تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟

  پنجشنبه، 26 تیر 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟
هنگامی که شما یک خودروی کارکرده و دست دوم را خریداری می کنید، تمامی مدارک خودرو و همچنین پلاک آن به نام فرد فروشنده خودرو است که پس از خرید، باید تمامی مدارک به نام خریدار شده و از جمله پلاک خودرو نیز تعویض گردد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از مراحل خرید و فروش خودرو مراحل تعویض پلاک خودرو می باشد که در واقع بعد از عقد قرار داد بین فروشنده و خریدار و قبل از انتقال سند در دفتر اسناد رسمی انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام تعویض پلاک خودرو، باید هم فروشنده و هم خریدار در محل حضور داشته باشند. اگر فروشنده به هر دلیلی نمی تواند در محل حضور داشته باشد، باید از او یک وکالتنامه محضری در اختیار داشته باشید که در آن اجازه انجام این کار به خریدار داده شده باشد. مدارک مورد نیاز دیگر در ادامه معرفی شده است:

  • فروشنده و خریدار و یا داشتن وکالتنامه از طرف فرد غائب
  • اصل سند مالکیت و برگ سبز خودرو
  • کارت خودرو
  • برگ عدم خلافی خودرو
  • سند فروش کارخانه سازنده خودرو
  • کارت ملی فروشنده و خریدار
  • مدارکی دال بر محل سکونت خریدار

مراحل تعویض پلاک خودرو

اما پس از اینکه تمامی مدارک فوق را مهیا نمودید، حال می توانید به یکی از مراکز مجاز تعویض پلاک خودرو در شهر محل زندگی خود رفته و با انجام مراحلی که در زیر عنوان شده است، پلاک جدید خودرو خود را درخواست دهید.

  1. مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو و دريافت قبض ورودي
  2. گرفتن نوبت از بخش اطلاعات و رفتن به غرفه مشخص شده
  3. ارائه مدارک لازم به کارشناس حاضر در غرفه
  4. بازديد فني و تأييد اصالت خودرو توسط كارشناس مركز
  5. ارائه مدرک عدم خلافی خودرو
  6. واريز فيش بانكي جهت صدور كارت مشخصات خودرو
  7. مراجعه به غرفه مربوطه جهت دريافت تأييديه نقل و انتقال مالکیت خودرو
  8. فك پلاك قديم و نصب پلاك جديد

این مراحل، تمامی مراحل تعویض پلاک خودرو بوده و پس از آن خودروی شما دارای پلاک جدید خواهد شد. اگر قبلا پلاکی به نام شما ثبت شده باشد و در انبار پلاک نیز موجود باشد، همان پلاک دوباره برای شما فعال شده و روی خودروی شما نصب خواهد شد. در هنگام بازدید فنی، شماره شاسی، شماره موتور و شماره اتاق خودروی با آنچه که در سند و برگ سبز خودرو آمده است، چک خواهد شد و در صورت عدم مطابقت، پلاک جدید به خودروی شما تعلق نخواهد گرفت.

با توجه به این مورد، توصیه می شود قبل از اقدام به خرید خودرو، حتما این موارد را خودتان نیز چک کنید و پس از اطمینان از همه این موارد، معامله را انجام داده و برای تعویض پلاک خودرو اقدام نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (185 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (43 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)