دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / مشاوره تحصیلی /

تاثیر معدل ارشد در قبولی کنکور دکتری 

یکشنبه، 19 فروردین 1397
کد خبر: 4120
ساعدنیوز: یکی از مواردی که ممکن است باعث سردرگمی داوطلبان آزمون دکتری شده باشد تاثیر معدل ارشد در دکتری می باشد. به دلیل اهمیت موضوع ساعد نیوز بر آن شد که به برسی این عامل تاثیر گذار در ازمون

متاسفانه در سال های اخیر شاهد تغییرات فراوانی در نوع عملکرد و قوانین آزمون دکتری در سازمان سنجش بوده ایم و موارد گوناگون و عوامل تاثیر گذار سال به سال در حال تغییر است و هر سال قوانین تازه ای برقرا می شود و یا عوامل جدید در آمون دکتری تاثیر گذار خواهد بود. یکی از مواردی که ممکن است باعث سردرگمی داوطلبان آزمون دکتری شده باشد تاثیر معدل ارشد در دکتری می باشد. به دلیل اهمیت موضوع ساعدنیوز بر آن شد که به برسی این عامل تاثیر گذار در ازمون دکتری بپردازد.

تاثیر معدل ارشد در دکتری

البته باید یاداور شویم که برای آزمون دکتری سال 97 کمی تاثیر این معدل در آزمون دکتری مورد ابهام است که تا اطلاع دقیق سازمان سنجش باید صبر کنیم اما آنچه که از تاثیر این بخش در آزمون های دکتری سال های پیشین دیده شده است می توان نتیجه گرفت که معدل دوره های کارشناسی ارشد و کارشناسی در آزمون دکتری تاثیر دارند به خصوص اینکه کماکان معدل های شما در مقاطع مختلف در دفترچه ثبت نام خواسته می شود و باید دقیقا و با صداقت تکمیل شود.

اما در دوره آزمون های دکتری پیشین معدل های دانشجو در مقاطع تحصیلی پایین تر خود در نتیجه آزمون اولیه تاثیرگذار بود و این تاثیر به میزان 20 درصد در آزمون کتبی اولیه اعمال می گردید. این بدین معناست که اگر دو داوطلب شرایط یکسانی را در آزمون کسب کنند داوطلبی که دارای معدل بالاتری باشد، دارای رتبه و نمره بهتری خواهد بود.  اما اگر بخواهیم که تاثیر معدل مقاطع مختلف را در این 20 درصد بدانیم باید گفته شود که از این مقدار تاثیر گذاری، 40 درصد معدل دوره کارشناسی داوطلب و 60 درصد معدل دوره کارشناسی ارشد متقاضی و داوطلب تاثیرگذار بود. معدل موثر نهایی با وزن ها گفته شده و جمع این دو معدل محاسبه شده و در آزمون اولیه داوطلب دکتری اعمال می شد.

همانطور که گفتیم 80 درصد نتایج آزمون کتبی و 20 درصد معدل دانشجو در مقاطع پیشین بر نتایج آزمون تاثیرمی گذاشت. برای کسانی که کارشناسی ناپیوسته نیز دارند باید برای معرفی معدل خود، معدل کاردانی و کارشناسی خود را باهم جمع کنند و از آن ها معدل گیری می کردند. البته همانطور که گفتیم احتمال کمی می رود که این روند و شیوه محاسبه و تاثیر گذاری معدل در آزمون و نتایج آزمون دکتری تغییری کرده باشد به خصوص اینکه مانند سال های پیشین معدل ها نیز در دفترچه ثبت نام از متقاضی خواسته می شود.

در نهایت برای برخی از اساتید در روند مصاحبه حضوری نیز معدل داوطلب در مقاطع قبلی ملاکی برای نمره دهی و ارزشگذاری محسوب می شود که در این موارد می توان گفت که معدل ارشد و دوره کارشناسی نیز در مصاحبه حضوری نیز تاثیر گذار می باشد.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل اکسپت مقاله
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه