تغذیه قناری در دوره های مختلف رشد 

  چهارشنبه، 12 مرداد 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
تغذیه قناری در دوره های مختلف رشد 
قناری برای پرورش نیازمند برنامه غذایی مناسب است که در رشد و پرورش آن بسیار تاثیر گذار است.در ادامه نکاتی مهم درباره تغذیه این پرنده زیبا بیان شده است.

غذای قناری این پرنده، خوش رنگ، زیبا و کوچک از خانواده سهره، بومی جزایر قناری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تاثیر زیادی در رشد و تکثیر آن دارد.قناری معمولا ده تا پانزده سال عمر می کند. البته بعضی از قناری ها در صورت نگهداری درست و تغذیه مناسب حتی تا بیست سال زنده می مانند. قناری ها در دو نوع اهلی و وحشی هستند و جثه بسیار ریزی دارند. طول بدن آن ها بین سیزده تا بیست و چهار سانتی متر و گاهی هفده سانتی متر است. طول بدن بزرگترین گونه این پرنده از نژاد ایتالیایی 24 سانتی متر است. پاهای قناری سه انگشت رو به جلو و یک انگشت رو به عقب دارد. بنابراین جزء پرنده های شاخه نشین به شمار می رود.

قناری های وحشی در طبیعت از جوانه و میوه درختان، حشره ها و کرم ها تغذیه می کنند اما تغذیه قناری های قفسی به عهده پرورش دهنده آن هاست. پرورش دهنده های قناری حتما باید اطلاعات کافی از غذای این پرنده داشته باشند و توجه ویژه ای به این موضوع کنند. اطلاع از طبیعت سبزیجات، دانه ها و میوه هایی که در رژیم غذایی قناری از اهمیت ویژه ای برخوردارند ، کمک می کند که وقتی پرنده دچار بیماری می شود، پرورش دهنده از دادن برخی از غذاها به او خودداری کند. به طور کلی غذای قناری یکی از مهم ترین فاکتورها در پرورش قناری محسوب می شود زیرا این پرنده برای تولید مثل باید از سلامت کامل برخوردار باشد .

دانه ها بیشترین بخش از رژیم غذایی این پرنده را به خود اختصاص داده اند. در کنار دانه ها حدود 20 در صد از کل تغذیه از میوه ها و سبزیجات تشکیل می شود. در این مقاله قصد داریم درباره غذای اصلی قناری صحبت کنیم. اگر علاقه مند به نگهداری از قناری هستید حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا اطلاعات خود را افزایش دهید.

انواع غذای قناری

  • دانه های گیاهی: ارزن، تخم گشنیز، اسفرزه، ترب، دانه کتان، تخم شلغم، شاهدانه، کافشه، دان سیاه، بذر چغندر، بذر کاسنی، بذر کاهو، بذر منداب
  • میوه و سبزیجات تازه: گشنیز، لیمو شیرین، هلو، برگ کاهو، اسفناج، کدو، شاهی، کلم، گلابی، کرفس، برگ تیزک آبی، سیب، هویج، پرتقال، ترب، کرفس
  • غذا های پروتئینی: زرده تخم مرغ آب پز به همراه آرد
  • مکمل ها و مولتی ویتامین ها: از دادن مولتی ویتامین های انسانی به قناری خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد بیماری و مشکلات روده در پرنده خواهد شد.
  • صدف خرد شده و سنگریزه: استفاده از این مواد در برنامه غذایی قناری ضروری است، زیرا سنگریزه و صدف خرد شده شامل مواد معدنی و عناصر مورد نیاز قناری است که در سنگدان پرنده ذخیره شده و به عنوان یک عامل کمکی در هضم غذا به خصوص دانه ها کاربرد دارد.
  • کف دریا: کف دریا پوسته حاوی کلسیم است و مصرف آن باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم پرنده در هنگام تولید مثل می شود. به علاوه پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن خواهد شد
    قناری

اصول تغذیه قناری در مراحل مختلف رشد

غذای قناری و برنامه غذایی مناسب برای پرورش قناری بسیار حائز اهمیت بوده و در رشد و پرورش بسیار تاثیر گذار است. اطلاع از رژیم غذایی مناسب، یکی از مهمترین بخشهای شرایط نگهداری قناری میباشد، که لازم است هر پرورش دهنده ای از این برنامه غذایی مناسب اطلاعات کافی داشته باشد، و همچنین باید به آن توجه ای ویژه ای بشود.همه چیز در مورد تغذیه قناریقناری ها در هر دوره از زندگی خود مانند دوره جوجگی ، دوره رشد ، دوره جفت گیری و تخم گذاری ، دوره تولک و دوره استراحت دارای جیره غذایی متفاوتی است که در ادامه به صورت تفکیک شده به هر یک از آنها اشاره خواهد شد :

تغذیه قناری در جوجگی

معمولا تغذیه جوجه قناری ها را والدین یا همان قناری های نر و ماده بر عهده می گیرند، اما برای اینکه جوجه ها به خوبی تغذیه شوند، باید قناری های نر و ماده را به خوبی سیر کنید تا انباشته کافی برای تغذیه جوجه قناری در چینه دان خود داشته باشند. البته برخی از پرورش دهندگان حرفه ای با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تبدیل تخم قناری به جوجه را دارند که در این مورد تغذیه جوجه به عهده پرورش دهنده خواهد بود و نیاز به تجربه و مهارت بالایی خواهد بود تا از تلف شدن جوجه جلوگیری شود.

در نظر داشته باشید که دوره جوجه کشی قناری ۱۴ روز است و زمانی که به روزهای پایانی جوجه کشی نزدیک می شویم باید با تغذیه کافی والدین را تقویت کنیم تا غذای کافی برای تغذیه جوجه ها را داشته باشند. برای اینکه قناری ها در سریعترین زمان ممکن بتوانند قناری ها را تغذیه کنند و از تلف شدن آنها جلوگیری کنند، باید از مواد غذایی نرم و پودری استفاده کنید، نمونه های زیر را حتما به قناری های مولد بدهید :

  • ترکیبی از سیب زمینی پخته رنده شده + تخم مرغ آب پز رنده شده + کاهو رنده شده
  • ترکیبی از هویج پخته رنده شده + سیب زمینی پخته رنده شده + خیار و جعفری رنده شده
  • ترکیبی از تخم مرغ آب پز رنده شده + آرد سوخاری + هویج پخته رنده شده + پودر جوانه گندم
  • گندم پودر شده + هویج پخته رنده شده + سبزیجات رنده شده + پلت طوطی سانان پودر شده

دقت کنید که مواد غذایی پخته شده مانند تخم مرغ و هویج و سیب زمینی پس از مدتی فاسد خواهند شد، بنابراین بهتر است که پس از گذشت نیم ساعت از دسترس قناری ها خارج کنید تا از مسموم شدن آنها جلوگیری کنید. همراه با مواد غذایی فوق ، حتما باید آب کافی نیز در اختیار قناری های مولد قرار دهید چون که به هضم مواد غذایی کمک خواهد کرد و هم چنین در مواقع گرم سال به خنک سازی بدن آنها کمک زیادی خواهد کرد.

حتما از دانه هایی مانند ارزن و کتان ، گندم و جو دو سر ، بادام و … نیز به قناری های مولد بدهید تا جیره غذایی یکنواختی نداشته باشند. استفاده از میوه و سبزیجات خرد شده نیز برای تقویت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز قناری های مولد و جوجه ها نیز ضروری خواهد بود.هم چنین با مشورت دامپزشک معتبر می توانید مکمل معدنی و مولتی ویتامین نیز به جیره غذایی قناری ها بیفزایید تا در رشد بهتر جوجه قناری ها نقش موثری داشته باشد.

تغذیه جوجه قناری یک ماهه چیست؟

جوجه های یک ماهه کم کم می توانند غذاهای نرم بخورند، بنابراین ضمن اینکه غذای نرم و کافی به والدین آنها می دهید، مقداری از مواد غذایی نرم را نیز برای جوجه ها در نظر بگیرید، شاید نتوانند از دانخوری غذا بخورند، بنابراین مقدار کمی غذا را در داخل لانه قرار دهید تا بتوانند از آن تغذیه کنند. انجام این کار به دانخور شدن و مستقل شدن جوجه قناری ها کمک خواهد کرد. جهت تامین آب مورد نیاز بدن جوجه ها شاید لازم باشد که مقداری آب را از طریق سرنگ در گلوی آنها بچکانید.

تغذیه جوجه قناری های دو ماهه

قناری هایی که دو ماه سن دارند، کاملا پر دار شده اند و به راحتی می توانند پرواز کنند، آنها در چنین سنی در طبیعت کاملا مستقل می شوند و می توانند لانه را برای پیدا کردن غذا و جفت ترک کنند.بنابراین قادر به خوردن انواع دانه ها و میوه و سبزیجات خواهد بود، حتی در صورت مشاهده درگیری بین جوجه قناری ها با والدین ، می توانید آنها را در قفسی جداگانه پرورش دهید. جهت تغذیه جوجه قناری های دو ماهه می توانید از برنامه غذایی زیر استفاده کنید :

  • انواع دانه ها مانند کتان ، ارزن ، کافشه ، شاهدانه ، تخم کدو ، تخم آفتابگردان و … (همه مواد به صورت خرد شده )
  • تخم مرغ آب پز + سیب زمینی پخته + گندم و ذرت (همه مواد به صورت پودر شده )
  • میوه هایی مانند انگور ، سیب ، گلابی ، هلو ، شلیل، موز ، توت فرنگی ، زردآلو و… (به صورت تکه تکه شده )
  • انواع سبزیجات مانند خیار ، کاهو، کلم، کرفس، جعفری، ریحان، گوجه ، فلفل دلمه ای ، خربزه ، هندوانه ، کدو و… (به صورت تکه تکه شده)
  • مولتی ویتامین و مکمل های معدنی با نظر دامپزشک
  • استفاده از دانه های هفت تخم که شامل بذر کاهو، شلغم، منداب، نیجر، گشنیز، شاهدانه ، کلزا و… می باشد، جوجه قناری ها به خوبی می توانند از این دانه ها تغذیه کنند.
  • پلت مخصوص قناری و پرنده های زینتی که شامل انواع ویتامین ها ، پروتئین ، مواد معدنی ، فیبر و کربوهیدرات مورد نیاز بدن پرنده می باشد.

قناری ها باید از تمامی مواد غذایی فوق استفاده کنند و به صورت رندوم می توانید ترکیبی از این مواد را به آنها بدهید تا جیره غذایی یکنواختی نداشته باشند. به مرور زمان که جوجه ها بزرگتر می شوند، بر میزان خوراک و اشتهای آنها نیز افزوده خواهد شد، بنابراین به اندازه کافی به آنها غذا بدهید. اگر شاهد درگیری بین جوجه ها بودید، احتمالا بر سر آب و غذا دعوا می کنند، بهتر است که به اندازه کافی آبخوری و دانخوری برای آنها در نظر بگیرید تا از دعوا جلوگیری کنید، در صورت نرسیدن غذا به جوجه های ضعیف تر، احتمال بیماری و مرگ آنها وجود دارد.

تغذیه قناری های جوان و در دوره رشد

آنها تا سن ۸ الی ۱۰ ماهگی در دوره رشد هستند و باید از انواع مواد غذایی فوق به خوبی تغذیه کنند تا بنیه قوی برای جفت گیری و تخم گذاری در آینده داشته باشند، هر چه قدر که قناری های شما قوی تر باشند، مقاومت بدنی بالایی در برابر بیماری ها خواهد داشت و احتمال تلف شدن آنها نیز کمتر خواهد بود. تمامی مواد غذایی در فوق اشاره شدند، برای قناری های جوان و در حال رشد مناسب خواهد بود، به صورت دوره ای از انواع مواد فوق استفاده کنید تا ضمن ایجاد تنوع غذایی برای آنها ، رشد سریعتر و بهتر آنها را نیز فراهم کنید.

تغذیه قناری های نر در دوره جفت گیری

قناری ها معمولا در ۹ ماهگی الی یکسالگی به سن بلوغ جنسی می رسند و قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. هم چنین اواخر زمستان ، اوایل بهار و نیز اوایل پاییز زمان های مناسبی برای جفت گیری آنهاست.پس اگر قناری نر شما به یکسالگی رسیده و در یکی از زمان های فوق قرار دارید، به احتمال خیلی زیاد شاهد اولین جفت گیری قناری خود خواهید بود و لازم است که او را برای جفت گیری آماده کنید تا نطفه هایی قوی برای تولید جوجه داشته باشد.

زمانی که در فصل هایی غیر از فصل جفت گیری قرار دارید، مانند تابستان و زمستان ، لازم است که از جیره غذایی استاندارد و سبک در تغذیه پرنده استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از میوه و سبزیجات ، ارزان و کتان و هفت تخم گزینه های بسیار عالی برای دوره استراحت پرنده نر خواهد بود. اما دو هفته قبل از ورود به موسم جفت گیری باید پروسه تقویتی پرنده را آغاز کنید، برای این منظور، علاوه بر استفاده از مواد غذایی فوق یعنی دانه ها و میوه و سبزیجات ، می بایست از مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین بیشتر استفاده کنید.

تخم مرغ آب پز ، هویج پخته شده ، آرد سوخاری ، جوانه گندم و سایر دانه ها، مکمل های پروتئین و ویتامین و… استفاده کنید. به محض پایان دوره جفت گیری و خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها ، باید مواد غذایی مازاد فوق را حفظ کنید تا از چاقی و اضافه وزن قناری نر جلوگیری شود.

تغذیه قناری های ماده در دوره تخم گذاری

قناری ماده نیز همچو پرنده نر در سن ۹ الی ۱۲ ماهگی به سن بلوغ جنسی رسیده و آماده تخم گذاری خواهد بود. توجه کنید که پرنده ها بدون حضور پرنده نر نیز می توانند تخم گذاری کنند، اما تخم ها بدون نطفه بوده و به جوجه تبدیل نخواهند شد. اما در صورت جفت گیری قناری نر با ماده ، نطفه وارد تخم شده و امکان جوجه شدن تخم ها فراهم خواهد شد. جهت تولید بهترین تخم ها که برای جوجه کشی نیز مناسب باشد، باید پروتئین و کلسیم کافی به بدن قناری ماده رساند.

قسمت زیادی از سفیده را پروتئین، زرده را چربی و پوسته را کلسیم تشکیل داده است، بنابراین جهت جبران این مواد از دست رفته از بدن قناری و حفظ بینه و قوای بدنی پرنده باید بهترین تغذیه را در اختیار او قرار داد. زمانی که قناری ماده در دوره استراحت قرار داشته باشد، باید طبق روال قبلی از انواع دانه ها و میوه و سبزیجات استفاده کنید. دو الی سه هفته قبل از شروع فصل جفت گیری باید استفاده از تخم مرغ آب پز ، هویج پخته شده ، جوانه گندم ، آرد سوخاری ، مکمل های معدنی ، مولتی ویتامین و مکمل های پروتئینی را شروع کنید.

هم چنین استفاده از کف دریا در قفس پرنده ها ضروری خواهد بود و باید مقداری پودر پوسته تخم مرغ را همراه با دانه ها به قناری ماده بدهید تا به افزایش سطح کلسیم بدن کمک کند. پس از پایان تخم گذاری و به محض خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها، باید روال عادی تغذیه پرنده را شروع کنید و از دادن مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم زیاد خودداری کنید چون سبب چاقی قناری ماده خواهد شد و بیماری های زیادی را در پی خواهد داشت.

تغذیه قناری در دوره تولک و پرریزی

معمولا قناری ها و همه پرنده ها در خارج از فصل جفت گیری وارد دوره پرریزی می شوند که به آنها دوره تولک نیز میگویند. در واقع پس از پایان فصل تخم گذاری ، دوره پر ریزی قناری ها آغاز خواهد شد. البته پر ریزی قناری بنا به عوامل دیگری مانند قارچ ، کمبود ویتامین ، بیماری های زمینه ای ، شپش و کنه و … نیز می تواند باشد، بنابراین در صورت مشاهده سایر علایم بیماری در کنار پرریزی ، حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. قناری هایی که در دوره تولک قرار دارند باید به اندازه کافی ویتامین و پروتئین دریافت کنند و یکی از مهم ترین آنها ویتامین E است که قناری را برای دوره تخم گذاری بعدی آماده خواهد کرد. پس باید از انواع دانه ها و تخم ها مانند ارزن ، کتان ، شاهدانه ، کافشه ، تخم آفتابگردان، هفت تخم و … استفاده کنید هم چنین استفاده از میوه و سبزیجات به صورت روزانه و تخم مرغ آب پز هر هفته یکبار کاملا مناسب خواهد بود. قبل از دادن مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ، با دامپزشک مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (448 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (295 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس