تنها مسیر روحانی و بایدن برای توافق

  سه شنبه، 25 آذر 1399 ID  کد خبر 121908
تنها مسیر روحانی و بایدن برای توافق
ساعد نیوز: سایت المانیتور، در مقاله ای به تنها مسیر توافق پیش روی ایران و آمریکا پرداخت و تاکید کرد با وجود چالش های بایدن و روحانی این مسیر می تواند درهای دیپلماتیک را باز نگه دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از اقتصادنیوز، المانیتور با انتشار مقاله ای با تمرکز بر سخنان هفته پیش حسن روحانی به بررسی آینده روابط ایران و امریکا و مسیرهایی که برای از سرگیری توافق وجود دارد پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به تصویب طرح مجلس از یک سو و فشارهای متحدان منطقه ای آمریکا گزینه های روی میز برای دو طرف تجریه و تحلیل شده است.

فقط سه فرمان

در بخش نخست گزارش به سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت اشاره شده است. المانیتور این پیام روحانی را در ادامه سخنان پیشین محمدجواد ظریف می داند. اما روحانی و ظریف چه گفتند؟

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت که رئیس جمهور بعدی امریکا می تواند یک کاغذ خوب روی میز بگذارد و آن را قشنگ امضا کند تا بتوانیم تا سر جای اول برگردیم و این اصلاً زمان نمی برد. این موضع ادامه سخن وزیر امور خارجه است که گفته بود دولت بایدن تنها با سه فرمان می تواند تحریم های علیه ایران را لغو کند و نیازی به پیش شرط یا مذاکره مجدد وجود ندارد.

هدف ارسال پیام تهاجمی مجلس

در پی خروج ایالات متحده از برجام و با اعمال تحریم های جدید علیه ایران توسط دولت امریکا، ایران نیز در چند مرحله از تعهدات خود به برجام کاسته است. با این حال با ترور شهید محسن فخری زاده، مجلس ایران دولت را ملزم کرد تا در صورت برقراری تحریم ها تا دو ماه دیگر ایران تعهد خود را به پروتکل الحاقی لغو کند. نویسنده المانیتور معتقد است این قانون ارسال پیامی کاملا تهاجمی است: یا همان توافق قبلی احیا شود و یا اساسا هیچ توافقی در کار نخواهد بود. با این حال نویسنده المانیتور باور دارد که این ماجرا می تواند باعث گشایش درهای جدیدتری شود.

نظر تیم بایدن در مواجهه با ایران

بنابراین روحانی تمام تلاش خود را می کند تا با ایجاد گشایشی دیپلماتیک، اقتصاد و سیاست خارجی ایران را به مسیری که پیش از روی کار آمدن ترامپ بود بازگردادند. به همین دلیل هم بود که او روز چهارشنبه به کابینه خود گفت که اقدامات دیپلماسی در حوزه وظایف دولت است و باید با صدای واحد با جهانیان صحبت کرد.

نویسنده المانیتور در ادامه با اشاره به سخنان بایدن در مصاحبه با نیویورک تایمز که گفته بود ایالات متحده به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی دوباره به توافق می پیوندد، می نویسد اگرچه ممکن است استدلال هایی برای استفاده از تحریم های ترامپ به عنوان اهرم فشار در پیشنهاد دیپلماتیک افتتاحیه وجود داشته باشد، اما نظر غالب تیم بایدن این است که ابتدا ایران را به تعهدات برجامی برگرداند. با این حال قید «جلب نظر شرکا و متحدان منطقه ای»، «طولانی کردن محدودیت های هسته ای ایران« و »رسیدگی به برنامه موشکی ایران« از جمله مواردی است که برنامه پیش روی بایدن را با ابهام روربرو کرده است.

بازندگان بازگشت برجام

تردیدی وجود ندارد که شرکای منطقه ای ایالات متحده، از سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ایران راضی تر بودند و اکنون از این نگران هستند که از دور جدید دیپلماسی با ایران عقب بمانند. بازگشت سریع به توافق هسته ای هم چنین ممکن است توانایی ولادیمیر پوتین را برای استفاده از نقش خود به عنوان واسطه در یک اختلاف پایدار دیپلماتیک آمریکا و ایران، زیر سوال ببرد. در واقع المانیتور برخی کشورهای عربی منطقه در کنار پوتین را به عنوان بازندگان احتمالی بازگشت برجام عنوان می کند. البته برخی تحلیل گران از از اسرائیل نیز به عنوان یکی دیگر از بازندگان یاد می کنند.

کار سخت روحانی و بایدن

با این اوصاف، با توجه به محدودیت های سیاسی موجود در ایران، روحانی نمی تواند وارد مذاکرات جدیدی شود. بهترین کاری که اکنون روحانی می تواند انجام دهد، همان سیاست محافظه کاران است احیای توافق قدیمی یا اساسا توافق بی توافق. در این شرایط اگر دولت بایدن با رضایت شرکایش به موقع به توافق بازگردد، این ممکن است اولین قدم در راه باز نگه داشتن درهای دیپلماتیک باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (684 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو