دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / فناوری های نوین /

تلاش برای تولید گیاهان مقاوم به‌ خشکی با تکنیک "کریسپر" 

چهارشنبه، 29 آذر 1396
کد خبر: 1271
ساعد نیوز: محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حال مطالعه بر روی غیر فعال کردن عامل رونویسی خشکی در گیاه جو با استفاده از تکنیک ویرایش هدفمند ژنوم موجودات یا همان کریسپر هستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با استفاده از تکنیک کریسپر که یکی از تکنیک‌های جدید دنیا در حوزه مهندسی ژنتیک است، می‌توان ژنوم موجودات را به صورت هدفمند و کنترل شده ویرایش کرد، یعنی می‌توان یک ژن خاص را در یک جایگاه مشخص وارد و یا یک ژن را حذف کرد.
دکتر کسری اصفهانی، عضو هیئت علمی مهندسی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری درباره این طرح تحقیقاتی گفت: زمانی که یک تکنیک وارد می‌شود، باید این تکنیک را یک بار اجرا کنیم که امکان‌پذیر بودن آن نشان داده شود و ممکن است این تکنیک به ساده‌ترین حالت ممکن و در ابتدا با ژن‌هایی که خیلی اهمیت ندارند، اجرا شود. در حال حاضر یکی از ایده‌ها این است که روی یک طرح ترکیبی از کریسپر و نسل جدید توالی‌یابی کار کنیم و تصمیم داریم یک عامل رونویسی را در گیاه جو غیرفعال کنیم و بعد با بررسی توالی رونوشت‌های این گیاه ببینیم این رونوشت‌ها چه کارهای مهمی را در گیاه انجام می‌دهند.

عضو هیئت علمی مهندسی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصریح کرد: انجام این کار به بودجه نیاز دارد و مشغول انجام کارهای مطالعاتی آن هستیم. رونوشتی که مشغول تحقیق در مورد آن هستیم، مربوط به خشکی است و در زمان خشکی فعالیت می‌کند. اگر مکانیسم‌های خشکی بررسی شود، می‌تواند به یک راهنما برای دانشمندان تبدیل شود تا در آینده گیاهانی مقاوم به خشکی تولید کنند. با توجه به وضعیت کم‌آبی‌ که در کشور وجود دارد نتیجه نهایی آن می‌تواند این باشد که در آینده با کمک چند گروه تحقیقاتی، گیاهی تولید شود که بتواند در شرایط تنش‌های آبی نسبت به خشکی مقاوم باشد و بتوانیم در مناطق خشک محصول خوبی از آن بگیریم. 
اصفهانی یادآور شد: از جمله وظایفی که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک دارد، تشخیص دادن تکنولوژی‌های مهم دنیا و یادگیری و پیاده‌سازی آن‌هاست. درمورد تکنولوژی کریسپر نیز در مرحله‌ گسترش این تکنولوژی هستیم، حدود دو سالی است که مطالعه بر روی این تکنولوژی در پژوهشگاه آغاز شده و سمپوزیومی توسط این پژوهشگاه جهت آموزش و ترویج این تکنیک در کشور برگزار شده است.
وی تاکید کرد: اگر ستاد توسعه زیست فناوری بودجه‌ای برای فعالیت در حوزه کریسپر در زمینه گیاهان در نظر بگیرد، شاهد پیشرفت‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود.
عضو هیئت علمی مهندسی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اهمیت گسترش این تکنولوژی در کشور، اظهار کرد: باید بودجه‌ لازم جهت فعالیت در این حوزه داده شود. چرا که نزدیک به دوسال است به علت نبود بودجه، ایده‌هایی که قصد داریم روی آن‌ها کار کنیم به تعویق انداخته می‌شود و بعد می‌بینیم در مجلات معتبر دنیا افراد دیگری دراین زمینه مقالاتی نوشته‌اند و باعث تاسف است که با وجود توانایی در اطلاعات، امکانات و نیرو به خاطر محدودیت‌های مالی در این زمینه‌ ناکام بمانیم، در صورتی که این پروژه‌ با هزینه‌های خیلی کمی قابل انجام است.
اصفهانی در پایان درباره اهمیت پژوهش در حوزه ژنتیک، گفت: همانطور که کشور به تکنولوژی‌ ساخت فناوری‌هایی مانند اتومبیل، هواپیما و ... نیاز دارد، در زمینه ژنتیک نیز لازم است نسبت به علم روز دنیا آگاه بود. تکنولوژی‌های مهم دنیا در بخش تحقیقات و پژوهش حوزه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی بسیار سریع‌تر از حوزه‌های صنعتی شناسایی می‌شوند و حتی بعضی از پژوهشگران با هزینه‌های شخصی به خارج از کشور می‌روند و دوره‌های آموزشی را می‌بینند و یافته‌های جدید علمی را به داخل کشور انتقال می‌دهند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)