تجهیزات سیستم اعلام حریق آتش نشانی و نکات مربوط به آن

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
تجهیزات سیستم اعلام حریق آتش نشانی و نکات مربوط به آن
ساعدنیوز : سیستم های اعلام حریق دستگاه هایی می باشند که امروزه در ساختمان ها نصب می شود و برای جلوگیری از آتش سوزی در مناطق مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم اعلام حریق سیستمی است که هشدار وقوع اتش را میدهد.سیستم های اعلام حریق اهمیت زیادی دارند زیرا در صورت وقوع اتش در کمترین زمان ممکن هشدار وقوع اتش را میدهند و از خسارات جانی و مالی در اثر اتش جلوگیری میکنند.

سیستم های اعلام حریق دو نوع دستی و اتوماتیک دارند.سیستم های اعلام حریق اتوماتیک خود سه دسته هستند، ادرس پذیر، متعارف و بی سیم. سیستم های اعلام حریق ادرس پذیر علاوه بر هشدار وقوع اتش ادرس محل اتش را نیز مشخص میکنند.

طراحی سیستم اعلام حریق ادرس پذیر هوشمند و مزایای مهم آن به این صورت است که هر دتکتور یاشستی ادرس منحصر به فرد دارندو در موقع هشدار ادرس دتکتور روی صفحه نمایشگر مرکزی نشان داده میشود. در ادامه با آراد برندینگ همراه باشید.

تصویر

سیستم های اعلام حریق ادرس پذیر در طول زمان تکامل یافته اند و به شکل امروزی درامده اند. سیستم های اعلام حریق ادرس پذیر اولیه از روش دهدهی برای ادرس دادن استفاده میکردند به این صورت که یا در موقعیت هشدار قرار دارند یا موقعیت عادی است.

در سیسیتم های اعام حریق ادرس پذیر هر یک از حسگر ها و شستی ها و تجهیزات ورودی خروجی دارادی ادرس منحصر به فرد هستند که در روی نماشکر مرکزی نشان داده میشوند.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم های اعلام حریق دو نوع هوشمند و غیر هوشمند هستند.سیستمهای اعلام حریق غیر هوشمند از روش دهدهی استفاده میکنند. سیسیتم های اعلام حریق هوشمند یا انالوگ با استفاده از نرم افزارهای کاربردی بین حسگرها و تجهیزات و کنترل گر مرکزی وجود دارد از موقعیت یگدیگر اطلاع دارند.

کاشف ها عملکرد سیستم ها زیر نظر میگیرند و کنترل گر مرکزی با استفاده از اطلاعاتی که از کاشف ها میگیرد اقدام به تصمیم گیری در مورد وضعیت سیستم میکند. طراحی و نقشه کشی سیستمهای ادرس پذیر هوشمند و غیر هوشمند مانند هم است و از این نظر تفاوای ندارند.

در سیستم های ادرس پذیر هوشمند هشدار اتش سوزی و هشدار مربوط به الودگی های محیطی و تجهیزات با هم تفاوت دارد و به راحتی میتوان تشخیص داد که مشکل مربوط به چیست.

تصویر

در زمان طراحی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و تجهیزات معرفی یکی از این استاندارد ها توسط کارفرما یا پیمان انجام میشود. تجهیزات سیستم اعلام حریق ادرس پذیر موارد زیر میباشد. اجزای اصلی سیستم اعلام حریق ادرس پذیر کنترل گر مرکزی حسگر ها و هشدار ها میباشند.

دود، حرارت، شعله و گاز ورودی هایی هستند که حسگرها به ان حساس هستند و بعد از رخ داد یکی از عوامل ورودی حسگر ها با استفاده از اژیر و هشدار که خروجی سیستم هستند اعلام میکنند که مشکلی بوجود امده است.

اجزای اصلی در سیستم های اعلام حریق ادرس پذیر غیر هوشمند یا متعارف، ادرس پذیر، ادرس پذیر هوشمند و بی سیم یکی است و تفاوتی با هم ندارند.

کنترل گر مرکزی وظیفه بررسی وضعیت محیط و سیستم را دارد و خروجی متناسب با ان را دارد.ورودی ها و خروجی حرارت ،شعله و گاز هستند که در اثثر ان خروجی اژیر هشدار، تلفن کننده، رله ها هستند که اعلام خطر میکنند.

سیستم اعلام حریق آتش نشانی

آیا می دانید در حال حاضر چند نوع سیستم اعلام حریق آتش نشانی وجود دارد؟ به طور کلی می توان گفت این سیستمها به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

• سیستم اعلام حریق خانگی یا موضعی:

این سیستمها معمولا به دود حساسیت دارند و دارای یک آژیر هشدار دهنده هستند، منبع تغذیه ی این سیستم با استفاده از باتری یا برق می باشد، دقت داشته باشید که این سیستمها باید در ساختمانهای یک طبقه به کار گرفته شوند و استفاده از آنها برای ساختمانهای بزرگ بدون کپسول آتش نشانی جایز نیست.

• سیستم اعلام حریق متعارف یا معمولی:

این سیستمها دارای مرکز کنترل گر، یک صفحه نشانگر و دتکتورها هستند و همچنین شامل هشدار دهنده های گوناگونی نیز می باشند، انرژی مورد نیاز این نوع سیستم هم از طریق برق شهری و هم از طریق باتری تامین می گردد، شایان ذکر است که این نوع سیستم معمولا دود و غبار را تشخیص نمی دهد.

تصویر

سیستم اعلام حریق آتش نشانی خودکار:

این سیستم نیز یک مرکز کنترل کننده، صفحه نشانگر، دتکتورها و هشداردهنده های مختلفی دارد و همانند نوع قبل، هم از برق شهری و هم از باتری تغذیه می گردد، این نوع سیستم قابلیت آدرس دهی نیز داشته و می تواند مکان دقیق دتکتور را تشخیص دهد، این سیستم نسبت به انواع قبل این مزیت را دارا می باشد که میزان خطای کمتری داشته و هشدارهای کاذب را به خوبی از هشدارهای واقعی تشخیص می دهد


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (204 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (92 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (44 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!