دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

تداخل دارویی شربت کالیک + موارد منع مصرف 

شنبه، 06 خرداد 1402
شربت ضد سرفه کالیک یک شربت گیاهی است که از مواد موثره ریشه گیاه شیرین بیان، گیاه آویشن باغی، گیاه انیسون و عسل ساخته شده است. در این مطلب تداخل دارویی و موارد منع مصرف شربت کالیک بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

شربت ضد سرفه کالیک حاوی عصاره شیرین بیان، آویشن و عسل بوده و دارای خواص ضد سرفه، خلط آور و ضد اسپاسم است. این شربت همچنین دارای اثرات ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است و به درمان گلودرد، سرماخوردگی، لارنژیت، برونشیت، تب و آنفولانزا کمک می‌کند. تیمول و کارواکرول، از مواد موثره اصلی عصاره آویشن باغی، با اثرات ضد اسپاسمی و ضد سرفه خود اثرات این دارو را تقویت می‌نمایند و باعث تحریک حرکت مژک ها در مخاط دستگاه تنفسی می‌گردند.

موارد منع مصرف شربت کالیک


  • در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی- عروقی، هپاتیت مزمن، کلستاز کبدی، سیروز کبدی، هایپوکالمی، نارسایی کلیه و در دوران بارداری، این شربت ممنوع است.

  • افرادی که نسبت به گیاهان به کار رفته در این دارو حساسیت دارند و مصرف آن مواد موجب بروز واکنش های حساسیتی (پوستی، گوارشی، تنفسی) در آن‌ها می‌گردد باید از مصرف این شربت خودداری نمایند.

  • مصرف شربت کالیک در افراد با عدم تحمل به فرومکتوز، به علت وجود سوربیتول ممنوع است.

تداخل دارویی شربت کالیک


  • کالیک نباید به مدت طولانی و یا همراه با دیورتیک های تیازیدی، لوپ و گلیکوزیدهای قلبی مصرف شود زیرا باعث احتباس آب و سدیم شده و اثرات این داروها را کاهش می دهد. همچنین نباید با اسپیرونولاکتون و آمیلوراید مصرف شود.

  • از مصرف همزمان این دارو با ضد آریتمی‌ها خودداری گردد، زیرا لیکوریس موجود در آن در مصرف طولانی مدت ممکن است موجب هایپوکالمی شود.

  • مصرف همزمان این دارو با ضد انعقادها باید با احتیاط صورت پذیرد زیرا گلیسیریزین با مهار ترومبین احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

  • این دارو با داروهای ضد دیابت، انسولین و ضد بارداری های ترکیبی با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 14 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
نگاهی به تم طوسی و سفید جشن تولد همسر پولدار فریبا نادری با حضور دختر مو بلوند و بامزه شان+عکس/ از کیکی دوطبقه تا دیزاینی ساده اما شیک😍
(عکس) تبریک تولد دیوید بکام به ستاره هالیوودی تام کروز/به همراه ویکتوریا بکام/پیرنشو لعنتی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ شهری در ایتالیا با مردمی سنگی/ نابودی پمپئی در سایۀ کوه آتشفشانی وزوو
(ویدیو) غوغای صدای بینظیر استاد علی نصیریان در دورهمی پیشکسوتان تمام حاضران را شگفت زده کرد/ ماشالله با صدای گرمشون به ترانه "امشب شب مهتابه" روح جدیدی بخشیدن👌
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی