دستور تهیه ی نان تافتون خانگی

  جمعه، 10 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دستور تهیه ی نان تافتون خانگی
نان تافتون، نان لواش، نان بربری و نان سنگک از نان های محبوب ایرانی است که در این میان نان تافتون به سادگی و در کمترین زمان تهیه می شود همراه ساعد نیوز باشید تا دستور پخت نان تافتون خانگی را آموزش دهیم.

در گذشته درست کردن نان در خانه مرسوم بوده و اغلب خانم های خانه در کنار تنور به نان پزی مشغول بودند اما امروزه درست کردن نان در منزل به عنوان سرگرمی و گاهی برای تقویت روحیه کارگروهی کودکان انجام می شود. این روزها با گسترش بیماری ویروسی کرونا بسیاری از افراد ترجیح می دهند درمنزل نان خانگی تهیه کرده و از سلامت و تمیزی آن مطمئن باشند. ما هم امروز قصد داریم دستور تهیه نان تافتون را به شما آموزش دهیم تا نان حرفه ای و خوشمزه ای در خانه تهیه کنید.

مواد لازم نان تافتون:

مواد لازم مقدار
آرد 500 گرم
خمیر مایه فوری 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
آب گرم 1 لیوان
کنجد اختیاری

طرز تهیه نان تافتون در ماهیتابه:

مرحله اول

ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب کرده و خمیر مایه فوری، شکر و آب گرم را مخلوط کرده و درب ظرف را گذاشته و 5 الی 10 دقیقه استراحت دهید تا خمیر به عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم

در این مرحله باید آرد را یکبار الک کنید ونمک را با آن مخلوط کنید و سپس آنها را درون ظرفی ریخته و سعی کنید آرد به کناره ها و دیواره های ظرف چسبیده باشد و وسط ظرف گود باشد تا خمیر مایع که در مرحله قبل آماده شده است را به همراه روغن در گودی ریخته و کم کم آرد را با خمیر مایع ترکیب کرده و به مدت 10 دقیقه با دستی که مقداری چرب شده ورز دهید و اگر احساس کردید خمیر خیس است و به دست می چسبد باید کم کم مقداری آرد اضافه کنید تا خیس بودن خمیر از بین برود و خمیر آماده شود.

مرحله سوم

سپس ظرف بزرگتری را انتخاب کرده و مقداری آرد کف آن بپاشید و خمیر آماده را اضافه کنید و دوباره مقداری آرد روی آن بریزید و پارچه ای تمیز روی آن بکشید و در دمای محیط به مدت 45 الی 60 دقیقه منتظر بمانید تا خمیر پف کند و آماده پخت شود.

مرحله چهارم

در این مرحله ابتدا باید سطح صافی که برای پهن کردن خمیر در نظر گرفته ایم را آرد پاشی کنیم و سپس چونه های دلخواه از خمیر را جدا کرده و با وردنه به اندازه ای که نیاز است خمیر را پهن می کنیم و سعی می کنیم گرد پهن کنیم تا شکل آن هم زیبا باشد و در صورت نیاز با کاتر قسمت های اضافی خمیر را برش دهید و اگر تمایل داشتید می توانید مقداری کنجد هم روی آن بپاشید.

مرحله پنجم

سپس تابه ای بزرگ را بدون روغن روی شعله قرار دهید می دهیم تا به خوبی داغ شود و سپس خمیر را پهن کرده تا یک طرف آن بپزد و سپس طرف دیگر آن را می پزیم و به همین ترتیب بقیه نان ها را پخته و به محض پخته شدن داخل پارچه ای تمیز قرار دهید تا سرد و خشک نشود.

نان تافتون

تهیه نان تافتون خانگی در فر

مواد لازم:

  • آرد: 5 لیوان (567 گرم)
  • نمک: 11 گرم
  • شکر: 2 قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
  • مخمر: 9 گرم
  • آب: 370 گرم
  • روغن: 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه نان تافتون خانگی در فر

مرحله اول

یک لیوان آب با حرارت 40 درجه و شکر و مایه خمیر را مخلوط کرده و در یک ظرف در بسته قرار دهید و بگذارید تا 7-8 دقیقه بماند و مایه خمیر پف کرده و به عمل بیاید.

مرحله دوم

ابتدا مایه خمیر و شکر را داخل یک لیوان آب ولرم حل کنید و ترکیب به دست آمده را در یک ظرف در بسته بگذارید و اجازه دهید تا 7 تا 8 دقیقه درون ظرف بماند تا مایه خمیر پف کند و عمل بیاید.

مرحله سوم

بیکینگ پودر، آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و داخل ظرف مناسبی بریزید، سپس وسط آن را کمی گود کنید. در مرحله بعد، مایه خمیر عمل آمده، روغن و آب باقی مانده را در داخل گودی آرد بریزید و به کمک یک قاشق چوبی، آرام آرام آب و آرد را با هم مخلوط کنید. هر بار کمی آرد را از اطراف داخل گودی بریزید و با آب مخلوط کنید.

مرحله چهارم

خمیر به دست آمده باید کمی حالت چسبندگی داشته باشد. اگر احساس کردید آرد خمیر کم است، مقدار بیشتری آرد به آن اضافه کنید. پس از آن، دستان خود را آردی کنید و خمیرتان را ورز دهید. این کار از چسبیدن خمیر به دستان شما جلوگیری می کند. هر وقت خمیر به دستتان چسبید، این کار را تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید که نباید آرد یکباره به خمیر اضافه کنید، این کار باعث می شود خمیر از حد مورد نیاز سفت تر شود. بعد از شکل گرفتن خمیر، آن را حدود 10 دقیقه ورز دهید. خمیر را با کف دستانتان که قبلا آردی کردید ورز دهید و از نگ زدن خمیر خودداری کنید.

مرحله پنجم

یک ظرف بزرگ انتخاب کنید و درون آن را آرد پاشی کنید یا مقداری روغن داخل آن اسپری نمایید، سپس خمیر ورز داده شده را درون آن قرار دهید. دوباره کمی آرد روی خمیر بپاشید و روی ظرف را با پارچه ای تمیز بپوشانید و بگذارید خمیردر یک محیط گرم حدود یک تا دو ساعت بماند تا حجم آن 2 تا 3 برابر شود.

مرحله ششم

پانزده دقیقه قبل از پخت نان، فر را روی دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید و یک کاسه آب کف فر بگذارید. این کار باعث مرطوب شدن هوای فر شده و مانع از خشک شدن نان هایتان می شود.

مرحله هفتم

خمیر را به 3 یا 4 بخش تقسیم کنید و از آن ها چانه های یک اندازه درست کنید. سپس کمی آرد روی یک سطح صاف بپاشید و خمیر را با وردنه صاف و تا حدی گرد کنید تا خمیر باز شده و به اندازه دلخواه شما در بیاید.

مرحله هشتم

خمیر پهن شده را داخل سینی فر قرار دهید و با نوک انگشتانتان روی آن فشار دهید تا حفره هایی روی خمیر ایجاد شده و خمیر شکل بگیرد. با کمک یک چنگال بخش های مختلف خمیر را سوراخ کنید تا در طول پخت، از ایجاد حباب روی خمیر جلوگیری شود. در این مرحله می توانید به دلخواه کمی کنجد روی خمیر بپاشید.

مرحله نهم

هر قرص نان باید در طبقه وسط فر قرار داده شود و حود 4 دقیقه حرارت ببیند. زمانی که رنگ نان تغییر کرد، نان تافتون شما آماده است و می توانید آن را از فر خارج کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان