دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / عمومی /

تفاوت های اصلی بین RAR و RAR5 ! 

چهارشنبه، 11 مرداد 1402
با پیشرفت روزمره تکنولوژی و زیاد شدن حجم داده ها (از عکس های رزولوشن بالا گرفته تا دوربین های 4k و...) اهمیت فشرده کردن آنها نسبت به قبل دوچندان شده. یکی از معروف ترین و محبوب ترین کمپانی هایی که فایل را فشرده سازی میکنند کمپانی WinRAR است. با توجه به مطالب گفته شده، به مقایسه RAR و RAR5 خواهیم پرداخت.

یکی از معروف ترین و محبوب ترین کمپانی هایی که فایل را فشرده سازی میکنند کمپانی WinRAR است، که با برنامه نویسی ++C نوشته شده. این برنامه در طول مدت ها تغییرات زیادی کرده اما هنوز نتوانسته فشرده سازی محسوسی در داده ها انجام دهد. اگر به گذشته این برنامه برگردیم تفاوت های فاحشی را در آن خواهیم دید. برای مثال عکس زیر مربوط به WinRAR 3.50 است که سال 2006 عرضه شد.

  • در این شکل فقط فرمت های ZIP و RAR وجود دارد.اما چند سال است که RAR5 هم به آنها اضافه شده:

  • میخواهیم بررسی کنیم که RAR و RAR5 چه تفاتی با هم دارند. ابتدا بدانیم که:

RAR چیست؟

اول از همه بهتر است بدانیم RAR کوتاه شده عبارت Roshal Archive است که مربوط به شرکت روسی است که آنرا ساخته. در واقع فرمت RAR نوعی الگوریتم است که متن باز بوده و در واقع کار آن فشرده سازی است حال میگوییم به چه صورت فشرده سازی میکند؟ میدانیم که زبان انگلیسی 26 حرف دارد. در زبان اَسکی (ASCII) هر حرف انگلیسی نوعی کد است که روی یک بایت تعریف میشود. البته کدگذاری را میتوان بر اساس زبان های دیگر تعریف نمود (از جمله فارسی،فرانسوی و... در کاراکتر ست UTF-8 و ...). شکل زیر که بر مبنای زبان انگلیسی در کدگذاری ASCII تعریف شده نمایانگر جدول (چارت) اسکی است:

در واقع هر بایت میتواند 256 معنا(معیار) داشته باشد.اما بیشتر اوقات از همان 26 لغت استفاده میشود که مقدار زیادی از دیتا (همان 256 معیار) کم میشود rar در واقع الگوریتمی است که هدف آن کم کردن دیتا است. حال بییایید RAR 5 را بررسی کنیم:

RAR5 چیست؟

rar5 قدرت فشرده سازی نسباتا بالایی دارد به صورتی که تا یک گیگابایت میتواند فشرده کند. البته بسته به حجم در حالت حداکثر خود میتواند این مقدار را از حجم اصلی کم کند. نا گفته نماند که اگر ما فایلی را با RAR5 فشرده کنیم آنرا در نسخه های قدیمی نرم افزار نمیتوان باز (خارج سازی) نمود. حال میخواهیم بدانیم Dictionary size چیست. Dictionary size همان مقدار (قدرت) فشرده سازی است که rar و rar5 میتوانند انجام دهند همانطور در شکل زیر مشاهده میکنیم. درواقع rar در حالت ماکسیمم دیکشنری سایز خود توانایی 4 مگابیت فشرده سازی بر اساس اسکی میتواند داشته باشد اما در rar 5 حداکثر 1024 مگابیت میتواند داشته باشد.

حال این سوال پیش می آید که این دو فرمت از نظر قدرت زیاد فشرده سازی به نرخ مصرف زمان برای فشرده کردن و بازکردن فایل‌ها چه فرقی با هم دارند؟ آیا تفاوت خاصی در بین این دو وجود دارد. ما در اینجا یک فرمت ویدیویی را فشرده سازی کرده و آنرا مورد بررسی قرار میدهیم.

سخن پایانی

همانطور که ما این دورا مقایسه کردیم دیدیم که تنها 88 مگابایت تفاوت این دو خواهد بود و زمان بسیار زیاد برای این 88 مگابایت! حال اگر وقت این کارو دارید میتونید تمام فایل هایی که موقتا نمیخوایید ازش استفاده کنید رو آرشیو کنید. ناگفته نماند این آزمایش با CPU core 2 dou e7500 اینتل و 6گیگ رم 1333 و هاردی با چرخش 5400 دور بر دقیقه و حافظه نهان 4 مگ تست شده درضمن سرعت را تا حد قابل توجهی کاهش داد. و همچنین توجه کنید که نرخ فشرده سازی به نوع فایل و محتوای آن، نحوه اینکودینگ داده‌ها و ... ربط دارد که ما در آزمایش بالا یک حالت ثابت را در نظر گرفته ایم. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس