طرز تهیه نان حجیم بدون تخم مرغ

  چهارشنبه، 15 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه نان حجیم بدون تخم مرغ
نان بدون تخم مرغ یکی از انواع نان های خوشمزه خانگی است که همانطور که از نامش بر می آید برای صبحانه تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان بدون تخم مرغ در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

نان از اصلی ترین خوراکی هایی است که در ایران از زمانهای قدیم استفاده می شود و ارزش غذایی زیادی در سبد خوراکی های ما ایرانی ها دارد و آن را بعنوان یک قوت اصلی می توان حساب کرد و حالتی پیدا کرده است که بدون خوردن آن انسان احساس سیری نمی کند. نان به صورتهای مختلفی در ایران درست می شود و از نانهای سنتی ایران می توان نان بربری و تافتون و سنگک و لواش را نام برد که به راحتی می توان آنها را از نانوایی ها تهیه کرد و اما نانهای حجیم و فانتزی که آنها را نیز می توان از مغازه های خاص مخصوص فروش این نانها خریداری کرد. اما ممکن است برخی مواقع نان در منزل نداشته باشد و نانوایی ها هم بسته باشند و شما نیاز به خرید و استفاده از نان داشته باشید. در این صورت شما می توانید به راحتی و با یک سری مواد اولیه که در اکثر خانه ها وجود دارند به صورت خانگی نان تهیه کنید و استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه نان بدون تخم مرغ

  • آرد ۳ پیمانه
  • خمیر مایه فوری ۲ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری
  • نمک نوک ق چای خوری
  • کره ۵۰ گرم
  • شیر ولرم ۱ پیمانه
  • وانیل ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه نان بدون تخم مرغ

ابتدا همه مواد را اندازه گیری کنید. برای تهیه این نان از خمیر مایه فوری استفاده شده است که نیازی به زمان عمل آوری ندارد و به راحتی تهیه می شود. اگر خمیر مایه فوری ندارید می توانید ابتدا خمیرمایه را عمل بیاورید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کف کند سپس استفاده کنید.

مواد خشک (آرد، خمیرمایه فوری، شکر، نمک، وانیل) را داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید تا یکدست شود. سپس کره را ذوب کنید و مواد را خوب ورز دهید تا یکدست و نرم لطیف شود. می توانید از استند میکسر برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید و روی خمیر را بپوشانید و برای نیم ساعت استراحت دهید.

در ادامه پف خمیر را بگیرید و خمیر را به ۱۲ چانه تقسیم کنید و خوب گرد کنید و بعد هر چانه را به صورت نواری باز کنید و همانند فیلم دور تا دو سیخ چوبی بپچید و یا می توانید به صورت گیسو خودتان خمیر را ببافید و داخل یک سینی آرد پاشی شده قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه دیگر استراحت دهید.

داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و داخل روغن داغ نان ها را با حرارت کم سرخ کنید تا طلایی و یکدست شود. سپس در انتها روی دستمال روغن گیر قرار دهید و به همراه صبحانه خود میل کنید. می توانید نان را داخل فر گرم شده نیز قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا پخته و طلایی شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان بدون تخم مرغ خوشمزه

  1. اگر خمیر خیلی سفت بود می توانید کمی شیر اضافه کنید و اگر خیلی شل بود کمی بیشتر آرد اضافه کنید.
  2. شما می توانید هر طور که دوست دارید به نان حالت دهید.
  3. می توانید بجای کره از مارگارین استفاده کنید.

نان بدون تخم مرغ

مواد لازم نان خانگی بدون تخم مرغ روش دوم

  • آرد 3 لیوان
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • پودر خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه نصف قاشق چایخوری
  • آب ولرم یک و یک چهارم لیوان
  • سیاه دانه مقدار کافی

روش تهیه نان خانگی بدون تخم مرغ روش دوم

ابتدا و برای شروع کار 1 قاشق غذاخوری پودر خمیر مایه را داخل یک ظرف گود می ریزیم و به آنها 1 قاشق غذاخوری شکر و 1 قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری زردچوبه و 3 لیوان آرد الک شده اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم. یعنی همه مواد بجز آب و سیاه دانه را داخل یک ظرف می ریزیم و آنها را با هم مخلوط می کنیم.

سپس وسط مواد مخلوط شده مرحله قبل را گود می کنیم و یک و یک چهارم پیمانه آب را داخل قسمت گود شده می ریزیم و شروع به هم زدن مواد می کنیم و مواد را قاطی می کنیم تا خمیر حاصل شود. اگر خمیر نان به دست آمده حالت خشک داشت باید یک مقدار بیشتر آب به آن اضافه کرد و اگر خمیر حالت چسبنده داشت می توان با ریختن مقدار بیشتری آرد چسبندگی خمیر را رفع کرد. پس به طور کلی باید خمیر حالتی داشته باشد که به دست نچسبد و کاملا لطیف باشد.

سپس در ادامه کار روی خمیر تهیه شده در مرحله قبل را با حوله و یا با پارچه می پوشانیم و آن را داخل یک ظرف می گذاریم و به خمیر برای مدت یک ساعت داخل محیط اتاق استراحت می دهیم تا حجم مواد ما دو برابر شود.

سپس در ادامه کار بعد از استراحت خمیر را به چونه و به 8 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و روی آنها را دوباره پوشانیده و به خمیر ها برای مدت 20 دقیقه دیگر در محیط اتاق استراحت می دهیم تا حجم خمیر ما بیشتر شود. سپس خمیر را روی یک سطح صاف با وردنه که به آن آرد زده ایم به ضخامت خیلی کم و به قطر تقریبی 20 سانتی متر باز و پهن می کنیم و روی آن را مقداری سیاه دانه می ریزیم و با کمک چنگال خمیر را سوراخ سوراخ می کنیم و روی آن طرح ایجاد می کنیم.

سپس یک تابه را روی شعله ملایم گاز می گذاریم تا خیلی داغ شود و یک چونه از خمیر نان تهیه شده را کف تابه میگذاریم و وقتی روی خمیر حباب ایجاد شد یعنی کار پختن نان را درست انجام داده ایم و وقتی یک ظرف نان پخت و طلایی شد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر نان نیز بپزد و آماده شود. بقیه خمیر ها را نیز به این صورت می پزیم و روی آنها را می پوشانیم تا خشک نشوند. سپس وقتی نان آماده شد آن را همراه برای وعده غذایی صبحانه و یا برای شام همراه با غذاهای مختلف میل می کنیم. نوش جان


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (49 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن