طرز تهیه مگشت پلوی لذیذ

  دوشنبه، 31 خرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه مگشت پلوی لذیذ
مگشت پلو یا امگشت پلو یک غذای بسیار آسون و در عین حال خوشمزه جنوبی است و برای روزهایی که فرصت کافی برای تهیه غذا نداشته باشید، عطر و طعم مشگت پلو فوق العاده است و هر چقدر تندتر تهیه شود لذیذ تر می شود، مشگت پلو در واقع ترکیبی از مزه های مختلف است که بسیار خوشمزه و مقوی می باشد.

مِگِشت پلو (megesht polo) یا اِمگِشت پلو (emgesht polo) یک غذای جنوبی است که جزو غذاهای مجلسی هم به حساب می آید. این غذا که در شهرهای اهواز، بوشهر و بندر عباس طرفداران زیادی دارد. این غذای مقوی، ترکیبی خوشمزه از برنج، سبزی و تن ماهی است که با دارچین و فلفل سیاه در کنار کشمش، گردو طبع سرد برنج و گوشت ماهی که پروتئین اصلی این غذا است را تعدیل می کند . مزه و عطر بینظیر این پلو به لطف ادویه و سبزی معطر براحتی از یاد شما نخواهد رفت . مگشت پلو علاوه بر طعم خوش ، بسیار مقوی نیز می باشد و می توانید آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مگشت پلو یک غذای اصیل جنوبی است که می توانید با استفاده از تن ماهی تهیه کنید و لذت خوردنش را ببرید. این غذا در اصل با استفاده از ماهی قباد درست می شود اما از آن جایی که این ماهی در دسترس همه نیست به جای آن می توان از تن ماهی استفاده کرد که هم خوشمزه است و هم خواص ماهی را دارد. طرز تهیه و پخت مگشت پلو جنوبی را به دو روش با ماهی و با تن ماهی در ساعد نیوز بخوانید.

مواد لازم برای تهیه مگشت پلو

  • برنج ۲ پیمانه
  • تن ماهی ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • سبزی ماهی (شامل ۲۰۰ گرم گشنیز و ۵۰ گرم شنبلیله)
  • گردو ۳ عدد
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز و تخم گشنیز و گرد لیمو و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه مگشت پلو با تن ماهی

  1. ابتدا پیاز را نگینی یا خلالی خرد کرده و داخل تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود سپس زردچوبه و سیر رنده شده را اضافه و تفت داده تا عطر سیر خارج شود سپس سبزی ماهی را به همراه تن ماهی اضافه می کنیم و خوب تقت می دهیم در انتها تمامی ادویه ها را افزوده و از روی حرارت برمیداریم.
  2. کشمش را با مقداری آب از قبل خیس می کنیم سپس آبکشی کرده و داخل تابه ای کوچک کره یا روغن بریزید سپس کشمش ها را با مقداری دارچین تفت بدهید و برای ۲ دقیقه در تابه را بگذارید تا کشمش پف کند کنار گذاشته و برای تزئین غذا استفاده می کنیم.
  3. برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید و قابلمه ای را پر آب کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد سپس برنج را داخل آب در حال جوش بریزید و کمی صبر کنید تا برنج کمی نرم شود سپس آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی می گذاریم و یک لایه برنج و مقداری از مواد تن ماهی ریخته و با کفگیر به خوبی مواد را مخلوط کرده این کار را ادامه داده تا مواد و برنج تمام شود سپس برنج را بمدت ۵۰ دقیقه دم بگذارید و در انتهای پخت کمی زعفران را به همراه کره روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده و روی مگشت پلو کشمش های تفت داده شده را بریزید و میل نمایید. نوش جان

غذای جنوبی مگشت پلو با ماهی

مگشت پلو دارای عطر و طعم فوق العاده است و هر چقدر تندتر تهیه شود لذیذ تر می شود، مشگت پلو در واقع ترکیبی از مزه های مختلف است که بسیار خوشمزه و مقوی می باشد. می توانید مشگت پلو را هم با ماهی تهیه کنید.

مواد لازم برای مگشت پلو با ماهی

  • ماهی قباد: ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • سبزی پلویی ( شوید و گشنیز) : ۲ لیوان دسته دار فرانسوی ساطوری شده
  • کشمش: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
  • زردچوبه یا ادویه ماهی: به میزان لازم
  • فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه مگشت پلو با ماهی

ماهی قباد را نمک سود می کنیم و به مدت یک روز در یخچال قرار می دهیم. سپس ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه با آب و ادویه ماهی بجوشانید تا حدی که استخوان های ماهی به راحتی جدا شود. گوشت ماهی را با چنگال خرد کنید.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیاز نگینی شده را در آن تفت دهید. در حدی که سرخ و طلایی شود. ماهی را به پیاز اضافه کنید و کشمش و زردچوبه را بیفزایید. برنج را با سبزی پلویی دم کرده و سپس آبکشی کنید. ماهی آماده شده را بین برنج قرار دهید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید امگشت پلو به مدت ۴۵ دقیقه بپزد.

مگشت پلو با ماهی

نکات کلیدی در تهیه مگشت پلو

  • نسبت شنبلیه به گشنیز در سبزی ماهی 1 به 4 است، یعنی در 500 گرم سبزی ماهی 400 گرم گشنیز و 100 گرم شنبلیله وجود دارد.
  • شنبلیله زیاد طعم غذا را تلخ می کند، پس نسبت سبزی را رعایت کنید.
  • اگر دوست ندارید پیاز در مگشت پلو پیدا باشد به جای خلالی آن را رنده کنید.
  • می توانید به جای آبکش، برنج را کته کنید، کافی است وقتی آب برنج کشیده شد مایع را روی آن بریزید؛ یا برای داشتن ته دیگ برنج را در یک قابلمه دیگر دم بگذارید.
  • در برخی مناطق به این غذا یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی پخته نیز اضافه می کنند.
  • از ادویه پلویی لای برنج ریخته تا عطر و طعم بی نظیری به مشگت پلو دهد.
  • از انواع ماهی ها نیز می توانید استفاده کنید.
  • ۱ ق غذا خوری رب گوجه فرنگی نیز می توانید اضافه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان