نظر بیل گیتس درباره بیت کوین چیست؟

  چهارشنبه، 17 دی 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نظر بیل گیتس درباره بیت کوین چیست؟
به گفته گیتس، فناوری بلاکچین با تسریع ایجاد سابقه امن و دائمی از تراکنش‌های بین دو طرف، نیاز به اشخاص ثالث، مانند بانک‌ها را از بین می‌برد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ویلیام هنری بیل گیتس سوم معروف به بیل گیتس زاده 28 اکتبر 1995 در سیاتل ، واشینگتن ، کارآفرین ، سرمایه دار ، خردمند و مدیر ارشد اجرایی امریکا است . بیل گیتس در سال 1975 با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت ( Microsoft ) را تاسیس نمود .

بیل گیتس تا مارس 2017 با دارایی خالص 86 میلیارد دلار به عنوان ثروتمند ترین فرد دنیا شناخته شد اما پس از وی در 6 مارس 2018 جف بزوس موسس و مدیر عامل شرکت آمازون با دارایی 112 میلیارد دلار از بیل گیتس پیشی گرفت و به عنوان ثروتمند ترین فرد جهان شناخته شد .

در این مقاله قصد داریم به بررسی نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین بپردازیم.

نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین

بیل گیتس در ابتدا، از طرفداران بیت کوین به شمار می رفت. او در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ (Bloomberg)، با هیجان انگیز خواندن بیت کوین اظهار داشت:

در تراکنش های بزرگ، ارزهای فیات سنتی می توانند بسیار مشکل ساز باشند. بیت کوین از هر ارز سنتی دیگری بهتر است؛ چون با استفاده از آن دیگر نیازی به حمل مقدار زیادی پول به صورت فیزیکی نیست.

او همچنین با اشاره به این موضوع که بسیاری از مشتریان سنتی به دلیل ماهیت ناشناس و فناوری رمزنگاری شده بیت کوین، در مورد استفاده از آن تردید دارند، اعلام کرده بود که:

بیت کوین هیچ ارتباطی با تروریسم یا پول شویی ندارد.

تغییر موضع

بعدها نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین تغییر کرد و اظهارات خود را پس گرفت. در ماه مِی سال ۲۰۱۸، بیل گیتس در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی سی اِن بی سی (CNBC)، گفت:

بیت کوین و عرضه اولیه کوین ها (ICO)، از احمقانه ترین تئوری ها هستند.

گیتس در این مصاحبه اعلام کرده بود که هیچ ارز دیجیتالی ندارد. با این حال، او تعریف می کرد که شخصی به عنوان هدیه تولد، به او بیت کوین داده و او هم پس از چند سال نگهداری، آنها را فروخته است!

دلایل این اظهار نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین و تغییر موضع او شنیدنی است. یکی از دلایل مخالفت گیتس با ارزهای دیجیتال، این بود که آنها را فاقد ارزش ذاتی می دانست. به گفته گیتس:

به عنوان یک نوع دارایی، شما چیزی تولید نمی کنید و بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که ارزش آن بالاتر برود. سرمایه گذاری روی بیت کوین، نمونه بارز نظریه «احمق تر از من» است. اعتراف می کنم اگر راه ساده ای برای انجام آن وجود داشت، من هم به صورت کوتاه مدت روی بیت کوین سرمایه گذاری می کردم.

نظریه «احمق تر از من» یک نظریه اقتصادی است که طبق آن قیمت اجناس، نه بر اساس ارزش ذاتی آنها، بلکه بر اساس عقاید و انتظارات غیرمنطقی بازار تعیین می شود. یک خریدار، قیمت یک کالا را این گونه توجیه می کند که می تواند در آینده کسی را پیدا کند که حاضر باشد آن کالا را با قیمت بیشتری بخرد. به عبارت دیگر، همیشه کسی احمق تر از وی پیدا می شود که حاضر باشد مبلغ بیشتری برای آن کالا بپردازد.

با این حال، بیل گیتس معتقد بود که امکان سرمایه گذاری کوتاه مدت روی بیت کوین، از طریق قراردادهای آتی و اختیار معامله ارائه شده توسط برخی از صرافی های ارز دیجیتال، وجود دارد. اما، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، به آسانی سرمایه گذاری روی دارایی های باثبات، مانند سهام شرکت ها، نخواهد بود.

گیتس در همان سال با انتشار یک پست در شبکه ردیت (Reddit)، نگرانی های دیگری را نیز در مورد ارزهای دیجیتال که روی یک شبکه غیر متمرکز و بدون حاکمیت یک مرجع مرکزی کار می کنند، ابراز کرد. گیتس نوشت:

توانایی دولت ها در شناسایی پولشویی، فرار مالیاتی و تأمین مالی تروریسم، چیز خوبی است. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال برای خرید فنتانیل و مواد مخدر دیگر استفاده می شوند. بنابراین، این یک فناوری نادر است که باعث مرگ انسان ها به روش کاملاً مستقیم شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (296 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!