دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

تفاوت یاتاقان زدن و شاتون زدن چیست؟ 

پنجشنبه، 30 آذر 1402
دو قطعه‌ای که همیشه در سیلندر نقش بسیار با اهمیتی داشته‌اند، شاتون و یاتاقان بوده‌اند. ما در این مطلب از ساعد نیوز فرق یاتاقان زدن و شاتون زدن را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد و تعمیرکاران به هنگام عیب یابی خودرو بین یاتاقان زدن و شاتون زدن دچار اشتباه می‌شوند. یاتاقان زدن بیشتر به دلیل افزایش دمای موتور و عدم روغن‌کاری درست اتفاق می‌افتد. شاتون زدن نیز به دلایلی مانند کیفیت پایین روغن، دنده معکوس و ضربه‌های شدید پیستون رخ می‌دهد. شاتون زدن شکستن شاتون است ولی یاتاقان زدن تغییر اندازه فاصله یاتاقان با میل‌لنگ یا کاهش ضخامت یاتاقان است.

یاتاقان زدن و شاتون زدن چه فرقی با هم دارند؟

برای آنکه متوجه شوید تفاوت یاتاقان زدن و شاتون زدن چیست باید بگوییم که برخی از علائم این دو مانند صدای تق‌تق موتور هنگام حرکت بسیار شبیه به هم و عوامل ایجاد آن‌ها نیز تا حدودی مشترک هستند. یاتاقان زدن و شاتون زدن عموما به دلیل روغن‌کاری ناصحیح و ضعف در سیستم روانکاری خودرو اتفاق می‌افتد.

اما نکته‌ مهم این است که این دو می‌توانند عوامل ایجاد دیگری نیز باشند. به این معنی که نقص یاتاقان می‌تواند منجر به شاتون زدن شود و بالعکس. اما تفاوت علائم آن‌ها به این ترتیب است که صدای تق‌تق یاتاقان زدن با بالارفتن دور موتور افزایش می‌یابد ولی صدای تق‌تق ناشی شاتون زدن در حین حرکت ثابت است و از ابتدا تا انتها به یک شکل شنیده میشود. همچنین صدای شاتون زدن کمتر از صدای یاتاقان زدن است. اما به طور کلی برای تشخیص درست دلیل صدای غیرعادی موتور، باید به تعمیرگاه مراجعه کرد و بررسی دقیق انجام داد.

سخن پایانی

سخن آخر این است که همیشه به علائم‌ها و هشدارهای خودرو دقت کنید و آن‌ها را نادیده نگیرید.در صورتی که خرابی خودرو در مراحل اولیه تشخیص و تعمیر شود قطعا هزینه کمتری را باید پرداخت کنید. به هنگام تعویض روغن بهترین روغن موتور را خریداری کنید و در زمان معین نسبت به تعویض روغن اقدام کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) وقتی از سوتی های عجیب مادربزرگ ها در برنامه جوکر 2 میگن / متین ستوده و گیتی قاسمی یه سوتی از مامان بزرگشون گفتن که بقیه تا مرز ترکیدن رفتن 😂😂
تست IQ/ فقط افرادی با دقت بالا می‌توانند دوشاخۀ "لوازم خانگی" را به پریز خودش وصل کنند
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه تخصصی کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی