دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

تخم بارهنگ، خواص و موارد منع مصرف آن 

شنبه، 12 مرداد 1398
دانه بارهنگ یکی از گیاهان دارویی مفید در کل دنیاست که مصرف آن خواص شگفت انگیزی در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها به همراه دارد .این داروی سنتی به عنوان نوشدارو در کل جهان شناخته شده است به طوری که نام این گیاه در کتاب پزشکی آنگلوساکسون‌ ها به عنوان یکی از گیاها دارویی مقدس به ثبت رسیده است.

گیاه بارهنگ اغلب در محیط های مرطوب مثل کنار مزارع، جوی های آب، فضاهای سبز شهری و… به صورت علف هرز می روید و به راحتی در دسترس می باشد. در گیاه بارهنگ ترکیباتی مثل گلیکوزیدی، ساپونین و پلانتاژین وجود دارد. طبع بارهنگ در کتب قدیمی طب سنتی ایران، سرد و خشک معرفی شده است. همچنین از تمام قسمت های این گیاه (ریشه، برگ و دانه) استفاده دارویی می شود. از ریشه و برگ گیاه بارهنگ بیشتر برای استعمال خارجی و دانه های آن نیز مصرف خوراکی دارد. از خواص بارهنگ می توان به آنتی باکتریال بودن آن اشاره کرد. لذا از برگ های بارهنگ به عنوان ضماد برای بهبود جراحات، زخم ها، قسمت های ملتهب شده بدن، رفع عفونت زخم ها (حتی زخم های قدیمی و عفونی شدید)، قطع شدن خونریزی، مشکلات پوستی مثل جوش صورت و رفع ورم صورت ناشی از آبسه دندان استفاده می شود.

وقتی گیاه بارهنگ می رسد، بذرها و دانه های ریز قهوه ای رنگ فراوانی دارد که به آن ها تخم بارهنگ گویند. برای استفاده از خواص دانه بارهنگ، آن ها را به صورت لعاب دار استفاده می کنند. این دانه ها خواص درمانی و دارویی بسیاری دارند. دو نوع گیاه بارهنگ عبارتند از لسان الحمل کبیر و لسان الحمل صغیر وجود دارد که در طب سنتی بیشتر از گیاه بارهنگ کبیر استفاده می شود.

مزایا و خواص دانه بارهنگ بخاطر وجود ترکیباتی مثل گلوتین، اسید سوکسینیک، اسید پلانتئونولیک، اکوبین، آدنین، هولوزید پلانتئوز می باشد. دانه های بارهنگ حاوی مواد روغنی ( حدود 10 درصد) می باشند و این روغن زرد رنگ بوده و بوی مطبوعی دارد.
از خواص دانه بارهنگ می توان به قابض و محرک بودن آن، تصفیه کردن خون، برطرف کردن تب، معرق، رفع اسهال خونی، رفع خونریزی ها و مشکلات دستگاه گوارش، درمان گوش درد و دندان درد، درمان کولیک (دل پیچه همراه با درد شدید)، درمان ورم مخاط دهان، ضد سرطان، ضد آرتریت یا التهاب مفاصل و روماتیسم، ضد قارچ، تقویت کننده رحم، رفع کرم معده و روده، از بین بردن مشکلات دستگاه تنفسی مثل آسم و مجاری ادرار (حتی سوزاک) اشاره کرد. از طرفی افزایش سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات کبد و کلیه از خواص تخمه کدو، فواید دانه بارهنگ و خواص زنیان می باشند. همچنین پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، تصلب شراین و افزایش ایمنی بدن نیز از خواص مویز وخواص دانه بارهنگ هستند. گفتنی است التیام یافتن زخم های روده و معده، درمان بواسیر و خونریزی آن، زخم های ریه، تنگی نفس، سل و برگشت غذا از داخل معده به سمت مری (رفلاکس معده) از دیگر خواص دانه بارهنگ می باشند.

خواص تخم بارهنگ در طب سنتی

تخم بارهنگ به شکل دانه های ریز قهوه ای تیره متمایل به سیاه است و دارای چربی، صمغ، لیزاب، ترکیبات گلوکزیدی است و چنانچه در آب قرار گیرد، لایه رویی آن با ایجاد لعاب، تورم آن را سبب می شود. این دانه های ریز، حدود ۱۰ درصد مواد روغنی دارد. روغن بارهنگ زردرنگ است و بویی مطبوع و طعمی شبیه روغن گردو دارد. طبع دانه های بارهنگ سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص تخم بارهنگ عبارت اند از:

۱. درمان گلو درد

از خواص تخم بارهنگ در طب سنتی برای درمان گلودرد و نرم کردن سینه استفاده می شود. تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد و از قدیم به همراه دانه به، تخم قدومه و تخم مرو به عنوان چهارتخمه برای نرم کردن سینه، رفع گلودرد، صاف کردن صدا و رفع خشونت حلق و گرفتگی صدا استفاده می شده است.

۲. درمان سرفه خشک

به دلیل همان خاصیت ایجاد لعاب دانه بارهنگ، استفاده از آن برای تسکین سرفه های خشک و خونی مفید است، ضمن آنکه خوردن عصاره بارهنگ برای سل، خونریزی ریه و تنگی نفس مؤثر و مفید است. تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کننده دارد.

۳. کمک به درمان عفونت ریه و کاهش تب

یک درمان گیاهی مفید برای عفونت ریه و کاهش سرفه استفاده از دانه بارهنگ به همراه اسفرزه، سه پستان، قدومه و تخم مرو است. ترکیب این دانه های گیاهی به خروج خلط از سینه کمک می کند و چنانچه ریه شما خلط غلیظ و سفت داشته باشد، به رقیق شدن خلط و خروج راحت تر آن کمک می کند. همچنین به دلیل طبع خنکی که دارد، در فرونشاندن تب موثر است.

۴. کاهش سوزش معده و بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند. یکی از بهترین درمان های خانگی و بی خطر برای بهبود این حالت، استفاده از ترکیب یک لیوان عرق نعنا و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ به همراه یک قاشق عسل است. بهترین زمان مصرف این معجون مفید نوشیدن آن یک ساعت بعد از خوردن غذا است که باعث کاهش ناراحتی های گوارشی در طول روز می شود.

۵. درمان یبوست

از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. دانه های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می کند.

۶. درمان اسهال

جالب است بدانید دانه های بارهنگ به درمان اسهال به وی‍ژه اسهال ناشی از ازدیاد رطوبت مزاج و بلغم نیز کمک می کند. به این منظور مقدار دو قاشق سوپ خوری تخم بارهنگ را همراه با مقداری نبات سوخته میل کنید.

۷. برطرف کردن التهابات موضعی

مالیدن خمیر تهیه شده از دانه های بارهنگ مخلوط با روغن زیتون برای برطرف کردن التهابات موضعی مفید است.

۸. برطرف کردن خون موجود در ادرار

در طب سنتی از برگ و تخم بارهنگ برای درمان و برطرف کردن خون موجود در ادرار استفاده می شود. به این منظور لازم است، تخم بارهنگ را به همراه برگ آن دم کنید و بعد از صاف کردن، آن را در نصف استکان شربت زرشک حل کرده، بعد از غذا بنوشید. همچنین جوشانده دانه بارهنگ به رفع بیماری های التهابی کلیه و مثانه کمک می کند.

نحوه مصرف دانه بارهنگ

برای استفاده از خواص تخم بارهنگ بایستی دانه ها را در یک فنجان آب جوش هم زده و میل شود.

مقدار و مدت مصرف:

کودکان زیر ۲ سال: حدود یک گرم
۲ تا ۱۲ سال: دو و نیم گرم
افراد بالای ۱۲ سال: پنج گرم، چهار بار در روز مصرف شود

موارد احتیاطی و منع مصرف تخم بارهنگ

با وجود گسترده بودن خواص تخم بارهنگ، استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط همراه باشد، زیرا روغن موجود در دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم می شود و با حالت مسهلی که ایجاد می کند، ممکن است برای مادر و جنین ایجاد خطر کند.
توجه داشته باشید، در هنگام مصرف تخم بارهنگ، بایستی آب و مایعات به مقدار زیاد مصرف شود، تا موسیلاژ روی سطح دانه ها، به خوبی بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود. در صورت مصرف ناصحیح ممکن است باعث درد شکمی یا انسداد شود.
برخی افراد به روغن موجود در تخم بارهنگ حساسیت دارند و باعث بروز آلرژی، التهاب و درماتیت در افراد حساس می شود.

تداخلات دارویی

گیاه بارهنگ با دارو های ضد اسهال مثل قرص دیفنوکسیلات و فرآورده های حاوی ترکیبات شبه مرفین به علت امکان انسداد روده نباید مصرف شود.


322 پسندیدم 59 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 01 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
7 ماه پیش

من بیماری روده تحریک پذیر دارم بارهنگ و عرق نعنا که میخورم هر شب خوبه وقتی نخورم یبوست دارم خوب تخلیه نمیشم آیا ضرر نداره که ادامه بدم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

گلابش تقلبی بوده😂
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

در پاسخ به: با تخمش مصرف کنید
با تخمش مصرف کنیم؟؟
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

عالی
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

اب داغ
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

با سلام ۲۰ سانت زخم تو روده داره .دکترها میگن کولیت هستش ۵ ساله اسهال مداوم میتونه از بارهنگ استفاده کنه .لطفا راهنماییم کنید
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام برادر من ۵ ساله کولیت دارم ۲۰ سانت زخم تو روده ش دارو نمیخوره اگ از بارهنگ استفاده کنه خب میشه واین که اسهال شایدهم داره هر روز ۲۰ یا ۳۰ بار
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

با تخمش مصرف کنید
پاسخ
محمد
2 سال پیش

چرا بعداز خوردن تخم بارهنگ و عرق نعنا و عسل چهل گیاه کف پاهام سرد میشه
پاسخ
امیررضا
3 سال پیش

لطفا درباره نحوه جوشاندن و مصرف برای خاصیت ضد سرفه گی اش توضیح کامل دهید
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

بعد خاموش شدن بیماری همزمان قرص هم می‌خورید یا قطع شده بود داروهاتون
پاسخ
احسان
3 سال پیش

عالیه برای نفخ معده ،روده،یبوست فقط به اندازه مصرف بشه 1گرم بارهنگ بایه استکان نعنا شب 1ساعت قبل خواب
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

من چندین سال بود مشکل کولیت داشتم ازطریق متخصص طب سنتی بااین روش آشنا شدم به مدت ۴۰روز جوشانده عرق نعنا و بارهنگ و آب را استفاده میکردم ۲بار درروزبعد بمدت ۴سال بیماریم خاموش شد تااینکه کرونا گرفتم و بعد از خوب شدنم دوباره مشکل گوارش پیدا کردم حالا دارم از نو شروع میکنم
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

ببین چون بارهنگ دانه هایش در معده برای متراکم شدن نیاز به آب داره کمی آب ولرم هم بعد جوشانده بخورید بد نیست
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

هم اسهال هم یبوست چون غرق نعنا گرم و بارهنگ سرده با جوشاندن آنها برای روده و معده مناسب یادمان باشه کولیت هم شاید با اسهال یا یبوست و هر دو را دارد و دوم محیط زندگی و غذا و ورزش مناسب سن و جنس و وزن باید کنید یعنی باید دید شما چگونه و باشی و زندگی درست زندگی کنید غذای آماده و پفک و چیپس مضره
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

همین
پاسخ
جلیل عمرانی
3 سال پیش

سلام ببخشید تخم بارهنگ رو که با عرق نعناع جوشاندیم وآماده شد خود جوشانده مصرف بشه یا همراه با تخم های بارهنگ؟
پاسخ
مجتبی
3 سال پیش

۴۰ تا ۶۰ روز
پاسخ
محمد مصطفائی
3 سال پیش

خداخیرتان بدهد فوق العاده بودفقط درصورت امکان تصویری ازخود گیاه هم به اشتراک بگذارید تاکسانی که باگیاه آشنایی ندارند بشناسند. باتشکرفراوان
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

منم براکولیت استفاده میکنم خداکنه درمان بشه
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی اومد بیت رهبری با جسارت گفت من امام زمانم ظهور کردم به سید علی بگو بیاد میگه یکی زد تو گوشش گفت من خدام کی گفتم ظهور کنی +ویدئو😂👌
نگاهی به کیک تولد پریا پرتوی همسر بابک جهانبخش و خلاقیت اُوستا قنّاد در پخت کیک +عکس / مبارکاا باشه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
هشدار: بعد از دیدن این فیلم دیگر سوخاری کیلویی نخواهید خورد! / روغن پخت و پزه یا روغن ترمز؟
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی