در صورت استفاده از پلو پز برنج را با روغن زیتون در پلوپز بریزید و پخت کته را با آن انجام دهید . (طرز استفاده از پلو پز برای درست کردن کته )
  3. گوشت چرح کرده را با کمی روغن و پیاز رنده شده و نمک و زردچوبه وفلفل و یک عدد سیر رنده شده تفت داده ،سپس نصف لیوان آب روی آن بریزید تا پخته شده و هر زمانی که آب گوشت تبخیر شد شعله را خاموش کنید .مخلوطی از برنج زعفرانی و گوشت و ماش و پیاز داغ را لابه لای برنج کشیده و یا روی برنج تزئین کنید .

نکاتی برای خوشمزه ترکردن ماش پلو

  1. ماش پلو را میتوانید با هویج ، مرغ ، تخم مرغ، تن ماهی ،گوشت چرخ کرده و یا نیمرو میل کنید که بسیار خوشمزه میشود.
  2. ماش را در کمی روغن تفت دهید تا هم باعث خوشمزگی آن شود و هم مانع جدا شدن پوست آن شود.
  3. ماش را در حین پخت چندین بار تست کنید تا مطمئن شوید پخته شده است. همچنین نباید بگذارید تا ماش له شود.
  4. هنگام آبکش کردن برنج مرتبا آن را چک کنید تا مغز آن پخته شده و له نشود.
  5. نسبت ماش و برنج مانند عدس و برنج است.یعنی یک پیمانه ماش در ازای سه پیمانه برنج
  6. اضافه کردن مقداری شوید برای زیبا تر شدن برنج مناسب است . ولی نباید میزان شوید زیاد باشد چون باعث تلخی ماش پلو میشود.
  7. ماش پلو با مرغ یک غذای مجلسی میشود که باید از قبل مرغ را با ادویه های دلخواه و آب بپزید و درمقداری روغن یا کره تفت دهید و در کنار ماش پلو سرو کنید.
  8. ماش های ریز و سبز را از بقیه ماش ها جدا کنید چون بخاطر سفت بودن در غذا زیر دندان می آید.

ماش پلو با گوشت 

مواد لازم برای ماش پلو ساده

  • یک پیمانه ماش
  • ۳ پیمانه برنج
  • ۲ عدد پیاز بزرگ
  • ۵۰ گرم کره
  • نمک و زردچوبه و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ماش پلو ساده

  • ماش را از شب قبل خیس کرده و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس آن را با چهار پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد. یک پیمانه از آب ماش را کنار بگذارید.
  • برنج را خوب بشویید و به مدت یک تا دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. سپس برنج را همراه آب روی حرارت قرار دهید. زمانی برنج را آبکش کنید که با فشردن دانه برنج بین دو انگشت، مغز آن کمی خام باشد.
  • پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. در ادامه به آن نمک و زردچوبه و فلفل بزنید. بعد ماش پخته را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.
  • قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. اگر دوست دارید، می توانید ته دیگ نان، سیب زمینی و… کف آن بگذارید. ابتدا مقداری برنج آبکشی و سپس مخلوط ماش را در قابلمه بریزید و این کار را لایه لایه تکرار کنید.
  • حرارت زیر قابلمه را متوسط رو به زیاد بگذارید تا برنج بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و یک پیمانه آب ماش و کره آب شده را روی برنج بدهید. دم کنی را روی قابلمه بگذارید و صبر کنید تا برنج دم بکشد.

نکته های تهیه ماش پلو

  • ماش پلو به شکل ساده اش بسیار خوشمزه است؛ با این حال، می توانید آن را همراه با نیمرو، کشمش، خرما، تن ماهی ، مرغ یا گوشت پخته، گوشت چرخ کرده یا قلقلی و... میل کنید.
  • اگر ماش را در کمی روغن تفت دهید، نه تنها خوشمزه می شود، بلکه این کار مانع جدا شدن پوست آن خواهد شد.
  • طرز تهیه ماش پلو با شوید به این ترتیب است که وقتی برنج و ماش را لایه لایه روی هم می ریزید، می توانید مقداری شوید خشک نیز بین برنج بدهید تا عطروطعم متفاوتی بگیرد.
  • برای اینکه ماش پلوی سفیدرنگ داشته باشید، می توانید زردچوبه را حذف کنید.
  • در صورت تمایل، کشمش و کمی زعفران دم کرده و گلاب به مخلوط ماش اضافه و در غذا استفاده کنید.
  • نسبت ماش و برنج، یک پیمانه ماش به ازای سه پیمانه برنج است.
  • برخی ماش ها، به خصوص ماش های ریز سفت تر هستند که باید پس از پخت آن ها را در یک سینی فلزی بریزید و از روی صدای ماش، ماش های سفتی که نپخته اند و صدای سنگ می دهند، جدا کنید.
  • برای از بین بردن نفخ ماش حتما آن را از شب قبل خیس کرده و در این مدت آب آن را چند بار عوض کنید.
  • است تعدادی ماش از نظر ظاهری ریزتر و سبزتر باشند. این ماش ها را جدا کنید چون ناپز هستند و در پلو سفت باقی می مانند.

ماش پلو ساده

طرز تهیه ماش پلو مجلسی با مرغ

پلو ماش مجلسی را با مرغ هم می توانید درست کنید. تکه های مرغ را ابتدا با پیاز، مقداری آب و زردچوبه و فلفل و نمک بپزید و سپس در روغن یا کره مقداری تفت دهید و در کنار ماش پلو مجلسی به صورت تکه ای یا ریش ریش سرو کنید.

خواص ماش در برنامه غذایی

  • یادتان باشد ماش یکی از حبوبات بسیار مفید برای افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا و پوکی استخوان است. ماش سرشار از کلسیم، پتاسیم و فسفر است به همین دلیل ریزش مو را برطرف می کند. برای کاهش التهاب کیسه صفرا مفید است، از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می کند و به خاطر آنتی اکسیدان های فراوان برای شفافیت پوست بسیار مفید است.
  • اگر مبتلا به یبوست هستید حتما ماش را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.
  • ماش فشار خون و قند خون را کاهش می دهد و آن را متعادل می سازد.
  • ماش حاوی مقادیر فراوانی فولات است به همین دلیل یک ماده غذایی بسیار مفید در دوران بارداری و کاهش ریسک نقص لوله عصبی جنین است.
  • ماش سرشار از آهن است و برای افراد کم خون و زنان باردار یک ماده غذایی بسیار مفید است.
  • ماش سرشار از پروتئین و فیبر است پس اگر قصد لاغری و کاهش وزن دارید حتما ماش بخورید.
  • اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می کنیم. دانه های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند.
  • فیبر رژیمی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که قابل هضم نیستند. فیبرهای رژیمی دو گونه هستند: محلول و غیرمحلول. فیبر غیرمحلول به تعادل و تنظیم حرکات روده می پردازد ولی کار زیادی برای کاهش فشارخون انجام نمی دهد. فیبر محلول وقتی با آب موجود در سیستم هاضمه مخلوط شود ماده ژل مانندی را تشکیل می دهد که به نوبه خود به بهبود عملکرد اعضای بدن می پردازد.
  • غذاهای سرشار از فیبر رژیمی محلول، به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می کنند و این کار را با تشویق به تولید گیرنده های LDL که مسئول بیرون راندن کلسترول بد اضافی از جریان خون هستند، انجام می دهند.
  • مصرف روزانه ۱۰ تا ۲۵ گرم فیبر محلول برای کاهش کلسترول بد نیز توصیه می شود. هر پیمانه ماش حاوی ۱/۹ گرم فیبر رژیمی تام است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (480 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (332 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (329 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (229 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس