دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

تنها شهید آمریکایی در تبریز که مردم دوستش دارند/ قالیچه‌ای که هرگز به دست مادرش نرسید+عکس 

دوشنبه، 05 شهریور 1403
ساعدنیوز: هرجای زمان که بایستی این تاریخ است که درس‌های زیادی برای گفتن دارد، مثلا تاریخ می‌گوید ترامپ یا بوش آمریکایی چه جنایتکارهایی هستند و همین تاریخ از یک آمریکایی می‌گوید که چطور مورد احترام مردم تبریز است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، شاید وقتی نام یک آمریکایی بیاید همه اذهان به سمت ترامپ و بایدن و کلینتون و غیره برود ولی این آمریکایی که می‌خواهم ازش بگویم، یک آمریکایی است که همه تبریزی‌ها خیلی دوست‌اش دارند.

هوارد باسکرویل در دهم آوریل 1885 میلادی در محله نارت پلاته آمریکا متولد شد و تحصیلات مقدماتی‎اش را در کالج این ایالت به پایان رساند. باسکرویل که در سال 1907 میلادی به عنوان معلم تاریخ در مدرسه‎ مموریال تبریز مشغول تدریس بود، در روزهای پر تب و تاب مجاهدت مشروطه‌ خواهان در برابر قوای دولتی، به جای تدریس تاریخ مردگان به زنده‌های تاریخ ساز تبریز پیوست و شریک حق جویی‌ها و حق طلبی‌های آنان شد.

سردیس این معلم آمریکایی به عنوان یکی از تمثال‌های انقلاب مشروطیت در خانه موزه مشروطه تبریز به نمایش گذاشته شده است.

کریم میمنت‌نژاد، پژوهشگر تاریخی درباره این شهید آمریکایی گفت: هوارد باسکرویل یکی از معلمان خارجی مشغول به تدریس بود و باسکرویل معتقد بود که اگر من برای تدریس آزادی از آمریکا به اینجا آمده‌ام، اکنون آزادی در کوچه‌های تبریز در خون غلطان بوده و وظیفه من، جنگیدن با استبداد است و به دنبال وقوع جنگ 11 ماهه تبریز و تلاش قوای دولتی برای تسلیم کردن تبریزی‌ها، باسکرویل نیز به جمع مجاهدان مشروطه پیوسته و دوشادوش ستار خان و باقر خان جنگید.

میمنت‌نژاد البته به یک نکته دیگر اشاره کرد: وقتی این آمریکایی شهید شد زنان تبریز برای قدردانی از مادر این شهید که در آمریکا بود، یک فرش بافتند و وقتی آن را از طریق پست به آمریکا ارسال کردند، رئیس پست وقتی متوجه زیبایی این فرش می‌شود به جای اینکه آن را به آمریکا بفرستد، فرش را به منزل شخصی خود فرستاده و هیچ وقت آن فرش به دست آن مادر نرسید.

گفتنی است، پس از شهادت این آمریکایی عزیز، مردم تبریز به پاس قدردانی از مجاهدت او، او را با نهایت احترام و با تشریفات خاص در گورستان ارامنه تبریز واقع در چهارراه شهناز به خاک سپردند و خوشبختانه مزار او نیز از معدود مزارهای سالمی است که از شهدای مشروطه به جا مانده است.

این سفر تاریخی چند ساعته به پایان رسید و قرار است تا مشروطه گردی در طی سه روز ادامه داشته باشد و هربار به یک نقطه از تاریخ مشروطه در تبریز سفر داشته باشیم، پس اگر اهل تبریز هستید سفر بعدی را از دست ندهید.

  برچسب ها: تبریز شهید

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 05 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نسل جدید بی‌تربیت، بی‌حیا و پررو نیست بلکه جهش در آی کیوی نسل جدید رخ داده است
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
قدردانی هادی چوپان از همسرش : اگه 5 تا هادی چوپانم بیاد نمیتونه کارای روزانه همسرم رو بکنه ، روزی 8 وعده غذا می پزه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
با اختلاف خوش شانس ترین راننده تمام تاریخ ایشونن +فیلم
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه