تفاوت ویراستاری گرامری با ویراستاری تطبیقی

  یکشنبه، 28 اسفند 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تفاوت ویراستاری گرامری با ویراستاری تطبیقی
در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ویراستاری گرامری با ویراستاری تطبیقی بپردازیم و نکات مهم مربوط به این دو نوع ویراستاری را برای شما تبیین کنیم

ویراستاری مجموعه‌ای از کارهایی است که موجب روان‌تر شدن متن و رفع ابهامات موجود در آن می‌شود. هدف از انجام ویراستاری این است که مخاطب با یک‌بار خواندن متن، بدون هیچ ابهام و تناقضی مطلب را درک کند. ویراستاری برای انواع متون مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و تفاوتی در نوع متن موردنظر در ویراستاری وجود ندارد.

اما یکی از موارد ضروری برای دستیابی به نتیجه مطلوب در هنگام نگارش مقالات علمی، ویراستاری بخش‌های مختلف مقاله از جهات گوناگون است. بدین‌جهت که متون تخصصی و علمی تنها در صورتی دارای ارزش و اعتبار خواهند بود که اصول محتوایی و علمی، ساختاری و نگارشی در آن‌ها به‌درستی رعایت شده باشد.

این موضوع تا جایی اهمیت دارد که برخی از متون علمی و مقالات برتر ISI، به علت وجود ایرادات املایی، نگارشی و گرامری از سوی ژورنال‌ها و مجلات بین‌المللی معتبر ریجکت می‌شوند. این مسئله موجب اتلاف وقت و انرژی مؤلفان و نویسندگان می‌شود و زحمت دوباره‌کاری را نیز برای آن‌ها خواهد داشت. به همین دلیل لازم است که پس از اتمام نگارش، مقالات به‌صورت دقیق و جزئی مورد ارزیابی و ویراستاری قرار گیرند تا هیچ مشکلی از این نظر برای محققان به وجود نیاید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ویراستاری گرامری با ویراستاری تطبیقی بپردازیم و نکات مهم مربوط به این دو نوع ویراستاری را برای شما تبیین کنیم. در ادامه با توصیف ویژگی‌های ویراستاری تطبیقی و ویراستاری گرامری به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

ویراستاری تطبیقی


کاربرد این نوع از ویراستاری در مورد مقالات ترجمه‌شده است. ویراستاری تطبیقی زمانی انجام می‌شود که متن مقاله از زبان فارسی به زبانی دیگر ترجمه شده باشد. در برخی از موارد نیز مترجم تمایل دارد از درستی ترجمه خود مطمئن شود. در این نوع ویراستاری، متن ترجمه‌شده نهایی با متن اصلی مطابقت داده می‌شود تا در صورت وجود هرگونه ایرادات گرامری یا نگارشی و همچنین وجود ترجمه اشتباه در متن، موارد موردنظر تصحیح شوند. در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که متن انگلیسی توسط مترجم به‌درستی و با دقت ترجمه نشده باشد. بازخوانی و ویراستاری چنین متنی بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

ویراستاری

در این شرایط ویراستار، ترجمه مجدد را بر ویراستاری آن ترجیح می‌دهد. درصورتی‌که متن روان و خوانا باشد و فقط برخی از قسمت‌های آن نیاز به تفهیم یا بازنویسی داشته باشد، انجام ویرایش تطبیقی معقول و ضروری است. اما ویرایشی متونی که ترجمه آن‌ها توسط نرم‌افزارهای ماشینی انجام‌گرفته باشد، ازنظر زمانی و هزینه، مقرون‌به‌صرفه نیست.

در حقیقت ویرایش تطبیقی در چارچوب بازخوانی و ویراستاری تخصصی مقاله قرار دارد. ازاین‌جهت نیاز است که این ویراستاری توسط ویراستاران متخصص و باتجربه که با ساختار زبانی و تخصصی مقالات علمی آشنایی دارند انجام شود.

یکی از موارد مهم در مورد اهمیت انجام بازخوانی و ویراستاری متون انگلیسی این است که با انجام ویراستاری و بازبینی مجدد و ارائه‌ متنی که عاری از هرگونه ایرادات نگارشی است، قادر خواهید بود فرآیند چاپ مقالات خود را در مجلات بین‌المللی با سرعت بیشتری به انجام برسانید و توان علمی خود را درزمینه‌ تخصصی‌تان نشان دهید.

ویراستاری و بازخوانی تطبیقی متن به این صورت انجام می‌شود که در ابتدا متن به‌صورت کامل خوانده می‌شود و تمام موارد مربوط به نگارش و گرامر ازجمله ساختار جملات، انتقال مفاهیم و صحت ترجمه (در صورت ارسال فایل دوزبانه) بررسی می‌گردد و درنهایت تمام ایرادات آن مورد ویراستاری قرار خواهد گرفت.

در هنگام ویراستاری تطبیقی ویرایش‌های زیر توسط ویراستار بر روی متن انجام خواهد شد:

  • برطرف کردن ایرادات تایپی و املایی


  • تصحیح فرم نادرست اسامی خاص


  • بررسی روان و قابل‌فهم بودن متن برای مخاطبان


  • معادل‌یابی مناسب برای واژگان تخصصی رشته‌های مختلف علمی


  • استفاده صحیح و مناسب از علائم نگارشی


  • تطبیق تاریخ‌های درج‌شده (تبدیل تاریخ‌های شمسی به میلادی)


  • بررسی و تطبیق جدول‌ها و نمودارها


  • تصحیح ایرادات گرامری

ویراستاری گرامری


هیچ نویسنده و محققی تمایل ندارد که متنی با اشتباهات گرامری و ساختاری- زبانی فاحش را به ژورنال‌های معتبر بین‌المللی بفرستد. بنابراین بازخوانی و ویراستاری متون مختلف ازنظر بررسی ایرادات گرامری و دستوری قبل از ارسال به مجلات بین‌المللی اهمیت زیادی دارد. در ویراستاری گرامری، ویراستار متن نویسنده را ازنظر دستوری موردبررسی قرار خواهد داد و ایرادات احتمالی آن را برطرف خواهد نمود.

ویراستاری

ویراستاری گرامری نیز در مورد زبان‌هایی غیر از زبان فارسی به کار می‌رود. همان‌گونه که اشاره شد در این نوع ویراستاری هیچ‌گونه بررسی محتوایی در متن انجام نمی‌گیرد و متن تنها ازنظر نکات گرامری و دستوری مورد ویراستاری قرار خواهد گرفت. ویراستار متن ترجمه‌شده به زبان‌های مختلف ازجمله انگلیسی، عربی، فرانسوی و غیره را بررسی می‌کند و به بازخوانی و ویراستاری متن بر اساس گرامر مختص هر زبان می‌پردازد.

درست است که این نوع ویراستاری باید به دست ویراستار متخصص همان زبان که تسلط و مهارت کافی دارد انجام شود؛ اما در اینجا برخی از نکات مهم گرامری در زبان انگلیسی که پرکاربردترین زبان درزمینه چاپ مقالات علمی است را ارائه می‌کنیم تا با نحوه‌ انجام ویراستاری گرامری آشنایی پیدا کنید. این نکات گرامری شامل موارد زیر هستند:

جملات run-on


جمله run-on از دو جمله کامل تشکیل شده است که با یک کامای ساده به هم می‌پیوندند. این جملات با یک جمله واقعاً طولانی تفاوت دارند. برای ساخت یک جمله run-on به حروف ربط نیاز خواهید داشت. به مثال زیر توجه کنید:

جمله نادرست: Practice is over at 5pm, you need to pick John up in time.

جمله صحیح: Practice is over at 5pm, so you need to pick John up in time.

همچنین می‌توانید کاما را با یک نقطه‌ویرگول یا نقطه جایگزین کنید تا دو جمله کامل به‌درستی ساخته شوند.

استفاده نادرست از ضمیر


برخی از کاربردهای نادرست ضمیر به‌سادگی به وجود می‌آیند. به مثال زیر توجه کنید:

Everybody must bring their own lunch.

ضمیر مناسب برای «everybody » درواقع «his یا her» است. برخی از افراد استدلال می‌کنند که استفاده از ضمیر «them» برای اجتناب از استفاده از زبان جنسیتی مناسب است. و برخی استدلال می‌کنند که دستور زبان صحیح، دستور زبان صحیح است و اما و اگری در آن وجود ندارد.

کاربرد آپوستروف‌های سهل‌انگارانه


آپوستروف‌ها نشان‌دهنده‌ مالکیت هستند و یا اختصارات را نشان می‌دهند. در سایر موارد هرگز از آپوستروف استفاده نکنید.

مثال اول:

نادرست: My brothers bicycle is sleeker than her’s.

صحیح: My brother’s bicycle is sleeker than hers.

مثال دوم:

نادرست: The flower bloomed it’s last petals in October.

صحیح: The flower bloomed its last petals in October.

عدم تطابق فعل و فاعل


این مورد یک مسئله‌ مربوط به بی‌دقتی است که برخی از مواقع در متون متعدد دیده می‌شود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

مثال 1:

نادرست: There’s some amazing books being published this week.

صحیح: There are some amazing books being published this week.

مثال 2:

نادرست: Here’s guidelines on how to treat grammar issues.

صحیح: Here are guidelines on how to treat grammar issues.

معرف‌های معلق


این مورد در برخی از متون به‌صورت متعدد دیده می‌شود که موجب بروز کج‌فهمی در انتقال مفاهیم خواهد شد. برای پی بردن به این اشتباهات به مثال‌های زیر توجه کنید:

نادرست: At age 16, my teachers became mentors rather than instructors.

صحیح: When I was age 16, my teachers became mentors rather than instructors.

در جمله اول احتمال دارد این برداشت به وجود آید که معلمان در سن 16 سالگی قرار داشتند.

جمله‌بندی نادرست


هنگام فهرست کردن چندین تفکر در یک جمله حوصله به خرج دهید و تمام موارد را در جای خود به‌درستی به کار برید. یک مثال عالی در این زمینه‌، جمله زیر است:

نادرست: I made Snickers blondies, artichoke dip, and bought a vegetable tray for the party.

صحیح: I made Snickers blondies and artichoke dip and bought a vegetable tray for the party.

نقطه‌ویرگول


سعی کنید در متون خود از نقطه‌ویرگول استفاده نکنید. این کار به‌مراتب راحت‌تر و تمیزتر است. اما زمانی که مجبور هستید، بدانید که تنها دو کاربرد صحیح برای استفاده از نقطه‌ویرگول وجود دارد. در مورد اول می‌توانید از نقطه‌ویرگول برای جدا کردن دو جمله کامل استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال:

درست: He knocked on the office door; no one answered.

دومین کاربرد صحیح از نقطه‌ویرگول در هنگام استفاده از فهرستی با کاما است. به‌عنوان‌مثال:

درست: We drove through Toledo, Ohio; Detroit, Michigan; and Windsor, Canada, on our trip to the lake cabin.

و اینکه، هر گز از نقطه‌ویرگول به‌جای ویرگول استفاده نکنید. به‌عنوان‌مثال:

نادرست: There's only one way to slaughter a sentence with a semi-colon; using it as a colon.

بهتر است قبل از ارسال متن خود موارد بالا را در متن موردبررسی قرار دهید و اشتباهات را برطرف سازید. این موارد در هنگام ویراستاری گرامری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و درصورتی‌که خودتان نتوانید این موارد را در متن برطرف کنید، باید از یک ویراستار متخصص کمک بگیرید.

بنابراین همان‌گونه که در این مقاله بررسی کردیم، ویراستاری گرامری و تطبیقی دو مورد از روش‌های ویراستاری مقالات علمی که به ژورنال‌های بین‌المللی ارسال می‌شوند، هستند. در ویراستاری تطبیقی تمرکز ویراستار بیشتر بر روی مطابقت متن اصلی و متن ترجمه‌شده است تا مواردی همچون عدم انتقال مفاهیم و معادل‌یابی مناسب برای واژگان تخصصی موردبررسی قرار گیرند. در ویراستاری گرامری تمرکز اصلی بر روی اصلاح انحراف از زبان معیار و یکدست کردن زبان نوشته، ابهام‌زدایی از جملات و عبارت‌های مبهم، متناقض و نامفهوم، کوتاه کردن جملات طولانی و روان‌سازی و ساده‌سازی متن خواهد بود.

ویراستاری تخصصی مقالات و متون انگلیسی در شبکه مترجمین اشراق


همان‌طور که می‌دانید، بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای علمی نیز بدون اینکه مورد ویراستاری قرار بگیرند، کیفیت لازم برای چاپ در نشریات علمی را نخواهند داشت. بنابراین لازم است قبل از ارسال مقالات خود به ژورنال‌های معتبر علمی، آن‌ها را به دست متخصصان ویراستاری بسپارید.

ویژگی‌های متون ویراستاری‌شده در شبکه مترجمین اشراق:

  • ارائه متنی بدون ایراد نگارشی و محتوایی توسط ویراستاران متخصص مؤسسه

  • تنظیم سرعت و زمان ارائه‌ متن مطابق با درخواست مشتری

  • رفع رایگان ایرادهای نگارشی واردشده بر متن از سوی مجلات علمی

  • حفظ حریم خصوصی مشتریان و امانت‌داری درزمینه‌ اطلاعات مشتریان توسط شبکه مترجمین اشراق

بهترین پیشنهاد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (503 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (152 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان