ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاثیر رژیم غذایی کتو بر باروری زنان و مردان

  پنجشنبه، 13 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تاثیر رژیم غذایی کتو بر باروری زنان و مردان
رژیم غذایی از مهم ترین مسائل برای سلامتی بدن است که یکی از این مسائل مهم قدرت باروری است که تغذیه به طور مستقیم بر این موضوع تاثیر می گذارد. در این مطلب تاثیر رژیم غذایی کتو بر روند بارداری و هورمون های جنسی را بررسی میکنیم.

انجام رژیم کتو برای افرادی که میخواهند هرچه سریع تر وزنشان را کم کنند بسیار تاثیرگذار است. البته که اضافه وزن و چاقی شانس بارداری تان را کم میکند. خانم هایی که اضافه وزن دارند و قصد بچه دارشدن را دارند این سول در ذهنشان است که آیا با رژیم کتو متوانند لاغر شوند یا خیر؟ جواب این سوال قطعی نیست و نمیتوانید مطمئن باشید که حتما با انجام این رژیم لاغر میشوید.

رژیم کتو چیست؟

یک رژیم کتوژنیک که دارای چربی زیاد، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات کم است، بدن را در یک حالت سوخت و ساز طبیعی قرار می دهد. با کاهش چشمگیر میزان دریافت کربوهیدرات، بدن مجبور می شود برای دریافت انرژی دست به سوزاندن چربی ها بزند. کریستین کرک پاتریک مشاور خدمات تغذیه سلامتی می گوید: تحقیقات اولیه نشان می دهد این تغییر می تواند به طور موقت باعث کاهش وزن شود. این رژیم همچنین به کاهش التهاب سیستماتیک بدن که میزان باروری را کاهش می دهد، کمک می کند. علاوه بر این، یک رژیم کتوژنیک مناسب که به درستی دنبال می شود، می تواند به کاهش سطح انسولین و تنظیم بهتر سایر هورمون های تولید مثل از جمله تستوسترون، هورمون لوتئین ساز و هورمون تحریک کننده فولیکول کمک کند.

تاثیر رژیم غذایی کتو بر وزن، هورمون ها وتخمک گذاری

شما با استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک میتوانید به بدنتان و خانم هایی که تخمک گذاری نمیکنند هم کمک کنید. این رژیم غذایی به افرادی که دچار سندروم تخمدان هستند کمک میکند. اگر که افراد بین 5 تا 10 کیلو از وزنشان کم شود ممکن است که تخمک گذاری شان به عقب بی افتد.

باتوجه به تحقیقات انجام شده این رژیم علاوه بر این که برای کاهش وزن خانم های مبتلا به سندرم تخمدان مناسب است میتواند بین هورمون ها هم تعادلی را ایجاد کند و خانم هایی که قبلا مشکل باروری داشتند میتوانند باردار شوند. خانم هایی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند توانستند با گرفتن رژیم کتو وزنشان را کم کنند. فقط توی 6 ماه وزنشان کم شد و دوران قاعدگی شان هم منظم شد.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک برای اسپرم مناسب است

داشتن اضافه وزن میتواند روی باروری مردان تاثیر بگذارد. غذاهایی که از چربی های سالم به وجود آمده اند مانند آجیل، مغزها، ماهی ها، دانه ها میتواند روی سلامتی اسپرم مردان تاثیر بگذارد.

تجزیه و تحلیل منی و مورفولوژی اسپرم بر اساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی انجام شد. که در نتیجه این مطالعه تمام مشخصات منی در هر دو بیمار به وضوح بهبود یافت. تحرک کلی و تحرک اسپرم و مورفولوژی اسپرم طبیعی در هر دو بیمار بهبود یافت. در نتیجه ، علاوه بر بهبود قابل توجه در پروفایل های متابولیکی و هورمونی ، به نظر می رسد که این مطالعه از کارآیی کاهش وزن توسط یک رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری (VLCKD)در بهبود تحرک و مورفولوژی اسپرم بیماران چاق پشتیبانی می کند.

نگرانی هایی در رابطه با باروری و کتو

گرفتن رژیم کتو برای خانمی که میخواهد هرچه سریع تر باردار شود مفید میباشد. بهتر است قبل از بارداری وزنتان را ایده آل کنید تا در دوران بارداری با اضافه وزن و سنگینی وزنتان مواجه نشوید. برای اینکه بارداری سالمی داشته باشید از غذاهای مفید و غنی شده استفاده کنید. هر چیزی که چربی و کم کربوهیدرات یا کتو دارد ، به این معنی نیست که لزوماً سالم است.

استفاده از چربی های اشباع شده میتواند روی کلسترول خون تاثیر بگذارد و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از خطرات استفاده از کتو کمبود مواد مغذی در بدن می باشد. حتی متخصصین تغذیه هم این موضوع را تایید کرده اند.

رژیم غذایی مناسب از خودتان و فرزندتان محافظت میکند

استفاده از میوه ها، سبزیجات، گوشت ها، ماهی، نان گندم کامل بسیار مفید میباشد. در مصرف چربی ها بهتر است از موادی که دارای چربی سالم و طبیعی هستند استفاده کنید. گلوکز تاثیر مهمی برای سوخت و ساز بدن کودک شما دارد پس در دوران بارداری یک رژیم متعادل داشته باشید.

مصرف کربوهیدرات ها قبل از بارداری

رژیم های به اصطلاح کم کربوهیدرات - جایی که کمتر از 45 درصد کل کالری روز از کربوهیدرات ها تأمین می شود (در مقابل ، یک برنامه استاندارد کتو به طور معمول حداکثر 20 درصد کالری دریافتی از کربوهیدرات) می تواند منجر به بهبود سطح هورمون های تولید مثل و تخمک گذاری منظم در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی شود.

مصرف کربوهیدرات ها برای مقابله با بیماری هایی که در صبح ها به وجود می آیند

بیشتر خانم های باردار در دوران بارداری شان استرس دارند. برای اینکه با حالت تهوع صبحگاهی تان مقابله کنید از کربوهیدرات ها استفاده کنید. اگر خانمی که باردار است این رژیم را رعایت نکند و رژیم را متوقف کند ممکن است این حس را داشته باشد که خوردن هیچ نوع غذایی برایش مناسب نیست و نباید ان ها را مصرف کند و بعد از خوردنشان احساس گناه میکنند.

کتو و باروری؛ یک هشدار

دکتر کودزیا می گوید: اگرچه رژیم کتوژنیک ممکن است به زنی که می خواهد به سرعت باردار شود، کمک کند اما شما که نمی خواهید بدن در حین بارداری در حالت کتوز باشد. برای داشتن یک بارداری سالم، خوردن به اندازه کافی غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مهم است و صرف جای داشتن در لیست رژیم کتو، لزوما به معنی سالم بودن آن خوراکی نیست. ناگفته نماند که یکی از خطرات سلامتی در مواجه به رژیم کتو، کمبود مواد مغذی در بدن است. در واقع، پیروی از رژیم کتو به روشی سالم ممکن است دشوار باشد، زیرا بسیاری از افراد برای ماندن در کتوز از غذاهای با چربی اشباع شده مانند کره استفاده می کنند. طبق انجمن قلب آمریکا، مصرف بیش از حد چربی اشباع شده می تواند باعث افزایش کلسترول شود که قلب را تحت فشار قرار می دهد.

به همین دلایل، راشل مالیک متخصص تغذیه باروری معتقد است که پیروی از رژیم مدیترانه ای یا رژیم به اصطلاح هلندی که بر میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، نان گندم کامل و غلات و چربی های سالم تأکید دارد، رویکرد بهتری است. باید توجه داشت که گلوکز منبع اصلی سوخت برای یک کودک در حال رشد است، بنابراین داشتن رژیم متعادل در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrients نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات می تواند منجر به بهبود سطح هورمون های تولید مثل و تخمک گذاری منظم در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی شود.

کتو و دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی دیابت است که زنان می توانند در دوران بارداری به آن مبتلا شوند. این معمولاً پس از تولد کودک شما از بین می رود. اما می تواند بعداً احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

دیابت بارداری حتی می تواند خطر ابتلا به دیابت در کودک شما را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. دکتر شما آزمایش های منظم قند خون را برای اطمینان از ابتلا به دیابت بارداری به شما می دهد.

برخی مطالعات موردی ، مانند این یکی از سال 2014 ، نشان می دهد که رژیم کتو می تواند به کنترل یا جلوگیری از برخی انواع دیابت کمک کند. با این حال ، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری ، لازم نیست که کتو کامل بروید. مصرف یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که دارای مقدار زیادی چربی سالم ، پروتئین ، فیبر ، میوه های تازه و سبزیجات باشد ، در حین بارداری یک شرط مطمئن تر است.

حرکت نیز ضروری است - 20 دقیقه ورزش بعد از هر وعده غذایی همچنین می تواند به شما کمک کند تا میزان قند خون خود را در حین و بعد از بارداری متعادل کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های همراه با گریه مادر مرتضی پورعلی گنجی: توی شالیزار کار میکردم شکم بچه هامو سیر میکردم+ویدیو رونمایی از شورت ورزشی 66 میلیون تومانی ستاره فوتبال/رامین رضاییان مرزهای خرید را جابه جا کرد+ عکس وقتی سوگل طهماسبی با این جواب نشون میده که یه اهوازی واقعی و به تمام معناست+ویدیو/ گرمای تابستون و چای یه ترکیب ترک نشدنی برا ایرانیاست😎 بهاره رهنما: به من میگید پیرزن ناراحت نمیشم چون من پیرزن جذابی هستم+ویدئو خوانندگی خارجی هومن حاج عبداللهی با لهجه مازَنی / خدا تو گِل این مرد فقط نمک ریخته +فیلم عمارت باشکوه محل نگهداری سه تار ناصرالدین شاه قاجار/ یه خونه پر از ساز و آواز 😍+ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز حامد آهنگی، کمدین معروف ایرانی+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍!+ویدیو دلتنگی تمام نشدنی نسرین مقانلو برای پسر و پدر مرحومش با این ویدیو و با صدای علیرضا قربانی دل هر مادری رو به درد میاره/ خدا بهش صبر بده روایت بامزه پوریا پورسرخ از عاشق شدن و ازدواج کردنش؛ مثل خودم خیلی بی حاشیه هست+ ویدیو/ خوشبخت باشین😍 واکنش خسرو حیدری به شوخی های سریال پژمان/ وقتی همسر خسرو حیدری دست رد به پیشنهاد بازیگری زد+ویدئو درباره میوه‌فروشی که 16 سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است! +ویدئو تصویری از استراحت محمدجواد ظریف با پتوی گلبافت در هواپیما/ حمایت از کالای ایرانی توسط سیاستمدار ایرانی (فیلم) پشت صحنه خنده دار سریال پژمان با هنرنمایی پژمان جمشیدی/ نبینید از دستتون رفته😂 چیدمان میز شام مفصل و رنگارنگ نرگس محمدی، بازیگر سریال ستایش در مهمونی مجردی / خوش به حال علی اوجی 😍 بازسازی چهره نئاندر تال 78000 ساله‌ + فیلم خرید انواع میز چوبی و کنسول چوبی از سایت دکورال علی دایی: اولین ماشینم پیکان اردبیل 11 بود+ویدئو/ 420 تومن سود کردم شریکم برایم پیکان خرید نه با پول فوتبال! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار اخبار اقتصادی و سیاسی روی فارکس و کریپتو تاثیر دارد؟ خونه زندگی بشاش نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش/ یه بوفه پر از عکس جگرسوز ارشیا+عکس سامانه استعلام انگ طلا کدام است؟ دلبری های نو عروس ایرانی برای بردن دل مادر شوهر با تزیین ماکارونی/ مغز این عروس رو باید طلا گرفت+ عکس مقایسه مزایا و معایب سوراخکاری با دستگاه برشکاری و مته گردبر هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس سفر اردشیر رستمی، بازیگر نقش شهریار به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی و توصیفات دلنشینش از این شهر تاریخی+ویدیو (فیلم) واکنش خنده دار دختر جواد خیابانی به سوتی های پدرش/ میشینیم دورهم میخندیم!😂 چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم
تیتر امروز   
غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...