تاتو، نکات مراقبت و عوارض آن

  چهارشنبه، 21 اسفند 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
تاتو، نکات مراقبت و عوارض آن
در این زمینه، نکته‌های ابتدایی وجود دارد که هر تاتو کاری ‌آنها را از طریق یک بروشور یا جزوه و یا هر چیز دیگری، به مشتری خود ابلاغ می‌کند و بعضی‌ها هم فقط به همان گفتن بسنده می‌کنند مسلما هر کسی که کار تاتو بدن را انجام می دهد نیاز به مراقبت بعد از تاتو بدن دارد تا مدتی از پوست تاتو شده خود، مراقبت کند تا نتیجه دلخواه را بدست آورد.

چرا مراقبت های بعد از انجام تاتو اهمیت دارد؟

تاتو فراتر از نقاشی و شیوه ی اظهار سبک شخصی تان است و در واقع روشی پزشکی است، زیرا که تاتوکار از یک سوزن برای وارد کردن جوهر در زیر پوستتان استفاده می کند. و به خاطر اینکه پوست لایه محافظتی بافتها و.. است باید در با محافظت صحیح از بروز هرگونه عفونت و زخم جلوگیری کرد .
با این حال چگونگی مراقبت های بعد از انجام تاتو می تواند مشکل باشد. در بسیاری از ایالت ها از تاتوکارشان نمی خواهند که دستورالعمل های مراقبت های بعد از انجام تاتو را ارائه دهد. و در ۳۰ ایالتی کهاین امر را مهم میدانند ، تاتوکار تصمیم میگیرد که چه اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهد.

مراقبت های کلی

به محض اینکه کار تاتو تمام می شود مراقبت های بعد از آن شروع می شود. تاتوکار باید یک لایه نازک از پماد نفت را روی تاتو بمالد و سپس آن ناحیه را با باند یا پوشش پلاستیکی بپوشاند. این پوشش مانع از ورود باکتری ها به پوست شما می شود. همچنین از تاتو در برابر تماس با لباس هایتان و متورم شدن آن محافظت می کند. پانسمان را برای چند ساعت نگه دارید چون به جذب هر مایع یا جوهر اضافی که از تاتو ترشح می شود، کمک می کند. پس از چند ساعت، می توانید پانسمان را باز کنید. ابتدا دست های خود را با آب ولرم و صابون بشویید. سپس تاتو را به آرامی با صابون بدون بو و آب بشویید. پوست خود را با پارچه نرم خشک کنید. مقدار کمی پماد نفت را به تاتو بمالید. می توانید پانسمان را در این مرحله کنار بگذارید تا اجازه دهید پوستتان نفس بکشد.

نکات بهداشتی که پس از اتمام تاتو بدن باید توسط مشتری رعایت شوند :

  1. بانداژ محل تاتو را تا ۶ ساعت به هیچ عنوان برداشته نشود و تا 3 روز بعد از استحمام خودداری شود.
  2. بعد از ۶ ساعت بانداژ را باز کرده و با سرم شستشو بدون املاح و با پد بهداشتی خیلی آرام بدون فشار دادن یا کشیدن روی پوست فقط خون آبه را از سطح پوست برداشته پماد به آرامی پاک کرده و محل تاتو را خشک کرده و یک مکث نیم ساعته بدون زدن هیچ چیزی به پوست داده شود.
  3. بعد از نیم ساعت محل تاتو را به آرامی پماد، ویتامین A چشمی زده.
  4. به مدت ۵ روز ، روزی ۴تا۶ بار دستها را با صابون کاملا شسته شود.
  5. اگر محل تاتو در معرض مستقیم تماس با آلودگی هست مانند ساعد، مچ دست ها، روی پا، محل تاتو را از روز سوم به بعد با صابون ضد باکتری و آب گرم به آرامی روزی یک بار خیلی سطحی شستشو داده و با پماد ویتامین Aچشمی به روال قبل چرب شود.
  6. محل تاتو از روز سوم پوسته پوسته می شود که کاملا طبیعی می باشد از خراش دادن، برداشتن پوسته ها اجتناب کرده و از آفتاب سوختگی دور بماند.
  7. از دست زدن و لمس کردن محل تاتو با دست یا گذاشتن پلاستیک، چسبه پانسمان، پارچه آلوده و لباس های جذب و مواد دار جدا خودداری شود.
  8. در صورت ایجاد التهاب شدید سوزش و خارش و عفونت به پزشک مراجعه شود و از خوردن قرص و دارو و یا استعمال پمادهای دیگر به صورت خودسرانه جدا اجنتاب شود.
  9. ایجاد حساسیت ، خارش ، سوزش ، قرمزی و دونه دونه شدن همراه با التهاب و ورم در اطراف تاتو در صورت آلرژی به رنگهای هالوژنی تاتو تا 24 ساعت بعد از اتمام تاتو قابل مشاهده هست در صورت رعایت کامل بهداشت توسط تاتوآرتیست استفاده از پک بهداشتی سوزن و سرپلاک یک بار مصرف این عارضه به حداقل می رسد.
  10. پوست تاتو شده باید توسط لایه ای از پماد ضدعفونی کننده پوشانده شود. البته مقدار پماد باید در حدی باشد که توسط پوست جذب شود و پوست چرب بماند اما پماد زیادی هم، می تواند باعث خارج شدن رنگ از تاتو شود بهتر است از پمادی مثل D و A استفاده کنید، چون پمادهای آنتی بیوتیک دار، باعث حساسیت در پوست می شوند.
  11. هنگام دوش گرفتن، آب به صورت مستقیم روی پوست نریزد و یا پوست، زیادی در آب نماند. همینطور تا زمانیکه زخم تاتویتان، خوب نشده، باید از تابش نور آفتاب به طور مستقیم، رفتن به دریا (به خاطر شوری آبش) یا شنا در استخر (به خاطر کلردار بودن آب آن) پرهیز کنید.
  12. فقط در صورت مشاهده تورم و یا قرمز شدگی در محل تاتو از تکه های یخ کمک بگیرید تا این حالات برطرف شوند.

نکاتی در مورد مراقبت های بعد از تاتو بدن

همیشه برای تمیز کردن محل تاتو از یک صابون ملایم و بدون عطر یا پاک کننده ی مخصوص تاتو استفاده کنید. برای روز اول یا دوم، از پمادهای ترمیمی ویتامین A استفاده کنید تا به بهبود تاتوی شما کمک کند. ژل وازلین آرایشی و بهداشتی، غیرکامدوژنیک است، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند و باعث ایجاد عفونت نمی شود؛ اما فقط یک لایه نازک بمالید. پوشاندن پوست با یک لایه خیلی ضخیم به پوست شما اجازه تنفس نمی دهد. بعد از گذشت حدود دو روز، می توانید از یک مرطوب کننده معمولی استفاده کنید. هر محصولی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که بدون عطر و بو است و حاوی مواد افزودنی مانند رنگ نیست که می تواند پوست شما را خشک کند. برخی وب سایت ها ادعا می کنند که روغن نارگیل پوست را در زیر تتوی شما مرطوب نگه می دارد و از عفونت جلوگیری می کند. هنوز هیچ مدرک علمی مبنی بر کارآمد بودن آن وجود ندارد. قبل از استفاده از روغن نارگیل یا هر محصول تأیید نشده ی دیگر روی تتوی خود با پزشک تان مشورت کنید.

عوارض تاتو بدن

عفونت

تاتویی که به درستی از آن مراقبت نمی شود می تواند عفونی شود. پوست عفونی قرمز، گرم و دردناک خواهد بود. همچنین ممکن است چرک کند. اگر تجهیزات یا جوهرهایی که تاتوکار شما از آن ها استفاده کرده است آلوده بوده باشند، می توانید به عفونت خونی مانند هپاتیت B یا هپاتیت C، کزاز یا HIV مبتلا شوید. همچنین از منابع قابل اعتماد گزارش هایی از انتقال عفونت های دیگر، مانند عفونت های پوستی نانتوبرکلوس مایکو باکتریال از طریق تتو گزارش شده است.

واکنش آلرژیک

اگر نسبت به جوهر مورد استفاده خود حساس هستید، ممکن است واکنش پوستی مثل قرمزی و خارش در محل تتو نشان دهید. رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی در تاتو، به احتمال زیاد باعث واکنش می شوند.

زخم

آسیب ناشی از سوزن یا دستکاری کردن تاتو می تواند باعث ایجاد زخم شود. زخم ها می توانند دائمی باشند. هنگامی که تاتوی شما بهبود یافت، وارد مرحله ی نگهداری می شوید. اگرچه تاتو بعد از سه یا چهار ماه به مراقبت خاصی نیاز ندارد، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از تخریب جوهر و خراب شدن ظاهر تاتو جلوگیری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان