تمیز کردن آسان کیبورد کامپیوتر با روش هایی که قطعا نمیدانید!

  یکشنبه، 28 خرداد 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
تمیز کردن آسان کیبورد کامپیوتر با روش هایی که قطعا نمیدانید!
برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر یا لپ‌تاپیتان لازم نیست یک متخصص تمیزکاری قطعات کامپیوتری باشید. این کار ساده‌ای است و شما می‌توانید به کمک راهنمای ما، قدم به قدم مراحل پاک کردن کیبورد کامپیوتر را انجام دهید. تا انتهای این محتوا همراه ساعدنیوز باشید.

اگر شما یک نویسنده یا گیمر حرفه‌ای هستید، مسلما بیشتر از زمانی که از پاهایتان استفاده می‌کنید روی کیبورد و صفحه کلید کامپیوترتان متمرکز شده‌اید و از آن کار می‌کشید. بیشتر اوقات کار کردن با کیبورد ساده و بدون دردسر است اما در صورتی که جمله اولی که گفتیم در مورد شما صدق کند، هر فشار دادن دکمه اگر شانس آورده باشید که دکمه به درستی زیر خروارها کثیفی کار کند، همراه با سر و صدای زیاد است. علاوه بر این صفحه کلید کثیف یا آلوده می‌تواند دردسر بزرگی برای شما ایجاد کند؛ مثلا منشا انتقال میکروب‌ها یا ویروس‌های مختلف باشد. این موضوع را ویروس کرونا بهتر از هر چیزی به همه گوشزد کرده است. شما نمی‌توانید مرتب برای خرید کیبورد جدید هزینه کنید پس بهتر است تمیز کردن کیبورد کامپیوتر را یاد بگیرید. اما چگونه کیبورد را تمیز کنیم؟

آموزش تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

نیازی نیست برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر، آن را به کارواش ببرید، تنها کافی است چند وسیله موردنیاز را تهیه کنید. عموما این وسایل به جز شوینده‌ها در خانه هر کسی وجود دارد. شوینده؟ مگر قرار است که کیبورد را حمام کنید؟ نه، گاهی لکه‌هایی روی کیبورد و زیر آن وجود دارد که به هیچ وجه قابل شستشو با آب معمولی نیستند و شما را کلافه می‌کنند. برای از بین بردن آن‌ها لازم است که بیرون بروید و کمی خرید انجام دهید که مسلما از قیمت یک کیبورد نو، ارزان‌تر خواهد بود. با این دانسته‌ها و گفته‌ها به سراغ موضوع اصلی خواهیم رفت. در ادامه به شما پنج روش برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر بر اساس میزان کثیف‌کاری خودتان ارائه شده است. روش‌های ابتدایی تا روش نهایی بیرون آوردن کلیدها و حمام کردن کیبورد! که شاید شما نیاز داشته باشید آن را هم انجام دهید. به هر حال روش‌ها را یک به یک مطالعه کرده و بر اساس این‌که کدام یک از آن‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد، اقدام کنید. بنابراین بدون فوت وقت و به منظور جلوگیری از تصمیم شما برای خرید صفحه کلید جدید، سراغ تمیزکاری برویم.

تکان دادن کیبورد کامپیوتر

روش اول، ساده‌ترین و دم دستی‌ترین کار ممکن برای تمیزکاری صفحه کلید است که هر کسی می‌تواند انجام دهد اما برای هر موردی مؤثر نیست: بلند کردن، تکان دادن، سروته کردن، ضربه زدن و در نهایت تکان‌های شدید! اما مقدمات انجام این حرکات رزمی با کیبورد چیست؟ کیبورد را از کامپیوتر جدا کنید، آن را سر و ته بگیرد، مثل کودک تازه به دنیا آمده، پشت کیبورد ضربه بزنید. به‌عنوان یک نکته تکمیلی بهتر است زیراندازی زیر خودتان پهن کنید تا دوباره جای جدیدی را کثیف نکنید. اگر علیرغم کثیفی کیبورد، هیچ آشغالی ندیدید! همان‌طور که صفحه کلید سروته است، دکمه‌ها را در زوایای مختلف فشار دهید، این کار شما یا سرو صدای زیاد همانند شکستن دنده و خورد شدن بیسکویت همراه خواهد شد. پس از این کار دوباره تکان دادن را شروع کنید. مسلما با این کار خاطرات زیادی از شما و روزهایی که پشت لپ‌تاپ یا کامپیوتر مشغول بازی، صبحانه خوردن، سیگار کشیدن، شیرین‌کاری بچه فامیلتان و غیره را به یاد خواهید آورد. همه تکه‌هایی که از کیبورد می‌ریزد، باعث عملکرد نامناسب آن می‌شد.

برای کیبوردهای مکانیکی و آن دسته از صفحه‌کلیدها که دارای کلیدهای برجسته هستند، لازم نیست شما تنش زیادی به آن‌ها وارد کنید، کافی است که مقداری کیبورد را خم‌ کرده و پایین دکمه‌ها را بررسی کنید و آشغال‌های جمع شده را پس بزنید. اما اگر باز هم احساس کردید مشکل دارید، باید به خواندن این مطلب ادامه دهید. کار دیگری که می‌توانید برای کیبوردهای مکانیکی انجام دهید، استفاده از برس‌های تمیزکاری است که کار شما را راحت می‌کند. برس را میان دکمه‌ها بکشید و از اینکه خاطرات شما را از لای کیبورد بیرون می‌کشد لذت ببرید.

تکان دادن لپ تاپ برای پاک کردن کیبورد

برس کاری صفحه کلید کامپیوتر

شاید باورش سخت باشد اما کیبورد شما کم از دندان‌هایتان ندارد و اگر سری به بازار بزنید، می‌توانید مسواک مخصوص کیبورد هم پیدا کنید که در طرح و اندازه مختلف به فروش می‌رسد. اغلب این برس‌ها همراه با وسایل اضافی مانند اسپری هستند، حتی در مدل‌هایی که پیش‌بینی می‌کنند میزان آشغال زیاد باشد، خاک‌انداز نیز قرار می‌دهند. این مسواک‌ها می‌توانند همانند قلم‌مو باشند یا یک اندازه بزرگ‌تر مانند برس داشته باشند تا بتوانند تمیزکاری را به صورت دقیق انجام دهند. به هرحال شما می‌توانید بر اساس نیاز خودتان هر نوع از برس را با شکل و اندازه مختلف، خریداری کنید. اگر بازهم دوست ندارید خرج اضافی کنید که حق را باز به شما می‌دهیم، از یک مورد جایگزین به نام مسواک خراب‌شده یا برس‌های فرش یا برس لباس مستهلک استفاده کنید. روز اولی که کیبورد را خریده بودید، این قلم‌مو به راحتی در میان دکمه‌ها حرکت می‌کرد ولی مدتی بعد از استفاده از آن‌ها، حرکت دادن قلم‌مو مشقت‌بار است. به همین دلیل اگر دیدید که تمیز کردن کیبورد با مسواک نرم جوابگو نیست، از مسواک زبرتر کمک بگیرید. نشد از برس.

همان‌طور که حدس زدید، تمیزکاری با برس همانند مسواک زدن است، برس، مسواک، فرچه یا هر چیز دیگری که پیدا کرده‌اید روی کیبورد و فضاهای اضافی حرکت دهید، سعی کنید کار را با حوصله پیش ببرید. زیر کلیدها و گوشه صفحه کلید را تمیز کنید و در نهایت می‌توانید کیبورد را کله‌پا کرده یا از یک طرف همه آشغال‌ها را به بیرون پرت کنید. باز هم کیبوردتان از شدت کثیفی می‌نالد؟ همراه ما باشید.

برس کاری صفحه کلید کامپیوتر

تمیزکاری صفحه کلید کامپیوتر با باد

روش حرفه‌ای برای دمیدن و تمیزکاری به این روش استفاده از اسپری تمیزکاری هوا فشرده است. اگر از این وسایل در بازار پیدا کردید حتما یکی را خریداری کنید و با خودتان همراه داشته باشید تا روزی که کیبوردتان از فرط کثافت نتوانست یک واژه هم تایپ کند، از آن استفاده کنید. اما در مورد این اسپری که همانند اسپری معمولی ولی با یک شلنگ پلاستیکی نازک و طویل عرضه می‌شود، می‌توان گفت که اگر درست استفاده نشود همه‌چیز را خراب می‌کند.

هر چیزی که بر سر راه این دمنده هوا باشد به بیرون پرتاب می‌شود. بنابراین برای تمیزکاری کیبورد آن را بیرون از خانه یا داخل حمام ببرید و اسپری را روی آن خالی کنید. قسمت پلاستیکی و نازل را میان دکمه‌ها حرکت دهید تا همه قطعات را تمیزکاری کند. نکته دیگر این است که تماس نزدیک سر نازل با کیبورد باعث به وجود آمدن قطعات آب و رطوبت می‌شود که می‌تواند به کیبورد آسیب بزند. پس در یک فاصله مناسب از آن استفاده کنید.

اما اگر نتوانستید که این وسیله را در بازار ایران پیدا کنید، راه‌حل در موهای شما نهفته است. نه البته خود مو، سشوار منظورمان است. کیبورد را به حمام ببرید، سری متمرکز سشوار را روی آن سوار کنید، درجه حرارت را برای جلوگیری از ذوب نشدن کیت‌های کیبورد روی سرد تنظیم کرده و سپس آن را روشن کنید. غباری از خاک و وسایلی که بیرون پرتاب می‌شوند را مشاهده خواهید کرد.

