طب سوزنی در بارداری چه مزایا و معایبی دارد؟

  سه شنبه، 28 دی 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
طب سوزنی در بارداری چه مزایا و معایبی دارد؟
طبی سوزنی یکی از بهترین درمان ها برای علائم بارداری مانند حالت تهوع، سوزش معده و یبوست می باشد اما عوارضی را هم به دنبال دارد که باید قبل از انجام بدانید. با ما همراه باشید تا عوارض و مزایای طب سوزنی در بارداری را بررسی کنیم.

طب سوزنی شکلی از درمان های مکمل است که در طی آن، سوزن هایی در نقاط خاصی از بدن قرار داده می شوند. این روش برای تسکین درد و درمان مشکلات جسمی، روانی و عاطفی استفاده می شوند. منبع این روش درمانی چین باستان است اما امروزه در سرتاسر جهان شناخته شده است و استفاده می شود. طب سوزنی بر درمان عدم تعادل و انسداد "چی" (جریان انرژی حیاتی در تمام بدن) تمرکز دارد. بیش از ۱۰۰۰ نقطه طب سوزنی در این مسیرهای انرژی قرار دارد. در جلسه طب سوزنی، این مسیرها با وارد کردن سوزن هایی مخصوص (به نازکی تار موی) بر آن ها تحریک می شوند.

آیا استفاده از طب سوزنی در دوران بارداری ایمن است یا ضرر دارد؟

یکی از مزیت های اصلی طب سوزنی در دوران بارداری، اجتناب از مصرف داروهای غیر ضروری است. طبق ارزیابی هایی که از سال 1998 تا 2013 انجام شد، خطر واکنش های منفی کم و واکنش های منفی جدی، نادر بود. این مطالعه نشان می دهد که طب سوزنی می تواند در دوران بارداری و همچنین تولد، تحت راهنمایی متخصص طب سوزنی مفید باشد.طب سوزنی به تسکین علایم اولیه بارداری مثل حالت تهوع، خستگی و سوزش معده، کاهش درد، درد، ورم، و یبوست کمک می کند و همچنین ممکن است به آماده سازی بدن برای زایمان در سه ماهه سوم کمک کند.

زمان مناسب برای طب سوزنی در بارداری

در مورد اینکه در طی بارداری، چه زمانی برای انجام طب سوزنی برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید. برخی متخصصین عقیده دارند که بهتر است تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنند اما برخی دیگر بر این عقیده اند که بهتر است برای درمان تهوع صبحگاهی و دیگر علائم شروع باداری، طب سوزنی در سه ماهه اول بارداری انجام شود. بعد از اینکه تحت توصیه پزشک تصمیم به انجام طب سوزنی گرفتید، متخصص طب سوزنی ممکن است هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار این کار را برای تان انجام دهد. البته در دوره های آخر بارداری ممکن است با فاصله کمتری انجام گیرند. حتی بعد از زایمان هم می توانید برای رفع خستگی و افسردگی احتمالی این درمان را ادامه دهید.

نکته بسیار مهم مراجعه به متخصص طب سوزنی برای کمک گرفتن از این روش درمانی خصوصا در دوران بارداری است. زیرا در این دوران برخی از نقاط حساس بدن نباید تحت هیچ شرایطی تحریک شوند. این نقاط که اغلب در شانه ها، اطراف ساق و مچ پا می باشند درصورت تحریک شدن ممکن است منجر به شروع انقباضات زایمانی گردند.

طب سوزنی

مزایای طب سوزنی در دوران بارداری

بسیاری از مردم طب سوزنی را برای آرام کردن گستره ی وسیعی از علائم بارداری مانند سوزش سر معده، التهاب پاها، یبوست، سندرم تونل کارپ و سیاتیک موثر می دانند.در ادامه به برخی از علائم بارداری که طبق پژوهش های علمی، توسط طب سوزنی تسکین می یابد اشاره می نماییم:

تهوع صبحگاهی

پژوهش ها نشان داده اند که طب سوزنی سنتی که در ناحیه ی مچ دست انجام می شود قادر است حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی در دوران بارداری را کاهش دهد.

درد ناحیه ی پایینی کمر و لگن

طبق پژوهشی که در نشریه ی زنان و زایمان منتشر شد، طب سوزنی می تواند درد ناحیه ی پایینی کمر و درد ناحیه ی لگنی را کاهش دهد. طی یک پژوهش، تعدادی از زنان باردار در اواخر سه ماهه ی دوم و سوم از بارداری در نقاط خاصی از گوش طب سوزنی دریافت کردند، تعدادی از آن ها طب سوزنی شم (جعلی) دریافت کردند و در مورد تعدادی دیگر هیچ نوع درمانی انجام نشد. طی یک هفته، حدود 80 درصد از زنانی که در گروه طب سوزنی قرار داشتند کاهش درد قابل توجهی داشتند.

افسردگی

افسردگی در دوران بارداری بسیار شایع است حدود یک نفر از هر چهار زن باردار دچار این مشکل می شود؛ اما نوع خاصی از طب سوزنی می تواند در این مورد مفید باشد. در پژوهشی که در نشریه ی زنان و زایمان منتشر شد، طی هشت هفته به زنان بارداری که از نظر پزشکی دچار افسردگی شده بودند و هیچ دارویی در این باره دریافت نمی کردند، طبی سوزنی مخصوص افسردگی یا ماساژ ارائه شد. شدت علائم افسردگی در میان زنانی که طب سوزنی دریافت کردند به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

سردرد

مطالعات نشان داده است که طب سوزنی می تواند سردردهای ناشی از بارداری را کاهش دهد؛ زنانی که در مورد سردرد خود از طب سوزنی استفاده کردند، داروی مسکن کمتری مصرف نمودند.

مشکلات خواب

در دوران بارداری، به خواب رفتن و خواب مناسب یکی از مشکلاتی است که زنان با آن مواجه هستند اما برخی از تحقیقات نشان داده است که زنانی که تحت درمان طب سوزنی قرار گرفته اند در دوران بارداری خواب بهتری داشته اند.

القای زایمان و موقعیت بریچ جنین

دست کم در دو مورد از بررسی های ACOG، طب سوزنی به عنوان روشی برای القای زایمان بدون هیچ گونه دارویی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. این روش برای شروع روند زایمان مادرانی که دوران بارداری شان کامل شده به کاربرده شد.گفته شده که طب سوزنی برای اصلاح موقعیت جنین در حالت بریچ (قرارگیری سر جنین به سمت پایین) و آمادگی برای زایمان نیز مفید است.

عوارض و خطرات احتمالی طب سوزنی در طی بارداری

طب سوزنی چندین عوارض دارد که شامل مواردی که در ادامه این بخش میخوانید

  • ممکن است درد یا قرمزی در محل قرار گیری سوزن وجود داشته باشد.
  • این نگرانی وجود دارد که اگر نقاط طب سوزنی پیش از دوره کامل تحریک شوند، می توانند باعث زایمان زودرس شوند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این مساله وجود ندارد.
  • انتخاب یک فرد غیر متخصص و یا عدم پیروی از پروتکل های امنیتی ممکن است برای حاملگی مضر باشد.

نقاط طب سوزنی در بارداری

در ادامه ، برخی نواحی طب سوزنی که می توانند در دوران بارداری تحریک شوند، معرفی می کنیم. با این وجود همه نظریه ها از لحاظ علمی ثابت نشده اند. بنابراین قبل از انتخاب این روش، تایید پزشک خود را اتخاذ کنید.

ناحیه GB41

این نقطه در تسکین درد کمر، پایین پا، پاهای ورم کرده و درد شکم مفید است که به تسکین سردرد و درد سینه کمک می کند.

محل GB41

در بالای پا و فاصله بین 4 تا 5 استخوان کف پا.

ناحیه DU 20

این نقطه می تواند در پاک کردن ذهن، احساس شادی و همچنین پیش گیری از سقط جنین و بواسیر مفید باشد. این نقطه همچنین با پشتیبانی ماهیچه های کف لگن از افتادگی رحم جلوگیری می کند.

محل DU 20

در خط وسط سر،تا خط موی پشت سر. راحت ترین راه برای تعیین موقعیت آن این است که انگشت شست خود را روی بلندترین نقطه گوش خود قرار دهید و اجازه دهید انگشتان میانی شما بالای سر حرکت کنند. نقطه ای که انگشت میانی قرار می گیرد درست خواهد بود.

ناحیه CV17

این نقطه بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب، افسردگی، خستگی و عصبانیت را بهبود می بخشد. همچنین برای تقویت ایمنی نیز مفید است.

محلCV17

روی وسط و نوک سینه و حدود سه تا چهار انگشت بالای استخوان سینه.

ناحیه ST36

این نقطه ویژه در درمان تهوع و استفراغ، ناراحتی معده و روده، خستگی و استرس مفید است. هم چنین در درد سینه و آبسه پستان می تواند مفید باشد.

محلST36

در قسمت جانبی پا، عرض چهار انگشت پایین تر از کاسه زانو، به پهنای انگشت شست، بیرون استخوان ساق پا.

نقطه پریکاردیوم P6

نقطه پریکاردیوم (P6)به عنوان نقطه تهوع به حالت تهوع اشاره کرده و به کنترل استفراغ، پری شکم و سکسکه کمک می کند. همچنین در درمان بی خوابی، افسردگی و سندرم تونل کارپال نیز مفید است.

موقعیت پریکاردیوم P6

در راستای کف دست، حدودا بالاتر از عرض سه انگشت، بین دو تاندون این نقطه قرار دارد.

چه زمانی می توانید به طب سوزنی هنگام بارداری فکر کنید؟

شما باید با ارائه دهندگان خدمات درمانی صحبت کنید تا در مورد بهترین زمان برای شروع طب سوزنی تصمیم بگیرید. در حالی که برخی توصیه می کنند درمان در سه ماهه دوم آغاز شود، برخی دیگر طب سوزنی را در سه ماهه اول و زمانی که حالت تهوع، سوزش معده و دیگر علائم رخ می دهد توصیه می کنند.درمانگر طب سوزنی ممکن است انجام این درمان را هر هفته یا هر ماه تشخیص دهد. همچنین ممکن است طب سوزنی را برای آماده سازی زایمان شروع کرده و تا پس از زایمان به منظور بهبود ادامه دهد.

توصیه های ایمنی طب سوزنی برای زنان باردار

اگر برای درمان بیماری های خود قصد استفاده از طب سوزنی را دارید نکات زیر را در نظر بگیرید.

سلامت خود را در نظر بگیرید

بیماری ها ، داروهایی که از آن ها استفاده می کنید و مشکلات جدی را در نظر بگیرید.

متخصص طب سوزنی را با دقت انتخاب کنید

باید یک متخصص طب سوزنی تایید شده را انتخاب کنید.

هزینه

درمان طب سوزنی به یک جلسه محدود نمی شود و شاید نیاز به چندین جلسه باشد.

آیا طب سوزنی سبب آسیب می شود؟

طب سوزنی آسیب زننده نیست و معمولا به شما آرامش می دهد تا در طول جلسه بخوابید. ممکن است احساس گرما و یا سنگینی در اطراف نقاط تحریک شده داشته باشید.

آیا طب سوزنی در دوران بارداری منجر به سقط جنین می شود؟

از نقاط ویژه ای که زایمان را تحریک می کنند تا زمانی که به دوره کامل برسد، اجتناب شود. نقاط طب سوزنی که برای علائم حاملگی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد، برای سقط جنین شناخته نمی شوند.تا زمانی که بارداری به دوره کامل نرسیده است از تحریک نقاط ویژه در باردای اجتناب کنید. نواحی طب سوزنی که برای علائم عمومی حاملگی مانند تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد، برای سقط جنین شناخته نمی شوند.

آیا طب سوزنی می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟

گفته می شود طب سوزنی در جلوگیری از سقط جنین با تنظیم هورمون ها، کاهش انقباضات در اوایل بارداری و کمک به شما مفید است.با این حال، تحقیقات بیشتر برای تعیین عوامل مسبب سقط جنین که طب سوزنی می تواند به مقابله با آن ها کمک کند، ضروری است.طب سوزنی ممکن است به مقابله با برخی از علائم حاملگی که تجربه می کنید، کمک کند. اگرچه شواهدی وجود دارد که در دوران بارداری از طب سوزنی حمایت می کند.

آیا طب سوزنی می تواند زایمان را تحریک کند؟

طب سوزنی در مورد تحریک زایمان کاری نمی کند. اما وقتی زمان به دنیا آمدن نوزاد برسد، طب سوزنی شما را برای زایمان آماده می کند. استرس یکی از بزرگترین مسائلی است که خانم ها در طول دوره ی بارداری و هنگام زایمان با آن مواجه هستند. طب سوزنی به راحتی می تواند استرس این دوران را کاهش دهد.برخی متخصصان طب سوزنی برای انجام روش درمانی خود در اتاق زایمان حاضر هستند، که البته به اجازه ی بیمارستان نیز بستگی دارد. اگر یک متخصص طب سوزنی با فرد در اتاق زایمان حاضر شود، تمام چیزی است که آن خانم برای زایمان خود نیاز دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس