ساعدنیوز
ساعدنیوز

ضرورت تعطیلی ۱۰ روزه برای عبور از وضعیت وخیم کرونا

  چهارشنبه، 18 فروردین 1400 ID  کد خبر 145641
ضرورت تعطیلی ۱۰ روزه برای عبور از وضعیت وخیم کرونا
ساعد نیوز: عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تعطیلی حداقل ۱۰ روزه برای مدیریت کرونا و عبور از وضعیت نگران کننده و وخیم کنونی ضروری است، این پیشنهاد روز گذشته(سه شنبه) به ستاد مقابله با کرونا ارسال شد و امیدواریم برای حفظ جان مردم به آن عمل شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، مسعود مردانی روز چهارشنبه در یک گفت وگوی رادیویی افزود: روز گذشته جلسه کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، ستاد مقابله با کرونا ۱۰ کمیته دارد و کمیته علمی یکی از آنهاست که وضعیت کرونا را در کشور و دنیا از نظر علمی و پزشکی بررسی می کند، در این جلسه مطرح شد که اکنون کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان، برای مدیریت کرونا، قرنطینه و تعطیل کامل اعلام کرده اند، در حالی که اقتصاد این کشورها بسیار پویا و بزرگتر از ایران است و متاسفانه وضعیت کرونا در ایران بسیار بدتر و خرابتر از این کشورها است.

وی ادامه داد: این کشورها قبل از ایران تعطیلی کامل اعلام کرده اند، در حالی که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این کشورها از ایران بیشتر است، با بررسی این مسائل همه اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا اتفاق نظرشان این بود که باید ۱۰ روز تعطیلی کامل در مناطق قرمز اعلام شود و حتی یک نفر مخالف هم نداشتیم، بنابراین یک متن دقیق نوشته شد و پیشنهاد تعطیلی را به ستاد ملی کرونا فرستادیم، رونوشت آن را هم به دفتر رهبر معظم انقلاب فرستادیم، هدف ما این است که توجه مسئولان و دولتمردان را به این مساله جلب کنیم که حفط جان مردم اکنون مهمترین اولویت کشور است.

وی گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا مهمان ناخوانده ای است که از چند ماه قبل موارد تک گیر آن در کشور مشاهده شد اما اکنون به قدری این ویروس در کشور گسترش یافته و منتشر شده که به نظر می آید، این نوع ویروس، گونه غالب کرونا در کشور محسوب می شود، به طوری که هیچ یک از استانهای کشور از آسیب ویروس بریتانیایی کرونا در امان نمانده است.

مردانی ادامه داد: ویروس کرونای انگلیسی خیلی سریع از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می کند، سرعت انتقال و شدت سرایت آن نسبت به ویروس چینی کرونا بسیار بیشتر و میزان سرایت آن تا حدود ۷۰ درصد بیشتر است. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری به صورت خانوادگی است و شواهد نشان می دهد که به نوعی به صورت جمعی و گروهی افراد را مبتلا می کند. به عنوان مثال در یک مراسم خانوادگی در تهران که ۴۳ نفر حضور داشتند همه ۴۳ نفر مبتلا شدند.

این فوق تخصص عفونی گفت: نکته بسیار مهم دیگر در مورد ویروس کرونای انگلیسی این است که بر خلاف ویروس ووهان، با انتشار ویروس انگلیسی، جوانان زیر ۲۰ سال و کودکان بیشتر گرفتار می شوند و به خصوص افراد سالمند، بیماران خاص و افرادی که ضعف ایمنی بدن دارند بسیار بیشتر در معرض خطر هستند و اکثر این افراد که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می کنند.

مردانی ادامه داد: مجموع شواهد نشان می دهد که ویروس کرونای انگلیسی گونه غالب در ایران شده و اکثر استانهای کشور و مراکز استانها از جمله تهران، کرج، زنجان، اصفهان، ایلام، خرم آباد و اراک را گرفتار کرده و همه این استانها وضعیت قرمز پیدا کرده اند. به همین علت اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا طی نامه ای به ستاد ملی کرونا درخواست کرده اند که در این مناطق تعطیلی ۱۰ روزه اعمال شود تا بتوانیم با افزایش موارد ابتلا که واقعا همه بیمارستانهای کشور را درگیر کرده، مدیریت کنیم.

