تفاوت ادیت و روتوش در عکاسی چیست؟

  پنجشنبه، 14 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت ادیت و روتوش در عکاسی چیست؟
اصلاحات ادیت و روتوش اغلب در دنیای عکاسی استفاده می شوند، اما به طورکلی میتواند معانی متفاوت زیادی داشته باشد. حتی برخی از عکاسان این دو اصطلاح را به جای یکدیگر استفاده می کنند که می تواند کمی گیج کننده باشد. در این مقاله به بیان تفاوت "روتوش" و "ادیت" خواهیم پرداخت تا درک بهتری از این اصطلاحات داشته باشید.

روتوش عکس چیست ؟

به ” اصلاح یا حذف جزئیات ناخواسته در عکس” روتوش عکس می گویند.
بیشترین کاربرد روتوش ، در عکاسی پرتره خلاصه می شود که اهمیت و کیفیت روتوش زمانی مشخص می شود که به بهترشدن و تمیزتر شدن تصویر کمک کند ، نه به مصنوعی شدن و مخرب بودن.

زمانی که از روتوش عکس صحبت می کنیم طبیعتا” به دنبال آن از برنامۀ فتوشاپ نیز صحبت به میان می آید.امروزه اکثر کسانی که کار ویرایش و روتوش عکس را انجام می دهند ، از برنامه فتوشاپ جهت این کار استفاده می کنند که تمامی ابزارها و فرمانهای مورد نیاز این کار را درون خود دارد.

اما نحوۀ استفاده از امکانات این برنامه جهت روتوش ، بسیار متنوع است چه بسا گاهی یک روتوش بسیار مخرب بی کیفیت را می توان در این برنامه انجام داد.اما اگر بطور ریزبینانه و حرفه ای از ابزارها و فرمانهای این برنامه قدرتمند استفاده شود میتوان یک ویرایش و روتوش کاملا” حرفه ای را بر روی تصاویر انجام داد که باعث حیرت بینندگان خواهد شد !!!

از آنجا که در کشورمان ، فعالان عرصه عکس و ویرایش توجه خاصی به مقولۀ روتوش عکس نشان نداده اند ، به این دلیل است که منابع درست و مشخصی جهت آموزش تکنیکهای این کار برایشان وجود نداشته و اکثرا” به طور تجربی این کار را آموخته و در اختیار دیگران قرار داده اند ، که طبیعتا” این روش خالی از اشکال نیست.

اهمیت ویرایش و روتوش عکس تا جایی است که در جلب رضایت مشتری بسیار مؤثر بوده و مشتری براحتی می تواند فرق میان روتوش مصنوعی و طبیعی را تشخیص دهد که طبیعتا” هر چه روتوش طبیعی تر باشد یک امتیاز بزرگی برای شما محسوب خواهد شد و از این طریق می توانید به تعداد مشتریان خود اضافه کنید.

ادیت یا ویرایش چیست؟

"ویرایش عکس" به معنای کلی شامل ایجاد تغییر به منظور ارتقا و بهبود ظاهر یک عکس است. دستکاری تصویر از زمان ظهور عکاسی و وجود تاریکخانه تاکنون ادامه داشته است. در واقع، پیدا کردن یک عکاس حرفه ای که هیچگونه تغیری روی تصاویر انجام ندهد بسیار سخت است. ویرایش عکس بخش مهمی از عکاسی حرفه ای است. حتی اگر شما به عکاسی بدون ویرایش و دستکاری معتقد هستید باید بدانید که دوربین شما محدوده دینامیکی کمی را ثبت می کند. بنابراین منطقی و درست است که از تمام ابزارهای موجود برای غلبه بر این محدودیت ها استفاده کنید. امروزه ویرایش عکس مدرن جایگزین تکنیک های پردازش شده است. وقتی دایناسورها روی زمین پرسه می زدند، برای نرم کردن فوکوس در اطراف لبه ها، از وازلین برروی لنز استفاده می شد. اکنون می توانید آن را فقط با یک کلیک انجام دهید. همچنین در گذشته تکنیک نورپردازی ترکیبی در تاریکخانه استفاده می شد. امروزه امکان انجام این تکنیک به صورت دیجیتالی وجود دارد. برای مثال اثر Orton یک تکنیک عکاسی است که در آن دو عکس کاملاً متفاوت از یک صحنه را در هم می آمیزد و در نتیجه ترکیبی متمایز از مناطق با جزئیات بالا و پایین در همان عکس ایجاد می شود. در گذشته انجام این یک تکنیک پر دردسر و زمان زمان بر بود اما اکنون یک ویرایش کاملاً رایج محسوب می شود و فقط با یک کلیک بر روی عکس مورد نظر اعمال می گردد.

ادیت عکس چقدر مهم است؟

ادیت تصویر می تواند حتی معمولی ترین تصاویر را خارق العاده جلوه دهد. اگر عکس های تعطیلات، خانوادگی، مهمانی و یا مناسبت های ویژه ای دارید که خاطرات خاصی را ایجاد می کند، ویرایش می تواند آنها را به یاد ماندنی تر کند. ادیت تصویر همچنین می تواند به افزایش دامنه شغلی شما و تحقق پتانسیل آن نیز کمک کند. برای مثال اگر شما خدمات کترینگ غذا و یا مشاوره املاک دارید و می خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید، ویرایش تصاویر می تواند به شما کمک کند با عکس های فریبنده، مشتری هایی که آرزو دارید تحت تاثیر قرار گیرند را جذب کنید.

با ادیت عکس فقط بهبود تصویر انجام نمی گیرد بلکه ترمیم عکس های قدیمی نیز بخشی از این مهارت ویژه محسوب می شود. زمانی که ویرایش حرفه ای عکس انجام می دهید باید تصورات خاص ناشی از فرهنگ های متفاوت را از ذهن خود بگذرانید.

ادیت عکس های پرتره نه تنها برای پرتره های شخصی بلکه برای استفاده در پروژه های تجاری مانند مد در مجلات و وب سایت های مدلینگ یا دیگر سایت های تجاری کاربرد دارد. هنگامی که این چنین عکس های پرتره ویرایش می شود، شما می توانید افزایش تصاعدی فروش را تضمین کنید.

ویرایش عکس همچنین برای بنگاه های خدمات املاک و مستغلات یا شرکت های کارگزاری املاک مفید است. جایی که می توانید با بالابردن جذابیت بصری تصاویر در وب سایت، مشتری های مناسب را جذب کرده و به فروش سریع ملک کمک کنید.

ادیت تصاویر مناسبت های خاص مانند عروسی، جشن تولد ، مراسم فارغ التحصیلی، سالگردها و ... می تواند به این رویداد ها احساس و جلوه بیشتر و یا حتی رنگ و شادابی دوچندانی ببخشد. با گذشت زمان، ویرایش عکس می تواند باعث ایجاد تصاویر جذاب تر و افزایش ماندگاری خاطرات شود.

در ویرایش عکس هیچ محدودیتی برای ایجاد تغیرات نیست. شما می توانید یک پسر را شبیه ستاره های هالیوود کنید. یک منظره ساده را با رنگ های بهشتی زنده و جوان کنید. هر رویدادی را با رنگ های غلیظ جذاب ترکنید. در نهایت می توانید عکس های قدیمی و سیاه و سفید خود را رنگی کنید و به علاوه اگر این گونه عکس ها آسیب دیده اند، به راحتی آنها را ترمیم کنید. ویرایش عکس می تواند هر تصویری را با رنگ و نشاط بیشتر به نمایش گذارد!

تفاوت ادیت و روتوش در عکاسی چیست؟

روتوش

تصویر

روتوش اولیه

وقتی ادیت ساده جواب نمی دهد، روتوش آغاز می شود. از نظر من روتوش اولیه به معنای حداقل 10 دقیقه کار بر روی عکس است. کارهای که در روتوش اولیه انجام می شود شامل از بین بردن لکه ها (زخم ،جوش و آکنه)، صاف کردن پوست، سفید کردن دندان ها، از بین بردن موهای پراکنده روی صورت و شانه ها، اصلاح رنگ ها و یا حتی حذف یک المان ساده در تصویر است.

تصویر
روتوش اولیه
روتوش پیشرفته

روتوش پیشرفته توسط عکاسان حرفه ای انجام می گردد. مواردی همچون اصلاح حرفه ای رنگ و نور، کار برروی جزئیات عکس و سبک سازی (مطابق سلیقه فرد) انجام می شود.

جمع بندی

همه عکاسان در ادیت و ویرایش به دنبال سبک خاص خود هستند. برخی از مشتریان از شما می خواهند تا به عکس هایشان زرق و برق بدهید اما برخی دیگر به دنبال ظاهر ساده هستند. چشم ما دامنه دینامیک گسترده ای حتی بزرگتر از هر دوربین دیجیتالی را دارد که امکان پردازش یکباره آن وجود ندارد. بنابراین، تثبیت دامنه رنگ بیشتر یا کمتر از آنچه چشم ما درک میکند کار بسیار دشواری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (278 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!