میزان تعرفه ثبت ازدواج و طلاق

  سه شنبه، 25 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان تعرفه ثبت ازدواج و طلاق
تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401، بر اساس بخشنامه آن بوده و مسئولیت پرداخت آن، بسته به اینکه طرفین، در خصوص پرداخت، توافق نموده باشند یا خیر، متفاوت می باشد. میزان تعرفه ثبت ازدواج و طلاق را در این مقاله به شما توضیح داده ایم همراه ما باشید.

کسانی که می خواهند ازدواج کنند یا بر اساس حکم دادگاه، طلاق بگیرند، باید به لحاظ قانونی، با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، نسبت به خواندن خطبه طلاق یا ازدواج و ثبت واقعه، در این دفاتر، اقدام کنند. عدم ثبت ازدواج و طلاق، جرم محسوب می شود و در قانون، برای آن، مجازات در نظر گرفته شده است. سردفتر ازدواج و طلاق، وظیفه دارد که واقعه ازدواج یا طلاق را هم در دفاتر مربوطه و هم در شناسنامه زوجین ثبت کرده و برای انجام این وظایف، مستحق دریافت حق التحریر می باشد. میزان دستمزد و حق التحریر دفاتر و سردفتران ازدواج و طلاق، براساس بخشنامه تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401 مشخص می شود و این دفاتر، نمی توانند بیش از آنچه در تعرفه مشخص شده است، از مراجعین خود، هزینه دریافت کنند. از این رو، در این محتوا، قصد داریم، درباره این موضوع که پرداخت هزینه تعرفه ثبت ازدواج و طلاق بر عهده کیست، صحبت کنیم و هزینه حق التحریر محضری ۱۴۰۱ را در خصوص این موارد بگوییم؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

حلقه های ازدواج روی میز

پرداخت هزینه تعرفه ثبت ازدواج و طلاق بر عهده کیست؟

در پاسخ به این پرسش که پرداخت هزینه تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401 بر عهده کیست؟ باید گفت، در ازدواج، بسته به عرف و توافق طرفین و در طلاق، کاملا، بسته به نوع طلاق و همچنین، توافق یا عدم توافق طرفین، مسئول و نحوه پرداخت هزینه تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401، به شرح موارد زیر، خواهد بود:

  • در صورت توافق، شخصی که پرداخت هزینه را بر عهده گرفته است، آن را می پردازد.
  • در صورت عدم توافق، در ازدواج، به طور معمول و مطابق عرف، مرد، مسئول پرداخت هزینه صیغه موقت یا تعرفه ثبت ازدواج می باشد.
  • در صورت عدم توافق، در طلاق به درخواست مرد، وی باید هزینه حق التحریر محضری ۱۴۰۱ را برای ثبت طلاق، پرداخت نماید و در طلاق خلع بائن، به درخواست زوجه، زن، مسئول پرداخت هزینه حق التحریر محضر خواهد بود. در طلاق توافقی نیز، هزینه طلاق توافقی، در خصوص ثبت در محضر، نصف نصف است.

تعرفه حق التحریر ثبت ازدواج و طلاق 1401

پس از توضیح درباره مسئول پرداخت هزینه حق التحریر محضری ۱۴۰۱، برای ازدواج و طلاق، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه عقد محضری و تعرفه ثبت ازدواج و طلاق 1401، صحبت کنیم. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارقام جدول زیر، به عنوان نرخ تعرفه ثبت اسناد ازدواج و طلاق در سال 1401 اعلام شده است.

انواع ثبت تعرفه سال 1401
ثبت واقعه ازدواج 4/000/000 ریال
ثبت واقعه طلاق رجعی 5/000/000 ریال
ثبت واقعه طلاق بائن 5/000/000 ریال
صورت جلسه طلاق رجعی 1/500/000 ریال
صدور اجرائیه 400/000 ریال
صدور اخطاریه و اطلاع نامه 400/000 ریال
تهیه رونوشت از ثبت واقعه ازدواج و طلاق 500/000 ریال
ثبت رجوع و رجوع به ما بذل و بذل مدت و فسخ نکاح 1/000/000 ریال
ابطال سند ازدواج و طلاق طبق حکم مرجع قضایی 500/000 ریال
استعلام 400/000 ریال
تنظیم و صدور هر برگ قبض 20/000 ریال

با توجه به نظام نامه جدیدی که در خصوص تعرفه ثبت ازدواج، توسط معاون رئیس قوه قضاییه و همچنین رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعلام شده است، در تعیین تعرفه ثبت ازدواج، میزان مهریه تعیین شده، ملاک تعیین تعرفه بوده و مهریه های بالاتر باید، تعرفه بیشتری برای ثبت، پرداخت کنند. از آنجایی که عدم ثبت ازدواج، چه دائم و چه موقت می تواند، تاثیرات بدی بر روی زندگی زنان داشته باشد، قانونگذار، به لحاظ قانونی، ثبت واقعه ازدواج را لازم دانسته و برای عدم ثبت آن، مجازات پیش بینی کرده است. البته صرف خواندن صیغه عقد نکاح، موجب محرمیت بین زوجین می شود و جرم انگاری کردن عدم ثبت ازدواج، به معنای بطلان عقد و یا صیغه نیست.

بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق 1401

دفاتر اسناد رسمی، یکی از موسسات اداره ثبت هستند که در ظاهر، مستقل عمل می کنند و به قوه قضاییه وابسته نیستند. این دفاتر، وظیفه ارائه خدمات، در زمینه ثبتی و تنظیم اسناد را عهده دار هستند و برای ارائه هر کدام از این خدمات، مستحق دریافت مبلغی، با عنوان حق التحریر می شوند که این تعرفه، سالانه، طی یک بخشنامه، به آن ها، اعلام می گردد. بر اساس این بخشنامه، هزینه حق التحریر محضری ۱۴۰۱، برای ثبت ازدواج، 400 هزار تومان و برای ثبت طلاق رجعی و بائن، 500 هزار تومان می باشد. همچنین، چنانچه شخصی، قصد گرفتن صورت جلسه طلاق رجعی یا صدور اجرائیه را داشته باشد، باید، مبلغ 150 هزار تومان، از این بابت، پرداخت کند.

  • تبصره۱‏ـ مبالغ مربوط به قیمت اوراق و اعلامیه و دفترچه اسناد به میزان تعرفه تعیین شده، به صورت جداگانه وصول می شود.
  • تبصره۲‏ـ سردفتران ازدواج و طلاق تحت هیچ عنوان حق دریافت وجوهی بیش از تعرفه تعیین شده فوق را نداشته و مکلفند این تعرفه را در محل مناسب در دفترخانه به نحوی که در معرض دید مراجعین باشد نصب نمایند.
  • تبصره۳‏ـ هزینه تعیین شده بابت رونوشت هر ازدواج و طلاق مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجه دیگر ممنوع می باشد.
  • تبصره۴ـ هزینه صدور اجرائیه مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجه دیگر بابت نسخ، تعداد متعهدین و اوراق اضافه ممنوع است.
  • تبصره۵ ـ جهت ایجاد تعادل در فعالیت و حق التحریر دریافتی دفاتر طلاق، سقف سالانه حق التحریر دریافتی هر دفترخانه طلاق معادل میانگین ثبت وقایع طلاق توسط دفاتر شهرستان مرکز استان مربوط در سال قبل به علاوه ۲۰ درصد خواهد بود. سازمان ثبت از طریق سیستم الکترونیک ثبت اقدامات لازم را به عمل آورد.
  • تبصره۶ ‏ـ سردفتران طلاق مکلفند در اجرای تبصره ۲ ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ازای ثبت هر واقعه طلاق، مبلغی معادل ده درصد حق التحریر تعیین شده را از متقاضی ثبت طلاق اخذ و واریز نمایند.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (490 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (13 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان