دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

تاثیر خانه و خانواده در سلامت روحی و روانی فرزندان 

پنجشنبه، 25 بهمن 1397
زندگی اجتماعی آدمی از خانه آغاز می شود و اگر بپذیریم که رفتار محصول و ثمره یادگیری است و در سالهای اولیه زندگی به وسیله پاداش ها خانواده و محیط شکل می گیرد، باید قبول کنیم که خانواده در تعیین نوع رفتار و طرز فکر نوجوان و سلامت روانی و عاطفی آنها نقش اساسی دارند. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، بانو رحیمیان، روانشناس گفت: سلامت روان دارای تعاریف مختلفی است به عنوان مثال روانکاوان معتقدند کسی از سلامت روان برخوردار است که "خود" در شخصیت او به تکامل لازم رسیده باشد و عده ای دیگر معتقدند فردی از لحاظ روانی سالم است که احساس اجتماعی در او رشد یافته باشد. 
 
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش مهم خانواده ها در سلامت روان کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: در مراحل اولیه زندگی مراقبت ها و حفاظت های والدین، به خصوص مادر از کودک سبب می شود که کودک احساس امنیت و اعتماد به نفس مورد نیازش را بدست آورد. او تجربه کردن را کم کم شروع می کند و می آموزد که کارهایی را می تواند به تنهایی انجام دهد. 
 
وی در ادامه افزود: زندگی اجتماعی آدمی از خانه آغاز می شود و اگر بپذیریم که رفتار محصول و ثمره یادگیری است و در سالهای اولیه زندگی به وسیله پاداش ها خانواده و محیط شکل می گیرد، باید قبول کنیم که خانواده در تعیین نوع رفتار و طرز فکر نوجوان و سلامت روانی و عاطفی آنها نقش اساسی دارند. 
 
وی افزود: کسی که در محیط خانواده مورد توجه و تاکید قرار بگیرد و از مهر و محبت صادقانه والدین برخوردار گردد، احساس عزت نفس می کند و نسبت به خودش نگرشی توام و همراه با احترام پیدا می کند و همین احساس باعث می شود که در برقراری ارتباط با دیگران مطمئن تر عمل کند و مسلما باید دانست که همبستگی بالاییبین دریافت محبت از والدین و احساس مالکیت و تعلق به آنها با سلامت روانی نوجوانان وجود دارد. 
 
رحیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: والدین که در هریک از مراحل زندگی نوجوان مسئولیتی در حد توان نوجوان به او محول می کنند، به او فرصت می دهند که توانایی خود را محک بزند و بتواند از وابستگی آزاد شود و خودش را فردی موفق و با ارزش بیندازد.  
 

این روانشناس در خاتمه تاکید کرد: اما کودکانی که مورد بی توجهی یا مراقبت شدید والدین قرار دارند فرصت ارتباط برقرار کردن با محیط و کسب تجربه را از دست می دهند و نمی توانند راه غلبه بر ضعف ها و ناکامی ها را یاد بگیرند و در مناسبات اجتماعی دچار مشکل می شوند و برای پوشاندن و جبران احساس ناتوانی و حقارت خود به تنهایی و گوشه گیری در پیش می گیرند، پس وظیفه خانواده ها ایجاد یک محیط سالم و سرشار از احترام و محبت برای فرزندان و اعضای خانواده اش است.  


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی