تست روانشناسی برای تشخیص علائم افسردگی

  دوشنبه، 29 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
تست روانشناسی برای تشخیص علائم افسردگی
افسردگی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانشناسی و اصلا شاید شایع‌ترین بیماری روحی- روانی باشد به همین دلیل است كه افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی هم می‌شناسند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،افسردگی (به انگلیسی: Depression) جزو اختلالات خلقی طبقه بندی شده است. افسردگی با احساس فقدان، خشم و غم و اندوه همراه است که باعث مختل شدن فعالیتهای روزمره ی فرد می شود.

(در تعریف خلق باید گفت، احساس درونی نافذ و پایداری که در آن درک و نگرش فرد نسبت به خود ، دیگران و در کل نسبت به محیط اطراف عمیقا تحت تاثیر قرار میگیرد.)

در مطالعات اخیر مشخص شده است که اختلال افسردگی اساسی در بین تمامی اختلالات روانپزشکی، بیشترین شیوع را در کل دوران زندگی افراد دارد. این آمار نشان دهنده ی آن است که این بیماری بسیار شایع و رایج است.

افراد به روشهای مختلفی افسردگی را تجربه می کنند. افسردگی ممکن است در کار روزانه شما مشکل ایجاد کند و میزان بهره وری شما را کاهش بدهد. همچنین میتواند بر روابط و برخی از حالتهای جسمی شما تاثیر گذارد.

اما به چه كسی می گوییم افسرده؟ كسی كه خلق و خوی افسرده با احساس غمگینی و اعتمادبه نفس پایین دارد و بی علاقگی و از كارافتادگی در قلمروهای زندگی فردی، اجتماعی و شغلی را از خود نشان می دهد و عملكردهای روزمره اش همچون خوردن، خوابیدن و سلامت تحت تاثیر قرار می گیرد. اما از كجا می فهمید نشانه های افسردگی را دارید یا نه؟

اینجا می خواهیم كار شما را ساده كنیم. با یك آزمون ساده روانشناسی به شما می گوییم چقدر در خطر ابتلا به افسردگی هستید و علامت های افسردگی را دارید یا نه، البته قطعا این تست جای معاینه و مشاوره روانپزشكان و متخصصان این حیطه را نمی گیرد اما می تواند تا حدود زیادی زنگ خطر یا زنگ آسایش را به صدا درآورد.

1- اشتهای خوبی دارم.

بله

خیر

2- زندگی روزانه من پر از چیزهایی است كه برایم جالبند.

بله

خیر

3- موقع كار، فشار و ناراحتی زیادی احساس می كنم.

بله

خیر

4- خیلی كم دچار یبوست می شوم یا اصلا دچار یبوست نمی شوم.

بله

خیر

5- هرچند وقت یك بار تهوع و استفراغ ناراحتم می كند.

بله

خیر

6- گاهی دلم می خواهد به زمین و زمان ناسزا بگویم.

بله

خیر

7- برایم مشكل است كه حواسم را روی كاری متمركز كنم.

بله

خیر

8- گاهی روزها، هفته ها و حتی ماه ها بوده كه دست و دلم به كار نرفته است.

بله

خیر

9- خوابم آشفته و ناراحت است.

بله

خیر

10- اغلب مجبور بوده ام از كسانی اطاعت كنم كه به اندازه من درك و بینش نداشته اند.

بله

خیر

11- واقعا اعتمادبه نفس ندارم.

بله

خیر

12- بیشتر اوقات خوشحالم.

بله

خیر

13- گاهی وقت ها احساس می كنم كه واقعا آدم بی مصرفی هستم.

بله

خیر

14- در چند سال اخیر بیشتر اوقات حالم خوب بوده است.

بله

خیر

15- هیچ وقت حالم بهتر از حالا نبوده است.

بله

خیر

16- حافظه ام خوب است.

بله

خیر

17- اغلب سر تا پا احساس ضعف می كنم.

بله

خیر

18- اگر امکانش باشد استفاده از هر شیوه ای را برای پیشرفت بد نمی دانم.

بله

خیر

19- گاهی اوقات احساس می كنم سرشار از انرژی هستم.

بله

خیر

20- مواقعی بوده كه بدون علت خاص و برخلاف معمول با نشاط بوده ام.

بله

خیر

به خودتان نمره بدهید

اگر از بین این 20 سؤال، به 15 تا 20 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، به شما توصیه می شود كه حتما به روانشناس مراجعه كنید و مشكلات خود را با او در میان بگذارید.

اگر به 10 تا 15 سؤال مانند كلید پاسخ دهید به شما توصیه می شود كه در مورد علائق تان و نشانه های افسردگی بیشتر مطالعه كنید و آنها را سرسری نگیرید و به آنها توجه نشان دهید.

اگر به 5 تا 10 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، یعنی علائم خفیفی از افسردگی دارید كه با توجه به آنها و تغییر یكسری عادات و ایجاد انگیزه و شادی در كارهای روزانه خود از آنها رهایی پیدا می كنید.

اگر به صفر تا 5 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، می توانید به زندگی خود با آرامش و راحتی ادامه دهید چون به هرحال یكسری از علائم در طول روز و هفته به دلیل رودرروشدن با مسائل زندگی بروز می كند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (119 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (66 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