شاید یکی از گم‌شده‌هایتان را هم توانستید پیدا کنید. برای تمیزکاری بهتر، یک جلسه تکان دادن و برس‌کاری را هم روی کیبورد انجام دهید تا مثل روز اول برای شما تایپ کند. باز هم نمی‌تواند؟ خب دو روش دیگر تا خرید کیبورد جدید باقی‌مانده است.

تمیزکاری صفحه کلید کامپیوتر با باد

تمیز کردن کیبورد کامپیوتر با استفاده از خمیر چسبان

به آخرین روش های تمیز کردن کیبورد کامپیوتر، نزدیک می‌شویم. یکی مانده به آخرین راه، استفاده از آدامس و خمیر چسبان است. خمیر چسبان حالتی مانند خمیربازی اسلایم دارد و می‌تواند هر چیزی را به خودش بچسباند. اگر از این خمیرها پیدا کردید، آن را روی کیبورد قرار دهید، شروع به چرخاندن آن روی صفحه کلید کنید، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قطعات ریزودرشت از روزهای گذشته شما و اطرافیانتان، با چسبیدن به خمیر بیرون می‌آیند.

جذابیت این خمیرها در قابل شستشو بودن و تمیزکاری دوباره آن‌ها است. زمانی که دیگر از کثیفی، این گوی چسبان به رنگ خاکستری درآمد، وقت آن رسیده که یک خمیر دیگر بخرید یا آن را تمیزکاری کنید. لطفا قبل از استفاده، نکات مربوط به محصول را مطالعه کنید، چرا که گاهی اوقات این خمیر روی کیبورد لکه‌های روغن به جا می‌گذارد و شما لازم است با استفاده از پنبه‌، تمیزکاری مجدد انجام دهید. اگر خمیر پیدا نکردید، از آدامس استفاده کنید.

تمیز کردن کیبورد کامپیوتر با استفاده از خمیر چسبان

حمام کردن صفحه کلید کامپیوتر

اگر شانس آورده باشید که صفحه کلید شما مکانیکی و درآوردن دکمه های کیبورد کامپیوتر ممکن باشد، در این صورت می‌توانید کلیدها را یکی‌یکی از روی صفحه جدا کنید و در لیوان حاوی مواد شوینده، ضدعفونی کننده، چربی‌بر و تمیز کننده فرو ببرید و اجازه دهید برای مدتی در داخل آن باقی بمانند. هنگامی که دکمه‌ها در حال شنا کردن هستند، شما هم می‌توانید کیبورد را دوباره تمیزکاری کنید. برس را بردارید و روی صفحه کلید بدون کلید برس کنید. این بار کار شما راحت‌تر از زمانی است که باید همراه با کلیدها برس‌کاری می‌کردید. حتی از سشوار هم استفاده کنید.

نکته‌ای که باید در ابتدا و قبل از تخریب کیبورد به شما می‌گفتیم این بود که از کیبورد خودتان عکس بگیرید تا بتوانید بعداً دکمه‌ها را روی جای خودشان قرار دهید. اگر کنده باشید هم دیر نشده است، اینترنت پر از عکس کیبوردهای مختلف است. اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید که اصلا توصیه نمی‌کنیم، پیچ‌های پشتی کیبورد را بازکنید و با یک دستمال شروع به تمیزکاری کنید.

به‌عنوان یک راه‌حل نهایی، که وقت و حوصله زیادی هم نمی‌خواهد، کیبورد را بردارید و با خود به یک تعمیرگاه ببرید و این کارها را به دست استادکار بسپارید. در نهایت اگر کیبورد باز هم هنگام تایپ کردن صدا داد یا دکمه‌ها به درستی فشرده نشدند، وقت آن رسیده است که با آن خداحافظی کنید و یک کیبورد جدید خریداری کنید.

نظافت محیط زندگی و وسایل و لوازم ما کاری عادی و پیش پاافتاده است. پس چه چیزی باعث می‌شود از پاک کردن کیبورد لپ تاپ یا کامپیوترمان طفره برویم درحالی‌که صفحه کلید به دلیل استفاده مداوم یکی از آلوده‌ترین وسایل اطراف ماست. از طرف دیگر تمیز کردن کیبورد در زمان مناسب نه تنها منجر به بهتر کار کردن آن می‌شود بلکه می‌تواند به طولانی شدن عمر آن نیز کمک کند.

حمام کردن صفحه کلید کامپیوتر

سخن پایانی

بنابراین در این محتوا به شما نشان دادیم برای تمیز کردن کیبورد کامپیوترتان کافی است کمی هزینه کنید و چند وسیله ارزان‌قیمت را بخرید. این وسایل شامل برس نرم، جاروبرقی کوچک یا اسپری هوای فشرده، دستمال میکرو فیبر، ژل چسبان، مقداری الکل و پنبه و در برخی موارد، بعضی مواد شوینده موجود در منزل است. بعد از تمیز کردن کیبورد متوجه می‌شوید چقدر کار با آن لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر از قبل شده است. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!