بیمارستانها از بیماران کرونا پر شده اند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون همه بیمارستانهایی که بیمار کرونایی پذیرش می کنند، از این بیماران پر است، تخت های «آی سی یو» کاملا پر هستند و تخت های بستری این بیمارستانها در حال پر شدن است و بسیاری از آنها دیگر توان پذیرش بیمار جدید ندارند، از بسیاری از بیماران که با من تماس می گیرند و برای بستری بیمارشان کمک می خواهند، خجالت می کشم زیرا وقتی آنان را به یک بیمارستان معرفی می کنم، به آنان می گویند، جا نداریم و امکان پذیرش وجود ندارد.

وی افزود: توان کادر درمان هم حدی دارد، بنابراین باید مردم به هشدارها توجه کنند، قبل از عید به مردم هشدار دادیم که اصلا به سفر نروند اما عده زیادی از مردم توجه نکردند. به سفر رفتند و این مسئله به گردش بیشتر ویروس در کشور دامن زده است.

مردانی ادامه داد: اکنون به مردم و به خصوص افرادی که بیماری زمینه ای دارند، هشدار می دهیم که اصلا از خانه بیرون نیایند و تا جای ممکن از ظرفیت دورکاری و خدمات از راه دور و اینترنتی استفاده کنند یا از محل کار خود استراحت پزشکی بگیرند تا میزان ابتلا به بیماری در کشور کم شود.

وی گفت: راه پیشگیری از انواع ویروس کرونا مشخص است و تقریبا همه مردم آن را می دانند، مهمترین این اقدامات شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون و دوم رعایت فاصله اجتماعی در اماکن عمومی است در حالی که متاسفانه مراکز خرید، میادین میوه و تره بار، رستوران ها و اغذیه فروشی ها و وسایل حمل و نقل عمومی به شدت شلوغ هستند. مساله بسیار مهم دیگر استفاده از ماسک در تمام مدت تردد در خارج از منزل است، گرچه احتمال انتقال بیماری از سطوح کمتر شده اما انتقال هوابرد ویروس کرونا بسیار جدی است و مهمترین راه پیشگیری از آن استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به جد از مردم می خواهیم از رفتن به مسافرت پرهیز کنند، قبلا اعلام می کردیم که از مسافرت های غیر ضرروی پرهیز کنند اکنون اعلام می کنیم حتی مسافرت های ضروری را هم به تعویق بیاندازید، حتی سفرهای مذهبی را هم به تعویق بیاندازید، از راه دور هم می شود به آستان مقدس امام رضا (ع) عرض ارادت کرد، حتی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها فرزندان و نوه ها را دعوت نکنند و از شرکت در هر تجمعی خودداری کنند.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه ای به ادارات ابلاغ کرده که کارمندان با حداقل ممکن در محل کار حاضر شوند و اغلب از ظرفیت دورکاری استفاده کنند، همه این اصول باید در کنار هم رعایت شود تا بتوانیم از مرحله بسیار سخت شیوع کرونا عبور کنیم.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد ۶۳ هزار و ۵۰۶ جان باخته اند آمار جانباختگان کرونا بعد از نوروز دوباره سه رقمی شده و دیروز تعداد ۱۷۴ فوتی ثبت شد و رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید شکسته شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (33 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (25 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (25 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم استایل جذاب و شیک ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها در کنسرت خواننده محبوبش/ زمین تا آسمون فرق کرده!+عکس عکس های یادگاری و رابطه صمیمی بازیگران سریال ساختمان پزشکان در پشت صحنه/ چه انرژی خوبی داشتن! عکسی تاریخی و جالب از مغازه یک بقال گیلانی در زمان ناصرالدین شاه قاجار/ چقدرم شلوغ و پلوغ هست+عکس کودکی و نوجوانی بامزه امین میری، زهرمارخان سریال گیلدخت با تیپ کیوت و مردانه شیک/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس رونمایی هادی چوپان از دکوراسیون منحصر به فرد و لاکچری باشگاهش/ طراحی خاص با الهام از تخت جمشید+عکس تم جذاب و شیک جشن تولد دختر علیرضا بیرانوند با لباس پرنسسی/ چه گل آرایی منحصر به فردی+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس تشکر احساسی پربازدید یک گوسفند خوش شانس از قهرمان زندگی‌اش/ سگ چوپان گله را از دست گرگ نجات داد+عکس نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...