تشخیص جنسیت جنین با ضربان قلب

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تشخیص جنسیت جنین با ضربان قلب
یکی از راه های بی‌خطر برای تشخیص جنسیت جنین، سونوگرافی است. انجام سونوگرافی در هفته های هیجده تا بیست می تواند جنسیت جنین را مشخص کند. هر چند گاهی نحوه‌ ی قرارگیری جنین باعث می شود که پزشک در مشخص کردن جنسیت دچار اشتباه شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از روش های مرسوم تعیین جنسیت جنین, اندازه گیری محدوده ضربان قلب جنین می باشد و افسانه های زیادی وجود دارد که از روی ضربان قلب جنین می توان جنسیت او را مشخص کرد. برخی از مادران تا مشخص شدن جنین داخل رحمشان طاقت نمی آورند و به سراغ روش های قدیمی تعیین جنسیت جنین می روند . روشی که در بین مادر بزرگ های ما متداول بوده و اکنون نیز آن ها در همان روزهای اول بارداری با مشاهده تغییرات ظاهری مادر یا تغییراتی در سبک زندگی اش به او می گویند که قرار است دختر دار شود یا پسر دار.براساس آنچه در طب چینی گفته شده است از نظر مادر بزرگ ها و قدیمی ها تند و کند بودن ضربان قلب نشانه ای است که جنسیت جنین را تعیین می کند. اگر ضربان قلب جنینتان بیشتر از 150 بار در دقیقه بزند یعنی قرار است یک دختر زیبا به دنیا بیاورید و اگر ضربان قلب جنینتان کمتر از 150 بار در دقیقه باشد ، یعنی قرار است پسردار شوید. تعیین جنسیت جنین با این روش، عملی بی ضرر است که جنبه سرگرمی نیز دارد.

آیا از روی تعداد ضربان قلب می توان جنسیت جنین را پیش بینی کرد؟

خیر، با شمردن تعداد ضربان قلب نمی توان جنسیت جنین را پیش بینی کرد. داستان های بسیاری در این باره از گذشته وجود دارد. شاید شنیده باشید که ماماهای قدیم از روی ضربان قلب جنین می توانستند جنسیت آن را در اوایل سه ماهه اول پیش بینی کنند. آنها معتقد بودند، اگر تعداد ضربان قلب جنین بیش از 140 در دقیقه باشد، جنین دختر، و اگر زیر 140 تا در دقیقه باشد جنین پسر است. در حقیقت تعداد ضربان قلب جنین پسر را زیر 140 ضربه در دقیقه مطرح می کردند.

حقیقت این است که قلب جنین در حدود هفته ششم بارداری شروع به تپش می کند. حتی می توانید این سوسو زدن نور را بر روی سونوگرافی مشاهده و اندازه گیری کنید. ضربان در دقیقه (bpm) با کندی از 90 تا 110 دور در دقیقه شروع می شود و روزانه افزایش پیدا می کند. تا زمان رسیدن به اوج هفته نهم بارداری، ضربان قلب جنین به 140 تا 170 دور در دقیقه برای پسران و دختران می رسد.

تحقیقات درباره رابطه ضربان قلب جنین و جنسیت او چه می گوید؟

در مطالعه ای که توسط یک مجله معتبر پزشکی منتشر شده است، محققان 966 سونوگرافی از زنانی که در دوره بارداری زیر 14 هفته قرار داشتند را بررسی کردند. آنها این روند را دوباره در سه ماهه دوم بین هفته های 18 و 24 تکرار کردند. در این مطالعه جنسیت جنین هم از طریق سونوگرافی قابل تعیین بود. از این حاملگی ها، جنین 244 نفر دختر و 233 نفر پسر بودند.

سپس تعداد ضربان قلب را در آنها مقایسه کردند برای اینکه به این سوال پاسخ دهند که آیا تفاوتی بین تعداد ضربان قلب جنین پسر و دختر وجود دارد؟ نتایج نشان داد که متوسط ضربان قلب در پسران در سه ماهه اول 9/154 بار در دقیقه (به علاوه یا منفی 22.8 بار در دقیقه) و برای دختران 7/151 بار در دقیقه (به علاوه یا منفی 22.7 بار در دقیقه) است.

به عبارت دیگر اختلاف معنی داری بین تعداد ضربان قلب جنین پسر و دختر در اوایل بارداری وجود نداشت.

جنسیت جنین چه زمانی تشکیل می شود؟

جنسیت جنین به محض اینکه اسپرم وارد تخمک شد، مشخص می شود. یعنی قبل از اینکه حتی بدانید که باردار هستید، جنسیت جنین تان مشخص است. دستگاه تناسلی جنین برای مدتی تشکیل نشده است. اما از همان ابتدا معلوم است که جنین پسر است و حامل کروموزوم Y و یا دختر است و حامل کروموزوم X. جنین دختر الگوی XX از اطلاعات ژنتیکی را در اختیار دارد، در حالی که جنین پسر XY را حمل می کنند.

همچنین ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که دستگاه تناسلی جنین شما فوراً تشکیل نمی شود. در حقیقت، پسران و دختران چهار تا شش هفته پس از بارداری نسبتاً یکسان به نظر می رسند. بین هفته 10 تا 20 بارداری اندام تناسلی شروع به تمایز می کند.

تست هایی که جنسیت جنین را نشان می دهد:

اگرچه اندازه گیری ضربان قلب ممکن است به شما نگوید که سیسمونی نوزاد را صورتی یا آبی بخرید ولی آزمایش های زیادی وجود دارد که می توانند جنسیت جنین را قبل از زایمان نشان دهند.

• تست سل فری:

آزمایش خونی به نام تست سل فری در طی چند سال گذشته رایج شده است. شما می توانید اوایل هفته 9 بارداری این آزمایش را انجام دهید. هدف اصلی این آزمایشات تعیین جنسیت فرزند شما نیست. این آزمایش می تواند ناهنجاریهای ژنتیکی جنین را مشخص کند ولی تعیین جنسیت هم در آن امکانپذیر است.نتایج آزمایش معمولا بین هفت تا ده هفته مشخص می شود و انجام آن در مادران بالای 35 سال توصیه می شود. به خصوص اگر سابقه بیماری های ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد.

• آزمایش ژنتیک:

گاهی در دوران بارداری، پزشک ممکن است گزینه آمنیوسنتز یا نمونه گیری ویلای کوریونی (CVS) را به شما توصیه کند. این آزمایشات دقیقاً مانند تست سل فری به دنبال یافتن ناهنجاری های ژنتیکی در جنین هستند. در نتیجه می توانند جنسیت جنین را هم مشخص کنند. برخی از بیماریهای ژنتیکی وابسته به جنسیت است. یعنی در پسران یا دختران بیشتر دیده می شود.این آزمایشات دقیق تر از آزمایش سل فری هستند. اما همچنین تهاجمی تر بوده و خطر سقط جنین را به همراه دارد.

• آزمایش CVS معمولاً در زمانی بین هفته های 10 و 13 انجام می شود.

• آمنیوسنتز معمولاً بین هفته های 14 تا 20 انجام می شود.

این آزمایشات خطرات احتمالی برای جنین و مادر ایجاد می کنند، بنابراین معمولاً توصیه نمی شوند، مگر اینکه:

• نتایج مثبت از آزمایش سل فری وجود داشته باشد و پزشک به وجود ناهنجاری های ژنتیکی در جنین شک کند.

• در حاملگی های قبلی مشکلات ژنتیکی وجود داشته باشد.

• مادر بالای 35 سال باشد.

• سابقه خانوادگی ناهنجاری های ژنتیکی وجود داشته باشد.

• سونوگرافی:

یکی از راه های بی خطر برای تشخیص جنسیت جنین، سونوگرافی است. انجام سونوگرافی در هفته های هیجده تا بیست می تواند جنسیت جنین را مشخص کند. هر چند گاهی نحوه ی قرارگیری جنین باعث می شود که پزشک در مشخص کردن جنسیت دچار اشتباه شود.

بنابراین شاید به جای جست و جو درمورد تعداد ضربان قلب جنین پسر بهتر باشد که تا هفته 16 بارداری صبر کنید تا به راحتی و بدون هیچ خطری بتوانید از جنسیت فرشته کوچکتان مطلع شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان