طرز تهیه پای گیلاس به همراه نكات مهم

  سه شنبه، 23 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه پای گیلاس به همراه نكات مهم
یکی از دسرهای خوشمزه که طرفداران زیادی در تابستان دارد، پای میوه‌ای است. پای‌ میوه‌ای را می‌توانید با میوه‌های مختلفی مانند زردآلو، لیمو، سیب و تمشک درست کنید. یکی از پای‌های میوه‌ای خوشمزه، پای گیلاس است که تهیه آن را در فصل تابستان به شما پیشنهاد می‌کنیم. پای گیلاس ظاهر زیبایی داشته و بسیار خوش طعم است.

یکی از شیرینی های خوشمزه ای که هم در فصل پاییز و هم تابستان پرطرفدار می شود، پای میوه ای است. پای گیلاس یکی از پای های خوشمزه تابستانی است که همانند سایر پای ها با استفاده از آرد، کره و گیلاس درست می شود. برای درست کردن این پای ابتدا باید طرز تهیه خمیر پای را بدانید.

هیچ چیزی به اندازه شیرینی و شربت هایی که با گیلاس درست می شود، یادآور تابستان نیست و هیچکدام همانند پای گیلاس حاوی میوه به معنای واقعی آن نیستند. منظورم شکل کامل میوه است. در این شیرینی، گیلاس به طور کامل و نه پوره و البته بدون هسته استفاده می شود.شاید پای سیب بسیار مشهورتر باشد، اما پای گیلاس ظاهری زیباتر دارد و همانقدر و چه بسا بیشتر خوش طعم است. اگر دلتان یک پای تابستانی خوشمزه می خواهد، انتخاب های خوبی خواهید داشت؛ پای هلو، پای زردآلو، پای گیلاس، لیمو و تمشک. همه آن ها عالی هستند و خوشمزه، اما ما فعلا پای گیلاس را به شما یاد می دهیم

مواد لازم برای تهیه پای گیلاس

  • آرد سفید 2 پیمانه
  • کره 110 گرم
  • آب سرد 1/4 پیمانه
  • نمک مقداری
  • گیلاس 450 گرم
  • شربت آلبالو 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 50 گرم
  • آبلیمو 1 قاشق چایخوری
  • شیره افرا 20 گرم
  • وانیل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه و دستور پخت پای گیلاس

ابتدا باید خمیر پای را آماده کنید: برای این منظور 2 پیمانه آرد سفید را داخل یک ظرف بریزید، مقداری نمک به آن بی افزایید سعی کنید از نمک پودری استفاده کنید یعنی نمکی که دانه درشت نباشد چون می خواهیم آرد را با نمک الک کنیم ، اگر نمک دانه درشت باشد از الک عبور نمی کند.

آرد و نمک پودری را مخلوط کرده و دو بار الک کنید، 110 گرم کره منجمد و سفت را خرد کنید به صورت قطعات مکعبی و کوچک، کره ها را داخل آرد و نمک بی اندازید.و از انگشتانتان استفاده کنید و کره را با آرد و نمک مخلوط کنید تا در ظاهر به شکل خرده نان در بیاید.

حالا 1/4 پیمانه آب سرد که معادل 4 قاشق سوپخوری آب است را به مواد قبل اضافه کنید و شروع کنید به مخلوط کردن همه مواد با هم تا خمیری نرم به دست بیاید خمیر را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را در یخچال بگذارید تا یک ساعت استراحت کند.

در این فاصله به سراغ درست کردن مایه گیلاسی بروید: 450 گرم گیلاس را بشویید و هسته آن ها را جدا کنید.گیلاس ها را به همراه یک لیوان آب و 50 گرم شکر داخل یک قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید تا ریز ریز جوش بزند؛ پس از 5 دقیقه جوشیدن؛ 20 گرم شربت افرا، 1 قاشق غذاخوری شربت آلبالو و 1 قاشق چایخوری آبلیمو را به قابلمه حاوی گیلاس اضافه نمایید و اجازه دهید همه مواد باهم بجوشند و مایه گیلاسی آماده شود.

پس از 5 الی 10 دقیقه به قابلمه سر بزنید اگر گیلاس ها نرم شده و شهد غلیظی درست شده بود، 1 قاشق چایخوری وانیل را افزوده و حرارت گاز را خاموش کنید و بگذارید مایه گیلاسی کمی خنک شود.

به سراغ خمیر درون یخچال بروید آن را از یخچال خارج کرده و در محیط آشپزخانه بگذارید تا با محیط هم دما شود، سپس روی سطح میز کارتان آرد بپاشید و خمیر را از پلاستیک خارج کنید کمی با دست ورز بدهید هرجا احساس کردید خمیر به دست می چسبد آرد اضافه کنید در نهایت خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید، اما دو قسمت نا مساوی!

قسمت بزرگ تر را بردارید و آن را با یک وردنه باز کنید تا پهن و بزرگ شود و تقریبا به اندازه یک نان لواش در بیاید، از قالب پای استفاده کنید قالب گرد و ارتفاع نه چندان زیاد، خمیر را داخل قالب بی اندازید از انگشتتان کمک بگیرید و خمیر را از کف صاف کرده و به سمت دیواره ها حرکت دهید تا همه جای قالب را بپوشاند قسمت بالایی خمیر را که از قالب بیرون زده با انگشت چین بدهید. با قاشق از مایه ی گیلاسی بردارید و داخل قالبی که با خمیر پوشانده اید بریزید به طوری که مایه گیلاسی سطح روی خمیر را پر کند.حالا قسمت دیگر خمیر را با وردنه صاف کنید تا به اندازه دهانه قالب پهن شود، خمیر را بردارید و روی مایه گیلاس بی اندازید، اضافه های خمیر را جدا کنید و با کمک انگشتانتان این خمیر را به خمیر چین دار لبه ها متصل کنید، به طوری که تمامی محتویات گیلاسی درون قالب با خمیر پوشانده شود. فر را گرم کنید؛ توجه داشته باشید که پای باید در دو دمای متفاوت پخته شود: بهترین دما برای پخت آغازین این پای 200 درجه سانتی گراد است پس از گرم شدن فر، قالب را در طبقه وسط فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید؛ پس از این مدت، دما را به 180 درجه سانتی گراد کاهش دهید و بگذارید پای درون فر با دمای 180 درجه ؛ 20 دقیقه دیگر بماند. پس از 20 دقیقه فر را خاموش کنید برای بیرون آوردن پای از فر عجله نکنید بگذارید فر به همان حالت بماند و کمی خنک شود؛ پس از خنک شدن و رسیدن فر به دمای محیط، آن را باز کرده و پای گیلاس را سرو کنید. نوش جان

مواد لازم برای تهیه خمیر پای گیلاس

  • آرد ۲۵۰ گرم
  • کره سرد ۱۱۵
  • شیر ۸۰ میلی لیتر
  • نمک ۱ پینچ
  • شکر آسیاب شده ۳۰ گرم
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه پای گیلاس

  • گیلاس تازه ۴ پیمانه
  • شکر دانه ریز ۱/۲ پیمانه
  • نشاسته ذرت ۴ ق غذا خوری
  • کره ۱/۲ ق غذا خوری

طرز تهیه پای گیلاس خوشمزه و آسان

ابتدا برای تهیه این پای خوشمزه باید خمیر را آماده کنیم برای این کار می توانید از غذاساز استفاده کنید که خمیر کاملا سرد بماند ولی اگر در دسترس ندارید می توانید آرد و وانیل و کره سرد یخچالی را برش بزنید و هر سه را داخل یک کاسه بریزید و با چنگال مواد را خوب هم بزنید و کره را به خورد آرد بدهید به طوری که دانه های آرد درشت تر شوند و بعد در ادامه شکر آسیاب شده را اضافه کنید و کمی هم بزنید با چنگال تمام مواد مخلوط شوند در ادامه زرده تخم مرغ را نیز اضافه کنید و هم بزنید در ادامه شیر سرد را باید کم کم به مواد اضافه کنید.

در ادامه بسته به نوع آرد مصرفی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شیر بخواهید پس حتما شیر را کم کم بریزید تا خمیر کم کم شکل بگیرید برای جمع کردن خمیر دستکش انداخته و فقط با نوک انگشت آن را کمی ورز دهید و بعد خمیر را داخل نایلون قرار دهید و به مدت نیم ساعت تا ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک بماند.

گیلاس ها را خوب شسته و هسته آن را خارج کنید و سپس گیلاس را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا کم کم گیلاس آب انداخته و بعد چند دقیقه آب گیلاس کاملا تمام شود سپس از روی حرارت بردارید و به آن نشاسته و شکر و کره را اضافه کنید و مجدد قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

در ادامه خمیر را بین دو نایلون با وردنه باز کنید و خمیر پای را که از قبل کمی چرب کردید آماده کنید خمیر را داخل قالب پهن کنید و اضافات دور قالب را بگیرید و از مخلوط گیلاس داخل خمیر ریخته و آن را پر کنید و در انتها با مقداری از خمیر باقی مانده نوارهای طولی به اندازه ۲ سانت برش بزنید و روی خمیر قرار دهید و تزئین کنید و قالب را در فر از قبل گرم شده به مدت ۵۰ دقیقه قرار دهید تا پخته و خمیر طلایی شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه پای گیلاس

  1. می توانید در انتها روی خمیر را با زرده و زعفران رومال کنید.
  2. اگر موقع پخت گیلاس در انتها باز خیلی آب داشت ۱ق غ دیگر نشاسته ذرت اضافه کنید.
  3. مقدار افزودن شکر بسته به شیرینی و ترشی گیلاس دارد و قابل تغییر است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (121 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!