تفاوت بیت کوین با لایت‌ کوین چیست؟

  دوشنبه، 11 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تفاوت بیت کوین با لایت‌ کوین چیست؟
تحلیلگران درباره آینده لایت کوین (LTC) نظرات متفاوتی دارند. بعضی آینده لایت کوین را مثبت ارزیابی می‌کنند و بعضی دیگر چندان به آینده آن خوش‌بین نیستند. برخی از تحلیل گران معتقدند که لایت کوین ارز دیجیتال چندان مطمئن و ارزشمندی نیست و سرمایه گذاری کردن روی آن تا سه سال آینده صاحبان آن را خوشحال نخواهد کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،لایت کوین یکی از قدیمی ترین کوین های موجود در بازار کریپتوکارنسی ها است. لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. لی کارمند سابق گوگل بود که لایت کوین را باهدف تکمیل بیت کوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت زمان تراکنش ها، هزینه ها و استخرهای متمرکز ماینینگ طراحی کرد. چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود. یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه بود، که درنتیجه آن بتوان تراکنش های بیشتری را تأیید کرد.

در حال حاضر، روزانه ۱۴،۴۰۰ لایت کوین استخراج می شود که این حداکثر مقدار ممکن است. لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک وسیله پرداخت جهانی و مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. این ارز دیجیتال همتا به همتا شباهت های زیادی با بیت کوین دارد، اما پلتفرم آن از بلاک چین های مختلفی استفاده می کند که امکان انتقال سریع تر تراکنش ها را فراهم می کند. نرم افزار ایجاد و انتقال کوین های لایت کوین، به صورت متن باز است و پلتفرم آن به طور کامل غیرمتمرکز است. این کریپتوکارنسی از زمان ورودش به بازار، رشد پایداری را تجربه کرده است و در حال حاضر یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در بازار به حساب می آید. شاید یکی از دلایل این محبوبیت عملکرد آن باشد، اما نباید تشابه اش با بیت کوین را نیز نادیده گرفت.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

در بخش های قبلی اشاره ای کلی به تفاوت های بیت کوین و لایت کوین داشتیم. در جدول زیر می توانید تفاوت های فنی را در نگاهی کلی مشاهده کنید

بیت کوین

لایت کوین

محدودیت سکه

۲۱ میلیون

۸۴ میلیون

الگوریتم

SHA-256

Scrypt

زمان میانگین ساخت بلوک

۱۰ دقیقه

۲/۵ دقیقه

تغییر سطح دشواری

۲۰۱۶ بلوک

۲۰۱۶ بلوک

جزئیات جایزه بلوک

هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف می شود

هر ۸۴۰ هزار بلوک نصف می شود

نمونه ابزار رصد بلوک

Blockchain.info

Block-explorer.com

سازنده

ساتوشی ناکاموتو

چارلز لی

زمان عرضه

سوم ژانویه ۲۰۰۹

هفتم اکتبر ۲۰۱۱

از تفاوت های عمده بیت کوین و لایت کوین می توان به سرنوشت سازنده های آنها اشاره کرد. ساتوشی ناکاموتو فرد یا گروهی بود که بیت کوین را معرفی کرد و هنوز هویت آن ناشناخته است. ازطرفی سازنده لایت کوین مشخص است و اکنون نیز با صرافی مشهور کوین بیس همکاری می کند. به علاوه او مدیر اجرایی بنیاد لایت کوین نیز هست.

استفاده لایت کوین از Scrypt به عنوان الگوریتم اثبات کار، تفاوت های عمده ای را در ماینینگ ایجاد می کند. الگوریتم بیت کوین باعث تولد دستگاه هایی موسوم به ASIC شد که منجر به افزایش سریع نرخ سختی رمزارز مادر شدند. پردازش های اسکریپت با وجود شباهت زیاد به SHA-256 روند پردازشی موازی را پشتیبانی نمی کنند و روندی سریالی دارند. درنهایت مسائل اسکریپت بیشتر به حافظه رم نیاز دارند و به همین دلیل Scrypt به عنوان استاندارد نیازمند حافظه رم بالا شناخته می شود.

استفاده از Scrypt در لایت کوین باعث شد تا رقابتی شبیه به آن چه در بیت کوین و سخت افزار ماینینگ می بینیم، در این رمزارز دیده نشود. درنتیجه فناوری ASIC در لایت کوین آن چنان معنایی ندارد، هرچند شرکت هایی با زمینه فعالیت این چنینی در اکوسیستم لایت کوین هم ظهور کرده اند. به همین دلیل هنوز می توان با کامپیوترهایی شخصی سازی شده و مجهز به چند کارت گرافیک، ماینینگ لایت کوین هم انجام داد. درمقابل برای ماینینگ بیت کوین دیگر نمی توان به کامپیوتر متکی بود و سخت افزارهای اختصاصی یا همان ASIC، برگ برنده هستند.

تفاوت تراکنش ها

تفاوت اصلی تراکنش های بیت کوین و لایت کوین در سرعت تأیید آنها دیده می شود. لایت کوین تراکنش ها را سریع تر تأیید می کند. پیامدهای تأیید سریع به صورت مفاهیم زیر دیده می شوند:

  • لایت کوین به خاطر سرعت بیشتر در تولید بلاک، توانایی مدیریت حجم بیشتری از تراکنش ها را دارد. اگر بیت کوین بخواهد به چنین قابلیتی دست پیدا کند، باید تغییراتی عظیم در کدهای آن صورت بگیرد.
  • نقطه ی ضعف حجم بیشتر بلوک ها، افزایش ابعاد بلاک چین لایت کوین است.
  • سرعت بیشتر زمانی بلوک های لاین کوین امکان انجام حمله هایی به صورت تراکنش های کپی را کاهش می دهد.
  • در نتیجه افزایش سرعت، برای تأیید تراکنش ها حداکثر به پنج دقیقه زمان نیاز خواهد بود، درحالی که در شبکه بیت کوین حداقل ۱۰ دقیقه زمان انتظار داریم.

    آینده لایت کوین

    تحلیلگران درباره آینده لایت کوین (LTC) نظرات متفاوتی دارند. بعضی آینده لایت کوین را مثبت ارزیابی می کنند و بعضی دیگر چندان به آینده آن خوش بین نیستند. برخی از تحلیل گران معتقدند که لایت کوین ارز دیجیتال چندان مطمئن و ارزشمندی نیست و سرمایه گذاری کردن روی آن تا سه سال آینده صاحبان آن را خوشحال نخواهد کرد.

    به طور مثال تحلیل گران DigitalCoinPrice معتقدند که لایت کوین قیمت متوسطی را دنبال خواهد کرد و این روند رشد لاک پشتی تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. این تیم تحلیل گر برای پایان سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت هر لایت کوین را در حدود ۱۰۱ دلار پیش بینی می کنند.

    اما تحلیل گران تیم LongForecast اعتقاد دارند که قیمت لایت کوین بعد از یک افت شدید و ناگهانی، در آستانه سال ۲۰۲۲ میلادی رشد خواهد کرد.

    اما آنچه تاریخچه این ارز دیجیتال به ما نشان می دهد نوسانات شدید و سریع قیمت آن است که نشان دهنده ریسک بالای نگه داری این ارز دیجیتال است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (279 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (4 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (3 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!