تغذیه طوطی برزیلی یا کوتوله چگونه باید باشد؟

  سه شنبه، 18 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
تغذیه طوطی برزیلی یا کوتوله چگونه باید باشد؟
کسانی که در زمینه پرورش انواع پرنده فعالیت کرده اند به خوبی می دانند که در بحث نگهداری و پرورش انواع پرنده ها از جمله پرنده های زینتی ، تغذیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . از این رو قصد داریم در این مقاله تغذیه طوطی برزیلی را برای شما به طور کامل توضیح دهیم.

طوطی برزیلی (کوتوله) یا لاوبرد یکی از کوچکترین انواع طوطی در جهانه و به خاطر هوش و شیطنت بالا و تنوع رنگی زیادی که دارد جزء محبوب ترین پرنده های خانگی میباشد. طوطی های برزیلی از انواع دانه ها، آجیل ها، میوه ها، توت ها و سبزیجات در طبیعت تغذیه می کنند. آنها به جای پرواز، از شاخه ای به شاخه دیگر می چسبند. آنها به ویژه میوه ی درختان نخل روغنی آفریقا را که بومی محیط زیست خود هستند بسیار دوست می دارند.

یک رژیم غذایی متعادل باید در همه زمان ها حفظ شود. آب آشامیدنی تمیز باید همیشه در دسترس باشد. بسته به کیفیت آب لوله کشی، ممکن است استفاده از آب بطری را در نظر بگیرید. ظروف باید هر روز با صابون و آب کاملاً تمیز شوند.در مراقبت و نگه داری از طوطی سانان نحوه تغذیه آنها شرط اساسی برای داشتن پرنده های سالم و سرحال میباشد. بسیاری از مشکلاتی که گریبان گیر پرنده های زینتی از جمله طوطی برزیلی میشود، ریشه در تغذیه اشتباه و سوء تغذیه گرفتن پرنده دارند. طوطی برزیلی نیز همانند سایر پرندگان در شرایط و دوره های مختلف زندگی نیاز به تغذیه خاصی دارد. در ادامه درباره تغذیه طوطی برزیلی یا کوتوله بحث می کنیم.

طوطی برزیلی از چه چیزی تغذیه می کند؟

طوطی های برزیلی از انواع دانه ها، آجیل ها، میوه ها، توت ها و سبزیجات در طبیعت تغذیه می کنند. آنها به جای پرواز، از شاخه ای به شاخه دیگر می چسبند. آنها به ویژه میوه ی درختان نخل روغنی آفریقا را که بومی محیط زیست خود هستند بسیار دوست می دارند.طوطی های برزیلی در برابر کمبود کلسیم و ویتامین A و در برابر چاقی آسیب پذیر هستند. نوع تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی متعادل به جلوگیری از پیشرفت این شرایط کمک می کند.

دانه ها

اگرچه طوطی های برزیلی در طبیعت، در تمام طول سال به دانه ها دسترسی دارند و با رشد گیاهان مختلف، انواع دانه های آنها در طول سال تغییر می کند. مخلوط بذر تجاری که به بسیاری از طوطی های محبوس ارائه می شود دارای چربی زیاد و کمبود مواد مغذی هستند. اگر این مخلوط ها به عنوان تنها منبع غذایی خورانده شوند، احتمال بیمار شدن طوطی های برزیلی وجود دارد و در نهایت خیلی زود می میرند. برای بهتر شدن اوضاع اغلب برای پرندگان یك ظرف بزرگ از مخلوط بذرهای تجاری تهیه می كنند و آنها به طور انتخابی 1 یا 2 نوع دانه مورد علاقه خود را می خورند که مصرف مواد مغذی را حتی بیشتر محدود می كند.

آنها غالباً ترجیحاً بادام زمینی و دانه آفتاب گردان را انتخاب می کنند که به ویژه چربی زیاد و فاقد کلسیم، ویتامین A و سایر مواد مغذی هستند. تغذیه انتخابی آنها می تواند بیشتر باعث سوء تغذیه شود.دانه ها تنها باید جزئی از یک رژیم متعادل باشند و هرگز نباید کل رژیم پرنده محسوب شوند. علاوه بر این، باید روزانه تنها چند جفت آجیل به آن بدهید. اگر به تدریج دانه کمتری بدهید و آنها را با گزینه های مغذی تر جایگزین کنید، پرنده شما شروع به خوردن غذاهای دیگر خواهد کرد.

طوطی برزیلی

گلوله های خوراکی

برای تأمین نیازهای غذایی پرنده، رژیم های غذایی قابل ارائه ای ایجاد شده است و دستورالعمل های گوناگونی برای مراحل مختلف زندگی و مدیریت بیماری های خاص در دسترس است. بسیاری از مارک های خوب گلوله های خوراکی پرندگان در بازار وجود دارند و متناسب با نوع پرندگان مختلف، این گلوله ها نیز با طعم ها، رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند.

پرندگان بزرگ شده دستی باید به طور مستقیم در رژیم غذایی خود از این منبع شروع کنند. گلوله های خوراکی، غذای ایده آل هستند و تقریباً بین 75 تا 80 درصد رژیم غذایی پرندگان را تشکیل می دهند. رژیم غذایی باقیمانده نیز باید از میوه و سبزیجات تازه با دانه های بسیار محدود باشد. هر چند تغییر رژیم غذایی پرنده از دانه ها می تواند هفته ها تا ماه ها طول بکشد و گاهی ممکن است دشوار باشد، صاحبان باید به آرامی از دستورالعمل های ارائه شده استفاده کنند. صحبت با یک دامپزشک که از رفتار و تغذیه پرندگان آگاه است می تواند در تغییر تغذیه یک پرنده سرسخت از دانه ها به گلوله های خوراکی بسیار کمک کننده باشد.

تغییر رژیم دانه ها به گلوله های خوراکی پرندگان همیشه آسان نیست. در ابتدا، آنها حتی گلوله ها را به عنوان غذا تشخیص نمی دهند. پرندگان باید به مدت 4 تا 8 هفته، آهسته رژیم غذایی دانه ها را کاهش دهند در حالی که گلوله ها به طور مداوم در یک ظرف جداگانه در دسترس آنها هستند. مخلوط کردن گلوله ها با دانه بطور کلی راهی مؤثر برای تغییر رژیم پرندگان به گلوله های خوراکی نیست، زیرا آنها ترجیحا دانه ها را بیرون می آورند و گلوله ها را نادیده می گیرند. ممکن است اصلاح رژیم غذایی پرندگان روزها، هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

هیچ گاه دانه ها را به طور کامل قطع نکنید بدون اینکه مطمئن شوید، پرنده شما از گلوله ها تغذیه می کند و به علاوه هنوز از بعضی میوه ها و سبزیجات تغذیه می کند. نظارت بر وزن پرنده که در مقیاس دیجیتال است و برحسب گرم محاسبه می شود، همچنین راهی برای صاحبان پرندگان است که در حین تغییر رژیم غذایی، وزن آنها را حفظ کنند. پرندگان لجوج هستند، اما می توانند آموزش ببینند. در حالی که تغییر رژیم غذایی می تواند برای شما و پرنده شما استرس زا باشد، با راهنمایی مناسب از یک دامپزشک آگاه، در نهایت می توانید تغذیه پرندگان خود را بهبود ببخشید.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات تقریباً 20 تا 25٪ از رژیم غذایی روزانه پرنده را تشکیل می دهند. سبزیجات کم رنگ، با ترکیب آب زیادی (به عنوان مثال کرفس) ارزش غذایی بسیار کمی دارند. گزارش شده است که آووکادو به طور بالقوه سمی است و هرگز نباید به پرندگان خورانده شود. سبزیجات نارنجی، قرمز و زرد، مانند کدو تنبل، فلفل، هویج و سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین A – ماده مغذی اساسی برای سیستم ایمنی پرندگان، کلیه ها، پوست و پرها – گزینه های ایده آل برای پرندگان محسوب می شوند.

میوه ها و سبزیجات باید کاملاً شسته شوند تا قبل از خوردن مواد شیمیایی آنها از بین برود. آنها را به قطعات قابل کنترل متناسب با اندازه پرنده برش دهید. نیازی به کندن پوست آنها نیست. میوه و سبزیجات را در یک ظرف جداگانه بگذارید. اگر به نظر می رسد پرنده شما به یک ماده غذایی خاص بیش از حد توجه می کند، حجم آن را کاهش داده و یا به طور موقت ارائه آن را متوقف کنید تا مصرف سایر غذاها بیشتر شود.با پرنده خود مانند یک کودک کوچک رفتار کنید. روزانه یک قطعه کوچک از انواع مواد غذایی را ارائه دهید و هرگز دست از تلاش برندارید.یک رژیم غذایی متعادل باید در همه زمان ها حفظ شود.

کف دریا

در زمان جوجه کشی از طوطی برزیلی برای بسته شدن پوسته تخم، تخم به کلسیم نیاز دارد و همچنین برای تامین کلسیم استخوان های بدن طوطی برزیلی، نیازمند به مواد غذایی که دارای کلسیم هستند را می باشد، شما می توانید با گذاشتن کف دریا در قفس و یا پودر کردن کف دریا بر روی مواد غذایی که در طول روز به کوتوله برزیلی می دهید نیاز به کلسیم طوطی برزیلی را تامین کنید تا بعدا کوتوله برزیلی دچار بیماری و مشکل نشود.

چند دانه

شما می توانید از دانه های مخلوط که به آنها چند دانه هم می گویند برای تغذیه کوتوله های برزیلی استفاده کنید. طوطی برزیلی علاقه زیادی به خوردن آنها دارد. از آنجایی که پرنده عادت دارد دانه های درشت را بخورد پس ترفندی به کار ببرید که از دانه های ریز هم تغذیه کند مثلا گرسنه نگه داشتن آنها برای خوردن دانه های ریز یه ایده مناسبی است که می توانید از آن استفاده کنید چون با نخوردن آنها مکانیزیم دفاعی بدنشان تحت تاثیر کمبودانواع ویتامین و املاح معدنی قرار می گیرد و با گذشت زمان دچار بیماری های غیر قابل درمان می شوند.

انواع حبوبات

اگر در فاکتور غذایی طوطی های برزیلی عدس، لوبیا ، نخود، ماش ، گندم، ( به صورت خیس خورده، جوانه زده، یا پخته شده) بگنجانید، بسیاری از نیازهای بدن آنها تامین می شود.به این نکات مهم توجه کنید:

  • اجازه ندهید، غذاهای فاسد شدنی مثل جوانه ها را در قفس باقی بماند چون تا روز بعد فاسد می شوند و طوطی با خوردن آنها دچار مسمومیت می شود.
  • سعی کنید باقی مانده حبوبات را فریز کنید و زمانی که دوباره قصد استفاده کردن آنها را دارید، از فریز در آورده و اجازه بدهید، یخش آب شود.

غذاهای مضر برای طوطی برزیلی

غذاها و نوشیدنی هایی که نمی توان به طوطی برزیلی داد مثل: انواع شکلات ها و کاکائوها، دلستر، نوشابه، مشروبات الکی، ریواس، پیاز، مارچوبه، سیر، سس و رب گوجه فرنگی، سیب زمینی خام، آووکادو، انواع شیرینی جات و انواع کیک ها، انواع بیسکویت ها. موارد دیگر مانند: روغن، شکر، نمک را می توان نام برد. برگ گیاه خانگی دیفن باخیا و دانه سیب از غذاهای سمی می باشند. متاسفانه خیلی از پرورش دهندگان و صاحبان طوطی برزیلی را می شناسم که در برنامه غذایی طوطی برزیلی ، شیرینی جات و بیسکویت را قرار می دهند. شما با دادن این نوع تغذیه ها ضررهایی به طوطی برزیلی می رسانید، که ممکن جان او را به خطر بیندازد. این روش تغذیه دادن موجب مرگ کوتوله برزیلی می شود. طول عمر طوطی برزیلی تقریبا پانزده تا بیست سال می باشد . این پرنده ممکن است تا سی سال عمر کند. شما پروردش دهنده عزیز می توانید با تغذیه صحیح و مناسب، جان کوتوله برزیلی را محفوظ و طولانی کنید.

چه نکاتی را باید در مورد تغذیه طوطی برزیلی خود به خاطر بسپاریم؟

  • همیشه میزان غذایی که هر روز توسط هر پرنده خورده می شود را کنترل کنید.
  • هر روز به طوطی خود آب شیرین بدهید.
  • هر روز از میوه و سبزیجات تازه به طوطی خود بدهید اما مصرف آنها را تا 25٪ از رژیم او محدود کنید.
  • رژیم غذایی گلوله های خوراکی را اساس رژیم غذایی او قرار دهید (حدود 75 الی 80٪).
  • ظروف غذا و آب طوطی خود را هر روز با آب داغ و صابون تمیز کنید و بگذارید قبل از استفاده کاملاً خشک شوند.
  • پرنده ای که یک روز به یک ماده غذایی نه می گوید به معنای یک اساس همیشگی نیست. بیشتر تلاش کنید تا رژیم غذایی او را بهبود ببخشید!

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (448 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (295 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس