طرز تهیه ته چین سبزی پلو خوشمزه

  دوشنبه، 16 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه ته چین سبزی پلو خوشمزه
ته‌چین از جمله غذاهایی است که معمولا در فهرست غذاهای مهمانی‌های رسمی قرار می‌گیرد.این غذا را با انواع و اقسام سبزیجات می‌توان درست کرد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به سبزی موجود در آن فصل، ته‌چین مناسب آن زمان را بپزید.

ته چین را شاید با ترکیبات مختلفی مثل مرغ و بادمجان، گوشت، اسفناج و غیره… تجربه کرده باشید. اما این دستور، کاملا متفاوت است و اگر از طعم های ترش ته چین خوشتان میاید توصیه میکنیم این نوع ته چین را هم متحان کنید.ته چین سبزی پلو ترش یکی از ته چین های مجلسی است که باید با حرارت کم و در زمان طولانی تر پخته شود.در این بخش با رمز و رازهای خوشمزه شدن ته چین سبزی پلو ترش آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ته چین سبزی پلو با ماهی

  • برنج ۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • ماست چکیده ۲ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده ۱/۳ استکان
  • سبزی پلو (تره، جعفری،گشنیز، شوید،شنبلیله) ۱۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مواد لازم برای مزه دار کردن ماهی ته چین سبزی پلو

  • ماهی بدون تیغ ۵۰۰ گرم
  • سس مایونز ۱ ق غذا خوری
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین سبزی پلو

ابتدا برنج را بشورید و با آب نمک به مدت ۲ ساعت خیس کنید. کتری را روشن کنید تا آب جوش شود. سپس زعفران را در ظرفی بسایید و مقداری از آب جوشیده روی زعفران بریزید و ظرف را روی بخار کتری قرار دهید و درب ظرف را بگذارید تا دم ببرد. فلفل دلمه را بشورید و سر آن را جدا کنید و روی تخته برش به صورت ورقه ای بزرگ برش دهید. ماهی را بشورید و آن ها را به تیکه های متوسط برش دهید تا مغز پخت شوند. ماهی ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس روی دستمال کاغذی قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سبزی ها را بشورید و اجازه دهید خشک شود و روی تخته برش ساطوری خرد کنید.

در ادامه در ظرفی سس مایونز را همراه با ادویه ها که شامل پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می باشد اضافه کنید و با مقداری زعفران هم بزنید تا مواد باهم مخلوط شوند و مزه ادویه ها باهم مخلوط شوند. سپس ماهی های از قبل شسته شده و خشک شده را داخل ظرف بریزید و با دست که قبلا دستکش به دست کردید ماهی را با مواد مخلوط کنید تا ماهی ها مزه دار شوند و به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

ابتدا یک قابلمه آب راروی شعله متوسط قرار دهید تا آب جوش شود. مقداری نمک به آب اضافه کنید. سپس برنج از قبل خیس کرده را از صافی رد کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج خیس کرده را داخل آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بماند. بعد از این مدت با قاشق یکی از برنج ها را بیرون آورید و با ناخن وسط برنج را فشار دهید. اگر با کمی فشار از وسط نصف شد پلو اماده آب کشی می باشد. برنج را از صافی در کنید و کمی آب سرد روی آن بریزید.

در کاسه ای ماست را به همراه تخم مرغ و زعفران بریزید و باهم مخلوط کنید. سپس مقداری نمک و قلقل سیاه بریزید و هم بزنید. به مقدار ۵ قاشق از برنج آب کش کرده بردارید و داخل کاسه بریزید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند. مابقی برنج های آبکش شده را داخل ظرفی بریزید و سبزی های خرد شده را به برنج اضافه کنید و سبزی را با برنج مخلوط کنید و کنار بگذارید. در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و مخلوط برنج و تخم مرغ و ماست و زعفران را کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید تا هم سطح شود. سپس مخلوط برنج سبزی و برنج را روی مخلوط اول بریزید و سطح آن را صاف کنید. سپس درب قابلمه را بگذارید روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم ببرد. بعد از ۴۰ دقیقه ته چین سبزی پلو شما آماده می باشد. در ظرف مناسب قابلمه را برگردانید.

در تابه مناسب روغن بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم گرم شود. سپس ماهی را از یخچال خارج کنید و داخل تابه قرار دهید سپس شعله را کمی زیاد کنید و درب تابه را بگذارید تا ماهی ها مغز پخت شود و روغن ماهی پاچیده نشود. سپس بعد از ۱۰ دقیقه درب تابه را بردارید و شعله را کم کنید و ماهی ها را با کمک کفگیر برعکس کنید تا طرف دیگر ماهی هم سرخ شود. بعد از ۱۰ دقیقه دیگر به ماهی سر بزنید و در صورت طلایی شدن و پخته شدن ماهی ها زیر شعله را خاموش کنید. و در آخر روی ته چین قرار دهید و سرو کنید. نوش جان

 ته چین سبزی پلو 

مواد لازم برای ته چین سبزی پلو با مرغ

  • مرغ:750 گرم
  • سبزی پلو (تره، جعفری، گشنیز و شوید):یک کیلوگرم
  • برنج:پنج پیمانه
  • گردغوره:نصف پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه:به میزان لازم
  • پیاز:دو عدد
  • رب گوجه فرنگی:یک قاشق غذاخوری
  • زعفران:به میزان لازم
  • گوجه فرنگی:یک عدد
  • کرفس:یک شاخه

طرز تهیه ته چین سبزی پلو ترش با مرغ

برنج را بشویید و چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. سبزی ها را هم بعد از تمیز کردن و شستن خرد کنید.مرغ را هم به همراه مقدار کمی آب ، کرفس ،پیاز ، نمک و فلفل بپزید.رب را با کمی روغن تفت دهید و بعد از اینکه مرغ نیم پز شد به همراه مقداری زعفران به آن اضافه کنید تا چند جوش بزند. بعد مرغ را صاف کنید.

سپس برنج خیس داده شده را از آب خارج کنید و داخل قابلمه آب جوش بریزید تا بجوشد . بعد از اینکه مغز آن نرم شد آن را آبکش کرده و داخل قابلمه ای بریزید و سبزی را لابه لای آن بریزید.مقداری از برنج را که داخل قابلمه ریختید، مرغ ها را روی برنج بچینید و روی مرغ را با پیازها ی خام خلالی شده پر کنید. گوجه ها را هم حلقه ای ببرید و روی مرغ ها بچینید و در آخر روی آنها گرد لیمو بپاشید.

سپس بقیه برنج را بریزید و در قابلمه را ببندید و برنج را روی حرارت کم دم دهید.کره یا روغن را داغ کنید و وقتی برنج دم کشید در یکی دو دقیقه قبل از کشیدن روی آن بریزید.سپس برنج را در ظرفتان سرو کنید و مرغ ها را روی برنج قرار دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (317 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (294 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (210 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (179 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (108 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو