طرز تهیه پنیر کبابی هالومی

  دوشنبه، 28 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه پنیر کبابی هالومی
پنیر کبابی یا هالومی کریسپی نوعی پنیر نیمه سخت طبیعی است که به صورت باربیکیو و به عنوان پیش غذا یا در کنار غذای اصلی سرو می‌شود. پنیر کبابی را می‌توان در خانه درست کرده و از آن در تهیه انواع غذا‌های خوشمزه بهره برد.

پنیر کبابی یک پیش غذای مدیترانه ای خوشمزه است که در عرض تنها چند دقیقه آماده می شود. این پنیر به صورت کبابی همراه با سالاد یک ترکیب بسیار جذاب می شود. پنیر هالومی که به عنوان پنیر کبابی در ایران معروف است، نقطه ذوب بسیار بالایی دارد که باعث می شود برای سرخ شدن یا کبابی کردن گزینه مناسبی باشد. از نظر عطر و طعم چیزی مابین پنیر فتا و پنیر موزارلا است. این فراورده لذیذ لبنی از مخلوط شیر بز و گوسفندی تهیه می شود. مزه آن شور است و بافت تقریباً سفتی دارد. اصالت این پنیر به قبرس می رسد و در لبنان طرفداران زیادی دارد.

ارزش غذایی پنیر هالومی اما به طور معمول دارای پروتئین و چربی زیادی با دوز مناسب کلسیم است. کالری موجود در هالومی نیز در مقایسه با سایر پنیرها مانند پارمسان ، چدار ، سوئیسی و آمریکایی نسبتاً کم است. میزان کالری این پنیر بسته به مواد تشکیل دهنده و مقداری که استفاده می شود متفاوت است. به عنوان مثال، ۲۸ گرم از پنیر هالومی حاوی ۱۱۰ کالری، ۷ گرم پروتئین، ۰ گرم کربوهیدرات، ۹ گرم چربی است که ۲۵ درصد از کلسیم و ۱۵ درصد از سدیم مورد نیاز روزانه بدن را می تواند تأمین کند. هالومی منبع خوبی از پروتئین است. پروتئین به ویژه برای عملکرد درست هورمون ها، سیستم ایمنی بدن و البته ترمیم بافت ها ضروری است. این پنیر همینطور مانند سایر فراورده های لبنی سرشار از کلسیم است. مطالعات نشان می دهد افزایش مصرف کلسیم با افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان ارتباط مستقیمی دارد.

مواد لازم برای تهیه پنیر کبابی

  • مواد لازم
  • شیر ۱.۵ لیتر
  • نمک ۱.۵-۲ قاشق چایخوری
  • آبلیموی تازه ۳-۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه پنیر کبابی

  1. شیر را در قابلمه ای ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس نمک را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا نمک در آن حل شود.
  2. حرارت را ملایم کنید و آبلیمو را به تدریج به شیر اضافه کنید تا شیر ببرد و دلمه شود.
  3. قابلمه را به مدت ۴-۳ دقیقه از روی حرارت بردارید.
  4. پارچه توری تمیزی را نم دار کرده و آن را درون یک آبکش پهن کنید، سپس آبکش را روی دهانه ی یک کاسه قرار دهید.
  5. شیر دلمه شده را در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب آن خارج شود. برای اینکه آب پنیر سریع تر خارج شود، می توانید با پشت قاشق روی دلمه ها بکشید.
  6. پس از اینکه آب پنیر خارج شد، پارچه را دور تا دور پنیر بپیچید، آن را بین دو تخته ی تمیز قرار داده و فشار دهید تا اگر آبی در آن باقیمانده خارج شود.
  7. درون ظرف درداری را با یک دستمال کاغذی حوله ای بپوشانید، پنیر را از پارچه خارج کرده و در ظرف بریزید. سپس آن را با پشت قاشق فشار دهید تا در ظرف فشرده شده و ضخامت آن به ۱.۵ سانتیمتر برسد.
  8. درب ظرف را بسته و حدود ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.
  9. بدین ترتیب شما ۲۰۰ گرم پنیر کبابی تهیه کرده اید که می توانید آن را با ادویه جات مورد نظر طعم دار کنید، سپس به صورت مربعی برش زده و سرخ کنید.
  10. پنیر کبابی سرخ شده را همراه با نان تست و انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی و کاهو به عنوان میان وعده ای مغذی نوش جان کنید.
  11. پنیر کبابی را می توانید همراه با نوعی سس بی نظیر مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور:
  12. پنیر را به قطعات مستطیلی برش بزنید و سپس به سیخ بکشید.
  13. پنیر ها را به مدت ۴ دقیقه بر روی گریل یا تابه با حرارت متوسط زیر و رو کنید تا سرخ شوند.
  14. ۱/۴ پیمانه عسل را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا روان شود، سپس آب یک عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  15. پنیر های کبابی را در ظرف سرو بچینید و مخلوط عسل و آبلیمو را روی آن بریزید.
  16. یک قاشق چایخوری پودر پاپریکای دودی و یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با هم مخلوط کنید و روی پنیر کبابی بپاشید.
  17. پنیر کبابی را همراه با سبزیجات پخته به عنوان پیش غذا سرو کنید.

مواد لازم برای پنیر کبابی هالومی با تبوله ی انار

  • بلغور گندم 2/3 پیمانه
  • آب حاصل از پخت سبزیجات 400 میلی گرم
  • لیمو ارگانیک 2 عدد
  • روغن زیتون خالص 3 قاشق سوپخوری
  • پیازچه 1 دسته
  • گوجه گیلاسی 10 عدد
  • جعفری 1 دسته ی بزرگ
  • نعناع 1 دسته ی بزرگ
  • پنیر هالومی 500 گرم
  • نخود آبگوشتی پخته 400 گرم
  • دانه ی انار 2/1 پیمانه
  • نمک به مقدار کافی

طرز تهیه پنیر کبابی هالومی با تبوله ی انار

تبوله یک سالاد تازه و شاداب خاورمیانه ای است که از سبزیجات خرد شده با مقدار مناسب لیمو و بلغور گندم تهیه می شود. اگر نخود آبگوشتی را نیز به آن اضافه کنید ماندگاری آن بالاتر می رود. این سالاد با پنیر بز، گوشت ماهی کبابی و حمص نیز لذیذ است.

بلغور گندم را در کاسه ای بزرگ بریزید. آب سبزیجات را به صورت داغ را به آن اضافه کرده و سر کاسه را بپوشانید و بگذارید 15 دقیقه به حال خود بماند. طی این زمان، پوسته ی خارجی لیمو را رنده کنید. سپس آب یکی از لیموها را بگیرید (حدود 3 قاشق سوپخوری). پوست لیموی رنده شده، آب لیمو و روغن زیتون را با هم همزده و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

برگ های نعنا و جعفری را از ساقه جدا کرده و خیلی ریز خرد کنید. پیازچه ها را به قطعات بسیار ریز برش بزنید. آب بلغور را توسط یک صافی گرفته و آن را به کاسه برگردانید. سس، سبزیجات، پیاز، نخود، گوجه و بیشتر انار را به آن بیفزایید. مخلوط را به خوبی هم زده و آن را با نمک و فلفل مزه دار کنید.

هنگام سرو غذا، یک تابه ی شیار دار را حرارت دهید. هالومی را به قطعاتی با ضخامت 1 سانتی متر برش بزنید. هر سمت پنیر را به مدت 2 دقیقه یا تا زمانی که به راحتی از شیارهای کف ماهیتابه جدا شود بپزید. کفگیر یا چاقوی خامه صاف کن برای بلند کردن و برگرداندن این پنیر مناسب است. اگر سینی فر ندارید، پنیر را در یک تابه ی معمولی حرارت دهید تا قهوه ای رنگ شود.

سالاد را در بشقاب های مخصوصِ سرو بریزید و پنیر را روی آن قرار دهید، بقیه انار را روی سالاد بپاشید. توسط یک قاچ لیمو و در صورت تمایل با کمی روغن زیتون سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان