طلایی ترین نکات خرید و نگهداری آجیل در منزل + عوارض آجیل

  شنبه، 10 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
طلایی ترین نکات خرید و نگهداری آجیل در منزل + عوارض آجیل
آجیل خوراکی محبوب در میان اکثر ایرانی‌ها می‌ باشد و در بسیاری از مهمانی‌ها و اعیاد عضو ثابت و خوش رنگ میز پذیرایی است. هر یک از مغزهای داخل آجیل دارای ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز و مفید برای بدن هستند که در صورت نگهداری نامناسب، فواید خود را از دست می‌دهند. در ادامه ساعدنیوز مجموعه مطالب را برای شیوه نگهداری آجیل در منزل ارائه خواهد داد.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن آجیل فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا دارد. گنجاندن آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی نیز با کاهش کلسترول و برخی از انواع سرطان ها مرتبط است. آجیل ها یک میان وعده سریع و مغذی هستند یا می توانند برای افزایش فیبر و پروتئین به وعده های غذایی اضافه شوند. کمی راه طولانی را طی می کند! برای به دست آوردن فواید تغذیه ای آجیل، فقط باید مقدار کمی مصرف کنید - تقریباً به اندازه ای که می تواند روی کف دست شما قرار گیرد. در ادامه شما را با نکات خرید و نگهداری آجیل آشنا می کنیم. روغن های موجود در آجیل ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوا، گرما یا نور فاسد شوند. هر چه آجیل تازه تر باشد بهتر است. حتماً از بازاری خرید کنید که محصولات به طور مرتب در آن جابجا شوند.

راهنمای خرید آجیل

سعی کنید آجیل را از یک فروشگاه شلوغ بخرید. به این ترتیب استوک اغلب دوباره پر می شود و آجیل ها خراب نمی شوند. اکثر آجیل ها را نباید بیش از 1 ماه در ظرف های فله نگهداری کرد زیرا ممکن است به سرعت خراب شوند. اگر می توانید آجیل هایی را بخرید که، هنوز در پوستشان هستند زیرا ماندگاری بیشتری دارند. آجیل هایی را انتخاب کنید که تازه به نظر می رسند. از آنهایی که چروکیده، کپک زده، کبود شده و یا بوی بد می دهند اجتناب کنید. آجیل هایی که بوی نامطبوع می دهند ممکن است فاسد باشند. رنگ آجیل های تازه، روشن است. آجیل های رنگ تیره و دارای گردها را خریداری نکنید. آجیل ها را از مغازه هایی خریداری کنید که آن ها را داخل مغازه و دور از نور خورشید و گرد و غبار و دود خودروها، نگهداری می کنند. اغلب آجیل های خام و ساده و بدون نمک را انتخاب کنید. شما طعم عالی آجیل را بدون شکر یا سدیم (نمک) اضافه خواهید کرد. آجیل های خام را بهتر می توان تشخیص داد که تازه هستند یا خیر. از آجیل های آب نبات یا بو داده شده با عسل پرهیز کنید، زیرا آجیل هایی که با شکر و حرارت فرآوری شده اند حاوی سطوح بسیار کمتری از روغن های سالم و آنتی اکسیدان های موجود در آجیل خام هستند و بیشتر شبیه آب نبات هستند تا سوپر فود. از آجیل های شور پرهیز کنید، زیرا سطوح بالای سدیم موجود در آجیل های نمکی می تواند فشار خون را افزایش دهد و مصرف زیاد سدیم با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است. بهتر است آجیل ها و مغزیجات را به صورت جدا خریداری کنید و در هنگام مصرف آن ها را مخلوط کنید. برخی مواد باعث خراب شدن آجیل ها می شود و نباید آن ها را با آجیل خود مخلوط کرد، مانند کشمش.

پوستر خرید آجیل

نحوه ی نگهداری آجیل

بهترین راه برای نگهداری آجیل در یک ظرف در بسته در جای خشک و خنک مانند یخچال است. اگر در دمای اتاق نگهداری می شود، دور از حرارت یا نور مستقیم نگهداری شود. آجیل را به درستی نگهداری کنید به این صورت که آنها را در ظروف دربسته در یخچال قرار دهید. یخچال از تجزیه و فاسد شدن روغن ها و چربی های سالم جلوگیری می کند. وقتی آجیل به این روش نگهداری می شود باید 9 تا 12 ماه دوام داشته باشد. همچنین می توانید آجیل را فریز کنید. هنگام انجماد، از یک ظرف دربسته یا کیسه فریزر سنگین استفاده کنید. اگر آجیل طعم یا بوی بدی پیدا کرد یا کپک زد، آنها را دور بریزید.

روش های نگهداری آجیل در دمای اتاق

  • دمای اتاق کیفیت آجیل را از بین می برد. بهتر است در قسمت های خنک منزل از آن نگهداری کنید.
  • نور نیز باعث سفت شدن مغزهای آجیل می شود. سعی کنید ظروف آجیل را در محیط تاریک یا کم نور قرار دهید.
  • هرچه رطوبت کمتری وارد مغزها شود زمان بیشتری سالم می مانند برای اینکه در دمای اتاق رطوبت کمتری را جذب کنند، بهتر است در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای در بسته که در برابر نور و رطوبت مقاوم هستند، نگهداری شوند. (دقت داشته باشید آجیل را در ظروف تمیز و کاملاً خشک قرار دهید) در صورت رعایت این موازین می توانید 2 تا 6 ماه آجیل ها را در دمای اتاق تازه و سالم نگهداری کنید.

نگهداری آجیل در یخچال

  • با نگهداری آجیل ها در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال، می توانید 2 ماه تا یک سال از آن ها نگهداری کنید.
  • برای جلوگیری از سفت شدن مغزها، جذب بوی مواد غذایی دیگر و از دست دادن طعم خوشایندشان، آجیل را ابتدا در ظروف شیشه قرار داده سپس در یخچال بگذارید.
  • مغزهای پوست کنده ماندگاری بیشتری در دمای یخچال دارند. برای مثال شاه بلوط بدون پوست را می توان یک سال در یخچال نگهداری کرد. این در حالی است که اگر همراه پوست باشد، نهایتاً به مدت دو ماه سالم باقی می ماند.

از بین بردن آفات آجیل پس از خرید

برای نگهداری آجیل ابتدا به مدت دو روز آن ها را در یخچال قرار دهید تا آفات موجود در آن ها از بین برود. این آفات در دمای اتاق رشد می کنند و عامل بسیاری از بیماری ها هستند. دمای 18 درجه سانتی گراد دمایی مناسب برای مراقبت از مغزها داخل فریز است و باعث نابودی کامل آفات موجود در آجیل می شود. اگر مغزهای خود را به شکل بسته بندی های تجاری تهیه کرده اید، دیگر نیاز به نگهداری آجیل در فریزر ندارید زیرا پیش از بسته بندی استریل شده اند.

آجیل بوداده بهتر است یا آجیل خام؟

آجیل و خشکبار در ماه مرداد و شهریور به عمل می آید. آن را خام نگه می دارند سپس خشکبار خام را بین عرضه کنندگان پخش می کنند و کم کم بو می دهند یعنی با نمک تفت داده می شود و به فروش می رسد. ماندگاری آجیل خام بیشتر از آجیل بو داده است. از آجیل خام می توان تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه ای نگه داری کرد، اما آجیل بوداده را باید ظرف چند هفته مصرف کنید زیرا گرما و رطوبت سبب افزایش احتمال رشد قارچ در آن شده و آجیل را فاسد می کند. مصرف آجیل بو داده به علت نمک موجود در آن به سلامتی لطمه می زند و بیماری های قلبی عروقی و فشارخون را در افراد افزایش می دهد. آجیل های وارداتی نیز از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی را طی می کنند به همین دلیل احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها را در آنها بیشتر است.همچنین آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند.

پوستر آجیل بوداده نمکی

عوارض مصرف آجیل های قدیمی

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت فان در مورد عوارض آجیل های کهنه باید بگوییم که آجیل برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا مخصوصا قارچ ها بستر مناسبی می باشند . میزان آلودگی با قارچ ها در آجیل تازه تر کمتر است پس بهتر است آجیل تازه مصرف کنید . برای اینکه دریابید کدام یک از آجیل ها تازه تر هستند ، به رنگ و طعم آجیل توجه کنید .

عوارض مصرف آجیل های رنگ شده

برای جلب مشتری ها و جذاب تر نشان دادن ظاهر آجیل برخی تولیدکنندگان از رنگ ها و مواد براق کننده استفاده می کنند. این مواد با مصرف آجیل رفته رفته در بدن روی هم انباشته می شود و مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می کنند. این براق کننده ها به کبد صدمه زده و سرطان زا می باشند . در هنگام خرید آجیل ، آجیل هایی را که فاقد رنگ هستند را انتخاب نمایید زیرا متأسفانه به آجیل هایی که از سال های قبل در انبارها می مانند با زدن رنگ های غیر مجاز و مضر شکل های درخشنده می بخشند تا مردم را به خرید ترغیب نمایند.

بنابراین تا حد ممکن سعی کنید آجیل هایی با بهترین کیفیت تهیه کنید و آن ها را به مقدار کم خریداری کنید. اگر به فکر سلامتی خود و حفظ کیفیت آجیل هستید، حتماً به این نکات توجه داشته باشید. هر چقدر هم که روش هایی برای نگهداری آجیل وجود داشته باشد، باز هم مصرف آجیل های تازه با طعم و بوی مطلوب حس بهتری در انسان ایجاد می کند. همچنین مصرف مواد غذایی به صورت تازه برای سلامت انسان نیز بسیار مفید است. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (76 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (29 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (21 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!